75 102 läst · 136 svar
75k läst
136 svar
Dags att köpa snöslunga
vojma skrev:
En kund har en sådan och han vurmar nått så otrolig för den!
Själv så har jag en Ariens 924 sno-thro! Funkar bra inga problem.
Farsgubben har en HVA 22? rättså stor, prisklass 20-24k, jag tycker inte att 20 års utveckling på snöslunga har medför några revolutionerande framsteg.
Köp inget rackligt s__t från lågprisvaruhusen.
Det är som med allt annat, man för vad man.....
Gick allt bra?norrbottenstorpet skrev:Nu har jag tagit del av bobas erfarenheter och lagt en beställning på två (en till brorsan) Ariens 28+, också från snowblowersdirect med jetcarrierfrakt. Jag vet att jag är sent ute för årets säsong, men bättre sent än aldrig. Jag räknar med att en dylik skulle landa kring 14000 SEK här hemma, att jämföra med ca 20-21 000 SEK i svensk butik.
Så då återstår att vänta, vänta.....och sedan testa.
PS. Det ryktas att Ariens helt ska överge Briggs & Stratton motorer och helt övergå till egenproducerade (kinaproducerade) motorer. 2014s modeller ska vara de sista med B&S, om ryktet nu stämmer.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jadå, det gick bra! Har kört en vinter, som med norrlandsmått mätt var snöfattig. Behövde kommunicera med Jetcarrier lite för att reda ut frakten, med det var främst min egen okunskap.bobas skrev:
Det tog lite tid att bli överens med styrningen av slungan då den stoppar drivningen på inre hjulet när man svänger. Vänder bokstavligen på en femöring men kändes till en början vinglig rakt fram om det var mycket snö.
Har hittat en Toro Power shift 824 för kring 3500 kr i gott skick tycker du det är värt de , det verkar vara en rejäl slunga ??K Krokodilen31 skrev:Jo 1stegs är helt ok när det är upp till kanske 2 dm torr snö förutsatt att marken är jämn , inga snövallar och att snön inte frusit.
har 3 st slungor
Toro 824 Powershift 2-stegs
Honda Hs-35 1-stegs
Toro 1-steg med 2 taktsmotor
Toron tar allt även frusna plogvallar och 5cm snö
Hondan tar 30cm snö med lätthet om den är torr, tung blötsnö får den att korka igen och motorn orkar inte riktigt, min favorit vid små ytor och lätt snöfall torr snö den drar sig fram bättre än 1 stegs toron på underlaget.
Toro 1-steg, 2 taktaren är starkare än hondans 4 takt så den orkar lite tyngre snö, dock drar den sig fram sämre med skoveln än hondan så den är lite jobbigare... man får skjuta på och bråttas mer med den .
Den där ariens 2 stegarn i filmen, det måste vara nåt riktigt lågbudget, undras vad den kostar, och man brukar ju få ungefär det man betalar för.
Vet inte exakt när den tillverkades, under stor del av 80-talet iaf. Har själv en -88 och den har en Tecumseh vilket jag tror alla 824r har . Den låter inte speciellt bra och är rätt tung att dra igång men den går faktiskt rätt bra trots oväsendet. Har haft min i ca 10 år och inget har krånglat under den tiden. Tecumseh-motorn får rätt mycket skit om du googlar men jag har inte haft nåt problem.
Borde finnas prutmån om den är gammal. Det snöar ju inte än .
Toro gjorde powershift-slungor till mitten av 90-talet, tror dom var lite annorlunda konstruerade med en ”riktig” växellåda och diff. Vet inte om det gäller alla modeller dock.
Toro gjorde powershift-slungor till mitten av 90-talet, tror dom var lite annorlunda konstruerade med en ”riktig” växellåda och diff. Vet inte om det gäller alla modeller dock.
Å nu hittade jag en bra post på powershift där du får svar på vilka motorer Toro använt genom åren.
*Edit länk https://www.snowblowerforum.com/forum/869329-post7.html
*Edit länk https://www.snowblowerforum.com/forum/869329-post7.html
Tycker jag absolut, jag betalade 7500 för 10 år sen och redan då var maskinen 20 år gammal.Q qvintus4 skrev:
Det kanske iofs var lite högt men det var efter en längre tids snöfall och det var nog inte prutläge.
Men powershiften är bara den värd 3500 jämfört med en utan(enligt min åsikt då, finns dom som anser den bara vara en gimmick).