il_duce skrev:
Ariens i blötsnö. Verkar funka ok. [länk]
Ha ha! Måste ställa snöslungan på trottoaren på tomgång och rigga den till att autostarta när plogbilen kört förbi :D
 
P
nu har jag fått min snöslunga.. 40 meters kastlängd är manligt :wow:
 
pleqtiz skrev:
nu har jag fått min snöslunga.. 40 meters kastlängd är manligt :wow:
Vilket märke/modell?
 
P
Trejon optimal 2400 :surprised:
 
pleqtiz skrev:
Trejon optimal 2400 :surprised:
Den var rejäl..
 
il_duce skrev:
Ariens i blötsnö. Verkar funka ok. [länk]
Jo 1stegs är helt ok när det är upp till kanske 2 dm torr snö förutsatt att marken är jämn , inga snövallar och att snön inte frusit.

har 3 st slungor

Toro 824 Powershift 2-stegs
Honda Hs-35 1-stegs
Toro 1-steg med 2 taktsmotor

Toron tar allt även frusna plogvallar och 5cm snö
Hondan tar 30cm snö med lätthet om den är torr, tung blötsnö får den att korka igen och motorn orkar inte riktigt, min favorit vid små ytor och lätt snöfall torr snö den drar sig fram bättre än 1 stegs toron på underlaget.
Toro 1-steg, 2 taktaren är starkare än hondans 4 takt så den orkar lite tyngre snö, dock drar den sig fram sämre med skoveln än hondan så den är lite jobbigare... man får skjuta på och bråttas mer med den .

Den där ariens 2 stegarn i filmen, det måste vara nåt riktigt lågbudget, undras vad den kostar, och man brukar ju få ungefär det man betalar för.
 
Krokodilen31 skrev:
Jo 1stegs är helt ok när det är upp till kanske 2 dm torr snö förutsatt att marken är jämn , inga snövallar och att snön inte frusit.

har 3 st slungor

Toro 824 Powershift 2-stegs
Honda Hs-35 1-stegs
Toro 1-steg med 2 taktsmotor

Toron tar allt även frusna plogvallar och 5cm snö
Hondan tar 30cm snö med lätthet om den är torr, tung blötsnö får den att korka igen och motorn orkar inte riktigt, min favorit vid små ytor och lätt snöfall torr snö den drar sig fram bättre än 1 stegs toron på underlaget.
Toro 1-steg, 2 taktaren är starkare än hondans 4 takt så den orkar lite tyngre snö, dock drar den sig fram sämre med skoveln än hondan så den är lite jobbigare... man får skjuta på och bråttas mer med den .

Den där ariens 2 stegarn i filmen, det måste vara nåt riktigt lågbudget, undras vad den kostar, och man brukar ju få ungefär det man betalar för.
Snow tek är Ariens svar på kinaslungor.. Dock var det ju ingen som styrde och den körde säkert på lägsta växeln. Videon var ju en känga till Ariens för deras dåliga jämförelsevideos på YouTube..
 
bobas skrev:
Snow tek är Ariens svar på kinaslungor.. Dock var det ju ingen som styrde och den körde säkert på lägsta växeln. Videon var ju en känga till Ariens för deras dåliga jämförelsevideos på YouTube..
Den kostar 600$ (ca 4000kr). Är enväxlad. För att illustrera hur mycket bättre den är jämfört med enstegsslunga körde dom i 30cm snö och lite plogvallar etc. Tydligen någon som ilsknade till och tyckte det var orealistiska förhållanden och att den är sjukt långsam vid mindre snömängder.
 
ok det visste inte jag...... det såg ju för uselt ut......då är det ju bättre att köpa random clas ohlson eller biltemaslunga.
 
linden1977 skrev:
Tack Bobas för videon och kommentaren om blötsnö! Min bättre hälft är helt med på noterna i september så vankas det en ny slunga =)

Konstigt att man aldrig hittar blötsnö i kombination med Ariens på youtube, finns den kombinationen inte i USA? ;)
Blev det nån slunga?

Btw så är det nollgradit med tung kramsnö här i Luleå och plogjäveln la upp en två meters karm på 50cm höjd på min sida av vägen. (de på andra sidan vägen fick inte en snöflinga). Det är sådana här dagar man är riktigt nöjd med sitt inköp :) Jag skottade tom två andra grannars uppfarter och 40 meter trottoar.. Inga problem, fastän snön var klistrig!
 
bobas skrev:
Blev det nån slunga?
Kul att den fungerar med mycket tung kramsnö!
Snowteken gjorde ju inget vidare ifrån sig med den låga hastigheten och lite snö = nästan ingen kastlängd alls. :p
(tyvär liknar det väl oftast våra vintrar, lite snö men blandat med mer snö och så kommer kommunen och plogar allt i en härlig tung & hård vall).

Nej det får vänta till senare i år, lutar väl mer åt september/oktober när 2014:surprised:rna kommer fram ;)
(man intalar ju sig själv att det inte ska komma någon mer snö i vår)

Riktigt kul att din slunga hanterar allt och matchar alla förväntningar!
 
Nu har jag tagit del av bobas erfarenheter och lagt en beställning på två (en till brorsan) Ariens 28+, också från snowblowersdirect med jetcarrierfrakt. Jag vet att jag är sent ute för årets säsong, men bättre sent än aldrig. Jag räknar med att en dylik skulle landa kring 14000 SEK här hemma, att jämföra med ca 20-21 000 SEK i svensk butik.

Så då återstår att vänta, vänta.....och sedan testa.

PS. Det ryktas att Ariens helt ska överge Briggs & Stratton motorer och helt övergå till egenproducerade (kinaproducerade) motorer. 2014s modeller ska vara de sista med B&S, om ryktet nu stämmer.
 
Ariens borde slå en signal till Stiga för att höra hur man inte gör när man går från Briggs&prutton till egen kinamotor...
 
Gud va många trådor om snöslungor. Passar på att fråga här också, vad kan ni rekommendera i 10,000kr klassen?

Tänker mig tvåsteg och så många hästkrafer som det är möjligt att få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.