H henkepenk skrev:
Kul! Du skippar klyddet med extra mätspole och relä för att kunna bryta skyddsjord?
Det löser ju jordfelsbrytaren typ B, så ja.
 
H henkepenk skrev:
Kul! Du skippar klyddet med extra mätspole och relä för att kunna bryta skyddsjord?
Ett förtydligande, reläer kommer jag att ha, dels kontaktor för trefasen, men även ett SSR för att separera 12V/5V från 400V/230V. Men strömövervakningen görs i separat TypB jordfelsbrytare.
 
M
Nissens Nissens skrev:
Hmm, jag gav 6500:- för en Easee pch en femhundring för en Pulse så att jag inte blåser huvudsäkringarna.
Grejorna funkar utmärkt, och jag är glad att jag inte offrat tid på något hemmasnickrat.
Den kombon kräver väl att du har fungerande internet för att det skall funka med lastbalanseringen?
 
Med stor risk för att vara ute och snurra så har jag för mig att jag läste i standarden att laddare idag ska kunna bryta jorden, om inte laddstället har eget jordtag. Antar utifrån felfall med spänningsförande jord, minnet sviker mig.
 
Förresten så finns det färdiga komponenter att köpa som sköter all signalering med bilen:
- https://www.aliexpress.com/item/1005004175963301.html

Denna ersätter allt det jag kommer att göra med ett SSR-relä, samt elektroniken, nätspänning, buck converter och med en ESP8266-processor. Jag misstänker att man skulle kunna lura en sådan här till att bli styrbar via wifi genom att koppla den mot en ESP också, men det har jag inte tänkt undersöka.

Jag tänkte bara informera om att det finns färdiga komponenter för den som vill ha.
 
  • Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
Om du ska ha diodindikering som syns på dagen bör den dimmas ner på natten. Annars kommer den att se ut som en fyr.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du ska ha diodindikering som syns på dagen bör den dimmas ner på natten. Annars kommer den att se ut som en fyr.
Jo jag vet, det är det man har PWM till....
 
H henkepenk skrev:
Med stor risk för att vara ute och snurra så har jag för mig att jag läste i standarden att laddare idag ska kunna bryta jorden, om inte laddstället har eget jordtag. Antar utifrån felfall med spänningsförande jord, minnet sviker mig.
Den är lite krånglig, signalering med bilen sker via jordledaren (GND för 12V), så bryter man den så tappar man också anslutningen till bilen. Detta gör att man måste bryta jorden på inkommande anslutning. Men då får man ett annat problem, jorden flyter fritt, vilket kan leda till problem. Så därför har reglerna satts till att man har 100ms på sig att bryta anläggningen, då kan man felindikera, manuellt starta om och prova igen istället.

Så lösningen är att bryta jorden mot bilen, men att laddaren då blir hängande, jag misstänker att detta kan vara en av huvudorsakerna till att man ser så många publika laddare som lyser rött. När man ringer in brukar de säga att de bara skall boota om den. De hade ju kunnat sätta en timer också, men det känns ju inte helt bra heller.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tack, så lär det vara. Det här blir intressant att följa, lycka till!
 
Nissens
M mnils skrev:
Den kombon kräver väl att du har fungerande internet för att det skall funka med lastbalanseringen?
Vet inte faktiskt.

Men laddboxen har inbyggd mobiluppkoppling utan abonnemang. Appen är ju i mobilen. Så jag antar att man bör ha mobiltäckning, alternativt wifi.

Känns inte som någon begränsning, det är nog inte många promille av befolkningen som är utan kommunikation med omvärlden…
 
Nissens Nissens skrev:
Vet inte faktiskt.

Men laddboxen har inbyggd mobiluppkoppling utan abonnemang. Appen är ju i mobilen. Så jag antar att man bör ha mobiltäckning, alternativt wifi.

Känns inte som någon begränsning, det är nog inte många promille av befolkningen som är utan kommunikation med omvärlden…
Det är ändå inte alla som har mobiltäckning, särskilt om det är någon obskyr leverantör av IOT-abonnemanget som ingår. Man får hoppas att det är Telia som står för nätet i så fall, men det är inte alltid de har bra täckning heller.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
De flesta laddboxar på marknaden har trådbunden balansering. Finns även MOD-BUS via radio om man inte vill tråda mellan mätare och box.

Det är bara Charge-Amps och Easee som kör via molnet vad jag sett.
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ändå inte alla som har mobiltäckning, särskilt om det är någon obskyr leverantör av IOT-abonnemanget som ingår. Man får hoppas att det är Telia som står för nätet i så fall, men det är inte alltid de har bra täckning heller.
Som sagt, det går med wifi också. Men efter att de plockar ner kopparledningarna så är det oerhört ovanligt att man inte har mobiltäckning. Det finns säkert undantag, som alltid.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
U
Hur gör isolationsmätning av fordon osv. innan laddning påbörjas? Eller det kanske bara är DC laddare där de ökade säkerhetsprotokollen körs igenom?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Hur gör isolationsmätning av fordon osv. innan laddning påbörjas? Eller det kanske bara är DC laddare där de ökade säkerhetsprotokollen körs igenom?
En vanlig laddbox gör ingenting sådant, den har egentligen bara två funktioner:
1) dra en kontaktor för att släppa på 230/400V till bilen som innehåller laddelektroniken.
2) signalera med bilen så att den vet när och hur mycket ström den får använda sig av. Detta görs med 12V som dras ned av bilen till 9V (ansluten) och 6/3V (laddar/laddar och kräver ventilation) av bilens logik och genom att pulsbreddsmodulera (PWM) spänningen (9V och nedåt) för att tala om hur hög ström som är tillåten.

Sedan finns det då elsäkerhetskrav så som att man måste ha strömövervakning på jordledaren eller en jordfelsbrytare av typ B. Det finns också krav på att det inte får ta mer än 100ms innan kontaktorn släpps vid ett fel.

Det finns länkar i min andra tråd som förklarar hur detta görs (eller sök på j1772 på Wikipedia).
 
  • Gilla
Andreas5 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.