pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det gör jag. Egentligen skall man även läsa av om PP tappar kontakten för att hinna stänga av för att skona kontakter, men det behövs inte för låga strömmar (32A och lägre) och används därför sällan i verkligheten.

Jag tror inte att det finns kablar som har mindre än 16A på marknaden. Dessutom så tål nog en 13A kabel 16A under en rätt så lång stund när den hänger fritt utomhus...
Standarden för typ 2 kablar 5G2,5+0,5 är specad till 20A.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Standarden för typ 2 kablar 5G2,5+0,5 är specad till 20A.
Bra att veta, då är det ju inga problem ändå.
 
I inlägg #20 så skrev jag att jag inte tänkte undersöka om den färdiga controller jag hittade på Aliexpress skulle kunna styras utifrån, men det slog mig att det antagligen skulle gå att göra det iom att den har möjlighet till RFID-läsare.

Nu när jag trodde mig kommit på hur, så kunde jag inte låta bli att dubbelkolla. Och mycket riktigt, man kan styra den med TTL på 3,3V till 5V om laddning är tillåten eller inte. Detta kan man alltså sedan koppla till en extern CPU, exempelvis en ESP, för att kunna styra när laddning är tillåten via ett HTTP-API. Man kan dock inte styra laddströmmen annat än via vredet som bara går att ställa ned till 10A.

Jämfört med min konstruktion så sparar man in på ett nätaggregat, buck-converter (rör att skapa 5V från 12V) och ett SSR-relä, bägge dessa är inbyggda. Men man slipper också verifieringen av laddstate (vilken var rätt svår att få till förra gången pga samplingsteoremet och en långsam CPU). Hur som helst så går man inte denna vägen för att spara pengar då det blir runt 500kr dyrare. Men det går nog mycket snabbare att färdigställa.

Jag tänkte i alla fall bara informera om detta utifall någon var intresserad. Jag blev nästan lite intresserad själv faktiskt... :thinking:
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
En bild för lite inspiration.
Ledlampa som lyser blått om inget är anslutet och grönt om bilen är ansluten.
Enbart data och ström i stolparna. All elektronik sitter 10meter bort inomhus.
Båda stolparna har dioder riktade mot huset.
Så på kvällen kan man titta ut och se 2 gröna lampor och få bekräftat att de är anslutna.
Ena sladden är helt rak sladd och den andra har spiralkabel.
Dessutom går det att parkera 4bilar runt ena stolpen och 3 bilar runt andra.

Laddstolpe för elbil med sladd vid grusväg, omgiven av grönska och träd, med LED-indikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Det är tre veckor sedan jag beställde pollaren, inte ett ljud från leverantören. Jag antar att de har semesterstängt, men det vore väl juste att meddela att det kommer att ta längre tid än de 6-8 dagar som det står på hemsidan?

Nu väntar jag iofs på lådan från Kina, men den är planerad att levereras den 14 augusti, så den hinner nog hit snabbare än pollaren som jag beställde från Sverige.

Jag har börjat titta på mjukvaran. Det finns lite förbättringspotential från mitt gamla projekt. Jag snyggar upp i koden och verifierar funktionen på den gamla laddboxen. Jag är ju lite sugen på att göra om den till trefas på sikt, den fungerar dock bra till min nuvarande bil som bara har stöd för enfas. Men den dag det är aktuellt så har jag ju en färdig lösning från frugans laddare. Men frågan är om man behöver mer än en trefasladdare i hushållet. Underhållsladdning görs ju egentligen bättre med enfas i de flesta fall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Underhållsladdning görs ju egentligen bättre med enfas i de flesta fall.
Varför då? Är det effekttariffen som spökar igen, vill du ha koll på vilket fordon som nyttjar vilken fas eller vad är poängen?

Jag laddar helst bilen några få timmar på natten med 6–9 kW (har 16 A huvudsäkring), för att dra nytta av den lägre taxan på natten. Det i sin tur är förstås utgående från timpris.

Så när du skriver ”i de flesta fall”, menar du då för din del eller generellt, och i så fall varför?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då? Är det effekttariffen som spökar igen, vill du ha koll på vilket fordon som nyttjar vilken fas eller vad är poängen?

Jag laddar helst bilen några få timmar på natten med 6–9 kW (har 16 A huvudsäkring), för att dra nytta av den lägre taxan på natten. Det i sin tur är förstås utgående från timpris.

Så när du skriver ”i de flesta fall”, menar du då för din del eller generellt, och i så fall varför?
Notera att jag skrev underhållsladdning.

Ju lägre effekt desto mindre värmeutveckling. Dvs, batterierna mår bättre om man laddar längre tid med låg effekt.

Om man väljer att ladda en natt med enfas och 6A så blir det (grovt tillyxat med ett antagande om 6h laddning per natt) 8kWh. Detta skulle räcka för det dagliga behovet av el för väldigt många.

Långsam laddning med 6A är 1/3 av minimieffekten som man kan få med trefas. Om man nu inte vill ladda bilen full varje dag så är en låg effekt det enklaste sättet att ladda bilen utan att nå fullt batteri. Och även snällt mot batteriet, dels för att man inte laddar fullt, dels för att det sker med låg effekt.

Sedan kan man ju ta in effekttaxa i ekvationen också, men för min del är det ju redan kört då frugan snart har trefasladdare och jag kommer att erbjuda 11kW i den. De få gånger jag vill ladda snabbt (i framtiden då även jag har en ren elbil) så kan jag ju använda hennes laddare istället.

Rlrande effekttaxa, jag har kollat lite på historiken för min elförbrukning och det är lite tråkigt att konstatera att den högsta medeleffekten jag har under en timme alltid är när jag laddar min eller frugans bil (vilket för tillfället sker med 3,7kW). Det är inte matlagning eller liknande (med bastubad som undantag, det ger ca 50% belastning under en timme utav 11kW, det vill till att man lägger det med en halvtimme på vardera sidan heltimmen). Så Jo, även detta visar på värdet av att ladda med 6A och en fas. Men det var inte det jag tänkte på denna gången.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Notera att jag skrev underhållsladdning.
Ja, jag noterade det, och håller helt med om att det sällan finns behov av att ladda särskilt fort hemma. Därav frågan om det fanns någon generell tanke, vilket det fanns. (y)

Jag är medveten om att mitt förra inlägg kan läsas lite mer konfrontativt än det var tänkt, men jag ville hellre få fram frågan än linda in den. Och ett bra svar fick jag!

Som anekdot kan sägas att jag ofta kommer till landet med nästan tomt batteri (77 kWh). Räknar jag rätt skulle det laddas fullt på 42 timmar med 8 A enfas, vilket alltså gör att man skulle kunna komma fredag kväll och åka söndag eftermiddag med ett fullt batteri (om man inte kör något på plats). Nu laddar jag inte så, utan har timtaxa och laddar nattetid, men ändå. Att ladda långsamt räcker onekligen ofta långt.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En bild för lite inspiration.
Ledlampa som lyser blått om inget är anslutet och grönt om bilen är ansluten.
Enbart data och ström i stolparna. All elektronik sitter 10meter bort inomhus.
Båda stolparna har dioder riktade mot huset.
Så på kvällen kan man titta ut och se 2 gröna lampor och få bekräftat att de är anslutna.
Ena sladden är helt rak sladd och den andra har spiralkabel.
Dessutom går det att parkera 4bilar runt ena stolpen och 3 bilar runt andra.

[bild]
Efter en stunds eftertanke så undrar jag hur signalkabeln ser ut i denna konstruktionen (ned boxen inne i huset). Med tanke på två/tre olika dioder och CP (PP behövs inte) så bör signalkabeln då ha minst fem trådar och med 20m så bör man gå upp lite i grovlek för att minska resistansen. Jag har en 5x1,5mm² EKLK hemma, så jag skulle ju kunna använda den.

Annars är det ju inte så dumt att ha allt inomhus, man slipper temperaturproblem och annat väderorienterat. Att jag valt bort det tidigare berodde på att specialkablar för markförläggning är så dyra, men man kan ju faktiskt använda två olika kablar för signalering och laddström.

Hmm, har jag tänkt fel här? Borde jag sätta laddboxen inomhus istället? En bra fråga, jag får fundera ett varv till.
 
Nu har jag nästan alla delarna på plats (delarna från Kina kom igår). Jag väntar fortfarande på lamppollaren dock. Den skulle ju skickas och vara framme inom 6-8 dagar.

Nu måste jag fatta beslut, skall jag placera laddboxen i pollaren eller inomhus? All argumentation runt detta mottages gärna!

Placerar jag den inomhus så får jag en bra miljö för alla komponenter för el och elektronik. Placerar jag den i pollaren så är den separat och lätt att ta med om man flyttar.

Hmm...
 
Men hur svår blir den att flytta om du sätter den inomhus, dvs. vad är det som blir så fast monterat att du inte kan skruva lös och ta med det?
Alternativt, hur mycket kostar det att ersätta den om du flyttar?
För mig låter det helt klart värt det att sätta elektroniken inomhus.
 
Med 20m kabel får du nog fundera genom störningar på lågnivåsignalerna :thinking:
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Vi tycker olika där, jag ser sådan tid som investerar i sådant som jag tycker om att göra. I detta fallet så hittade jag dessutom ingen lämplig lösning vid frugans parkering som också såg anständig ut. Varför skall jag köpa en stolpe eller box som ser ut som något från en industri?

Jag kommer alltså att gömma laddboxen i en lamppollare som ser rätt OK ut. Detta är modellen jag skall bygga in den i:
- [länk]
Jo, men du skrev att laddboxar marknadsförs i stilen ”vår box laddar bäst och snabbast”.
Något liknande har jag aldrig sett någonstans. Laddboxar laddar ju ingenting så det är ju inte så konstigt. Laddaren sitter i bilen, laddboxen ”serverar” bara ström o spänning till laddaren.

Att använda en designad laddbox är förstås inget fel, rätt box i rätt miljö ser riktigt bra ut. :)

Så, det handlar nog mer om tycke och smak än något rationellt. :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Med 20m kabel får du nog fundera genom störningar på lågnivåsignalerna :thinking:
Nu är det inga känsliga signaler, det är spänning samt 1 kHz pulsbreddsmodulerad signal. Det är allt.

Boxen kommer att hamna inomhus (eller möjligen på husväggen), jag fick pollaren igår och det går inte att få in själva boxen i den, av hållfasthetsskäl är öppningarna i bägge ändar alldeles för små. Jag kommer därför att köpa en annan låda till laddaren, en som är lite mer praktisk att arbeta i (inte så trång). Gissningsvis en likadan, fast större, som den jag använde till den andra laddboxen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, men du skrev att laddboxar marknadsförs i stilen ”vår box laddar bäst och snabbast”.
Något liknande har jag aldrig sett någonstans. Laddboxar laddar ju ingenting så det är ju inte så konstigt. Laddaren sitter i bilen, laddboxen ”serverar” bara ström o spänning till laddaren.

Att använda en designad laddbox är förstås inget fel, rätt box i rätt miljö ser riktigt bra ut. :)

Så, det handlar nog mer om tycke och smak än något rationellt. :)
Snabbast var ett raljerande uttryck över hur de använder dynamisk lastövervakning i reklamen. Jag kan göra detta också, då jag övervakar min förbrukning i realtid, men det är ytterst sällan det behövs.

Rörande designen så har jag fortfarande (enligt mitt tycke) inte sett någon snygg laddbox. Mitt mål är att den jag nu bygger skall vara den snyggaste jag sett.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.