23 619 läst · 156 svar
24k läst
156 svar
Dags att bygga ny laddbox
Jag har satt upp en TP-LINK router som extender, men det blev lite meckigt då den inte släpper igenom DHCP till min Ubiquiti-router av någon orsak. Satte då upp en pool om en IP-adress och förallokerade den till enbart den MAC-adressen laddboxen har. Då fick jag det att fungera.blackarrow skrev:
Jag skall byta router någon dag, jag har fler liggande. Eller om jag flyttar min vanliga AP närmare.
Routern (TL MR3420 v2) har stöd för att agera enbart extender, men DHCP relay fungerar inte då av någon orsak. Jag har löst problemet tillfälligt och gör en ordentlig lösning senare. Fokuserar nu på mina andra problem. Hinner dessutom inte lägga hur mycket tid som helst på detta, skall strax iväg och köra några lass jord med släpkärran...P PappasHammare skrev:
Jag har hittat flera som har samma problem som jag har med TP-links routrar (jag har testat med en till nu också). En annan intressant sak är att en del hävdar att det fungerar, jag har kvar att testa att stänga av NAT också. Inte för att det används, men för att det kan störa DHCP.
Men min Archer C7 är intressant, den stör ut alla mina Ubiquiti-APs när jag slår igång den. Den lär inte ha problem med täckningen i alla fall. Även den lilla MR3420n räcker ju ur till laddstolpen.
Men min Archer C7 är intressant, den stör ut alla mina Ubiquiti-APs när jag slår igång den. Den lär inte ha problem med täckningen i alla fall. Även den lilla MR3420n räcker ju ur till laddstolpen.
Kan tp-Link routern byta mode från Wi-Fi-router till Wi-Fi EXTENDER?
Annars antar jag att du konfigurerat tp-link en radion med WDS mot din AP/router.
Den andra radion får det utökade SSIDt.
Det är så TP-Link beskriver hur man använder deras router som extender.
Och så stängt av DHCP serven förstås.
WDS är lite dåligt specat och ett kinkigt lager 2 protokoll som ofta krånglar om inte båda sidor har utrustning från samma tillverkare.
Funkar säkert jättebra mot en tp-Link Wi-Fi-router/AP…
NAT ligger ju mellan WAN porten och LAN och borde inte påverka.
Har du någon annan router som kan konfigureras om för att jobba specifikt i Repeater eller Extender Mode är det nog bättre än att ” kryssa för och kryssa bort ” funktionalitet i en Wi-Fi router.
https://www.smallnetbuilder.com/wir...ridging-and-repeating-part-2-no-wds-required/
Annars antar jag att du konfigurerat tp-link en radion med WDS mot din AP/router.
Den andra radion får det utökade SSIDt.
Det är så TP-Link beskriver hur man använder deras router som extender.
Och så stängt av DHCP serven förstås.
WDS är lite dåligt specat och ett kinkigt lager 2 protokoll som ofta krånglar om inte båda sidor har utrustning från samma tillverkare.
Funkar säkert jättebra mot en tp-Link Wi-Fi-router/AP…
NAT ligger ju mellan WAN porten och LAN och borde inte påverka.
Har du någon annan router som kan konfigureras om för att jobba specifikt i Repeater eller Extender Mode är det nog bättre än att ” kryssa för och kryssa bort ” funktionalitet i en Wi-Fi router.
https://www.smallnetbuilder.com/wir...ridging-and-repeating-part-2-no-wds-required/
Jo, jag var inne på det ett tag, men eftersom den i praktiken aldrig skall användas på vaken tid utom när man ändå manuellt måste göra override på automatiken så valde jag bort det. Särskilt med tanke på att jag hade behövt dra ut fler trådar på ett vattensäkrat sätt, vilket hade varit svårt att få plats med (även lågspänningen går i starkströmskablar med dragavlastning för att det skall vara helt vattentätt överallt). Tanken var i så fall att gömma LED:en i glaset i armaturen, men jag valde som sagt var bort det.F fsn skrev:
Rörande trefasladdning så testade jag att dra bägge reläerna (N+L1, respektive L2+L3) på en gång, men strömförsörjningen jag använder mig av klarade inte riktigt av detta utan sporadiska hängningar på CPUn. Detta trots kraftig överkapacitet på nätaggregatet. Notera förresten att jag alltså har separation mellan växelspänning och likspänning med optoomkopplare och att jag dessutom drar kontaktorerna med de reläer som har optoomkopplare (lager på lager av separation). Jag tänkte då att jag drar L2+L3 först och sedan N+L1, men det gillade inte frugans Fiat alls utan gav felindikering. Jag testade då omvänd ordning och då fick jag också en felindikering från bilen. Lade då in en fördröjning på fem sekunder innan L2+L3 dras, då blir dock Fiaten glad. Så det är så jag har gjort för tillfället. Detta lär ju dock vara något som inte alla bilar uppskattar, så jag får lösa detta bättre framöver.
Jag skall testa lite mer rörande detta när jag bygger nästa box (som redan är påbörjad). Det kanske blir att jag testar innan dess också. Jag har några ytterligare idéer att testa.
I den nya boxen så finns det utrymme för ladd-LEDar, då allt är inom boxen. Faktum är att uttaget jag köpte till den till och med har ett rött och ett grönt fönster för indikering (kräver LEDar bakom). Vill gärna ha in en blå LED (för att indikera pågående laddning) också i den, men den blir ju lite spännande att få till på 3,3V, men jag tänker att jag monterar den på 5V och låter porten på CPUn gå till GND när LEDen skall lysa. Eller så nöjer jag mig med att grönt mjukt pulserar under pågående laddning. Det sista här var dock ett litet avsteg från stolpen.
Jag återkomemr med fler inlägg framöver om hur jag har gjort och vad jag har lärt mig.
Jag skall testa lite mer rörande detta när jag bygger nästa box (som redan är påbörjad). Det kanske blir att jag testar innan dess också. Jag har några ytterligare idéer att testa.
I den nya boxen så finns det utrymme för ladd-LEDar, då allt är inom boxen. Faktum är att uttaget jag köpte till den till och med har ett rött och ett grönt fönster för indikering (kräver LEDar bakom). Vill gärna ha in en blå LED (för att indikera pågående laddning) också i den, men den blir ju lite spännande att få till på 3,3V, men jag tänker att jag monterar den på 5V och låter porten på CPUn gå till GND när LEDen skall lysa. Eller så nöjer jag mig med att grönt mjukt pulserar under pågående laddning. Det sista här var dock ett litet avsteg från stolpen.
Jag återkomemr med fler inlägg framöver om hur jag har gjort och vad jag har lärt mig.
Jag kommer att putsa ut mina lärdomar lite pö om pö.
Nu kan vi prata om hur Fiaten agerar när man ändrar från enfas till trefas, samt lite annat smått och gott.
Fiaten gillar inte att en enfasladdning går över i trefas. Dess statemaskinen får frispel. Den räknar glatt ut den nya laddtiden (1/3 av den tidigare ungefär) och sedan händer ingenting. Den laddar inte alls. Eftersom jag inte kunde dra bägge reläerna samtidigt så fick jag här prova mig fram. Det visade sig att 100ms latens mellan reläerna var ganska lagom. Det fungerar utan att CPUn kraschar pga spänningsdip.
Vi tar en annan sak om Fiaten (gissningsvis alla Stellantis bilar) också, den tycker inte om att laddsladden är i utan att den får någon ström. Varken med 12V/9V eller med 0V på signalen så undgår man felmeddelanden om man inte skickar en PWM-våg. När den laddar färdigt så är den nöjd, men att styra laddningen på tid gillar den inte. Jag får leva med felmeddelandena helt enkelt då det fungerar.
Nu kan vi prata om hur Fiaten agerar när man ändrar från enfas till trefas, samt lite annat smått och gott.
Fiaten gillar inte att en enfasladdning går över i trefas. Dess statemaskinen får frispel. Den räknar glatt ut den nya laddtiden (1/3 av den tidigare ungefär) och sedan händer ingenting. Den laddar inte alls. Eftersom jag inte kunde dra bägge reläerna samtidigt så fick jag här prova mig fram. Det visade sig att 100ms latens mellan reläerna var ganska lagom. Det fungerar utan att CPUn kraschar pga spänningsdip.
Vi tar en annan sak om Fiaten (gissningsvis alla Stellantis bilar) också, den tycker inte om att laddsladden är i utan att den får någon ström. Varken med 12V/9V eller med 0V på signalen så undgår man felmeddelanden om man inte skickar en PWM-våg. När den laddar färdigt så är den nöjd, men att styra laddningen på tid gillar den inte. Jag får leva med felmeddelandena helt enkelt då det fungerar.