Seiken Seiken skrev:
14A men ska kunna köras på 13A om man håller in handtaget när man trycker start. I värsta fall får jag väll sätta ett 16A uttag.
Nu hänger jag inte med... Motorn är väl tryckstyrd av handtaget?
 
R Robert-san01 skrev:
Nu hänger jag inte med... Motorn är väl tryckstyrd av handtaget?
Tydligen så kommer man runt startströmmen som är det som utlöser säkringen om man håller in handtaget då maskinen direkt går in i arbetsläge när man trycker på on knappen. Jag har inte testat själv än men skulle det som sagt strula får jag väl dra fram ett 16A uttag.
 
Fundera igen på om 3-fas maskiner verkligen är uteslutna.......ju mer effekt desto mer vatten kommer sprutas ut......min högtryckstvättsresa slutade inte innan jag klev på en 3-fas. Om det är en kränzle eller kärcher är skitsamma så länge du undviker konsumentmaskinerna.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fundera igen på om 3-fas maskiner verkligen är uteslutna.......ju mer effekt desto mer vatten kommer sprutas ut......min högtryckstvättsresa slutade inte innan jag klev på en 3-fas. Om det är en kränzle eller kärcher är skitsamma så länge du undviker konsumentmaskinerna.
Kört 3fas från kärcher tidigare, trycket är abslut bra, nackdelen var vattenmängd och kabelhantering, dvs krävde större kopplingar och slangar + bättre tryck på vattnet, sedan måste jag då monter 3fas handske överallt där jag vill använda den och dra fram 2 faser till. Skulle jag endast använt den i carporten absolut men idag är det smidigare för mig att försöka hitta en så stark 1fas som möjligt.
Alternativet är att gå på en bensindriven vertion men det får blir nödlösning om inte 2195 fixar det jag vill.

Ställer frågan igen, är det någon som veta var man kan beställa en K 2195 tst med D12 anslutning?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]
Tack för länken dock tycks ingen av dom vilja skicka sakerna till sverige, förutom amazon som inte är en med D12 utan gamla versionen.
 
Seiken Seiken skrev:
Tack för länken dock tycks ingen av dom vilja skicka sakerna till sverige, förutom amazon som inte är en med D12 utan gamla versionen.
ah synd, ja tyskarna är lite knepiga med det, men ofta går det att hitta en som skickar om man letar, men inte alltid. Priserna är ju ibland markant bättre där (men även där, inte alltid).
 
Det finns ju tjänster där man får en t.ex. tysk adress att leverera till som skickar vidare hem. Dock inte testat någon av tjänsterna själv. Borde ju både kunna spara på momsen och kanske frakten.
 
Jag blev så pass frustrerad på svårigheterna att få tag i den tvätt jag ville ha att jag gav det ett nytt försök och rev ner den gammla tvätten, väldigt mycket pillade tycks den nu funger helt ok igen, är ju dock lite försiktig med tanke på att den skickade röksignaler senast, men jag tror det kan varit oljan som runnit in i motorn som gjorde detta,(låg mycket olja som fick tvättas bort) att den stendog var ventilen som hoppat ur och en sten i en annan ventil. Sedan fick ju oljan bytas, den var typ vitsilver ;-) körde i vanlig helstynet 5-50 och det tycks fungera. Målet är ju dock att byta ut den men jag får nog vänta tills 2195 går att köpa I Sverige eller att amazon får nya modellen. Tack för allas tankar och idéer. Hojta gärna till om någon ser en k2195 tst med D12 anslutning.
 
  • Gilla
Torpfröken och 2 till
  • Laddar…
Vad skiljer 2195 mot de som säljs här i Sverige, tex på Waxdog? Just den modellen verkar som du säger inte säljas här.
 
Seiken Seiken skrev:
Jag blev så pass frustrerad på svårigheterna att få tag i den tvätt jag ville ha att jag gav det ett nytt försök och rev ner den gammla tvätten, väldigt mycket pillade tycks den nu funger helt ok igen, är ju dock lite försiktig med tanke på att den skickade röksignaler senast, men jag tror det kan varit oljan som runnit in i motorn som gjorde detta,(låg mycket olja som fick tvättas bort) att den stendog var ventilen som hoppat ur och en sten i en annan ventil. Sedan fick ju oljan bytas, den var typ vitsilver ;-) körde i vanlig helstynet 5-50 och det tycks fungera. Målet är ju dock att byta ut den men jag får nog vänta tills 2195 går att köpa I Sverige eller att amazon får nya modellen. Tack för allas tankar och idéer. Hojta gärna till om någon ser en k2195 tst med D12 anslutning.
Kul att du fick liv i den igen!
 
  • Gilla
Seiken
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad skiljer 2195 mot de som säljs här i Sverige, tex på Waxdog? Just den modellen verkar som du säger inte säljas här.
180 bar i arbetstryck och lite mindre krav på vatten mängd 8L/min
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Efter mycket letande fick till slut en Amazon handlare fram K 2195 Tst med D12 anslutning (snabbkoppling)
Det blev aningen dyrare än vad som var tänkt då jag ville ha en del tillbehör,sedan det var lite surt att tyskarna inte vill skicka till sverige då man skulle fått tvätten typ 5k billigare. Förhoppningsvis funkar den minst lika bra och länge som alto gjort. Nu är det bara hålla tummarna för att den funkar på 13A.
Det roligaste med detta är det nu är frugan som vill vi skulle byta trots den gammla nu funkar igen ;-)
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
En fråga om någon vet, på 2195 står det 8L/m men det står 660L/h ? jag får inte riktigt ihop den matten.
någon som vet varför man anger 2 olika värden dvs det bör ju rimligen vara 480L/h om den ger 8L/m.

Något annat jag funderade på, den alto jag använder idag tar 3.3kwh men utlöser inte 13A eller 10A trög och läser man på den ska det vara någon form av elektronik som sköter detta, det sitter en väldigt stor kondensator (tror det är det åtminstone) vilket jag förmodar är en mjukstartarare. skulle man inte kunna flytta över den till kränzlen om nu säkringen skulle gå även om man håller in handtaget vid första start?
 
Liten uppdatering, fick hem tvätten i dag och testkört, det tycks inte vara några problem att köra den på 13A säkring, nu körde jag bar ett par minuter så man får väl se om det fungera över tid, I morgon ska jag försöka testa om den är bättre än Nile-fisk på att få bort prickarna på båten.
Jag blev väldigt förvånad av vikten, jag vet dom är tunga men detta var ju sjukt, det känns som dom lagt in typ 40kg järn på ett par hjul, jag tyckte min nile-fisk är tung men den är ju rena lättviktaren jämfört, frågan är om jag inte behåller båda och sätter denna som stationär och nile-fisk får rollen som "mobil" tvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.