Typ en sån Jula hade för 239kr förra veckan.
Haralad Nyborg har en sådan också för liknande pris.
Det är samma modell som alla kinesfirmor kopierar.
Funkar bra, 2 mejslar och några borr medföljer.

Mvh

Perfekt, tack så mycket för input, jag har ju lite tid på mig att leta, men tillträdet närmar sig!

Såg inte om någon svarat på ursprungsfrågan om hur fort man kan bila.

Med en proffsmaskin så (Kango 900) bilade jag upp 5m2 8cm betong från 1963 på 3st 2.5h pass (ca7.5h totti). Då ingick även tid för att bära ut betongen i hinkar. (Klinker och avjämningsmassa gick på 1/2 tiden).

Tips: Använd fina bekväma arbetshandskar, jag har inget skinn kvar på högertassen  :'(

Skall nog åka till Jula på lunchen och leta kineser för finliret runt rören som man får passa noga med den stora Kango:n.

Tack det var bra input, för man har ju ingen aning... om vi säger att det är halva ytan jag har (knappt) och det tar dubbelt så lång tid med kinesen (drygt) så borde vi hamna på ungefär samma tid (exakt...) :)

Jag såg att Julas kines kostade 350 kr, hittar du någon annan så får du gärna säga till, jag var på Rusta, ÖB, JemoFix & Silvan igår, och där hittade jag ingen som verkade vara bättre än Julas. Återstår Harald Nyborg då.

Intressant, har själv hamnat i sits att jag behöver bila upp lite mildare betong. Började med min Makita 2450 borrhammare (mindre modell) och jag tycker det går rätt trögt (vilket det givetvis borde, den är inte tänkt för bilningsarbeten). Makitan har slagenergi på 2,7J, har du sett någon info på Julas/HN:s/whatever Super Power Ultra-hammare?

Är egentligen inte sugen alls på att slita ut chucken och/eller Makitan och funderar på fulhammare. Visst kan man hyra, det är en fröjd med rätt maskiner men det blir dåligt pris-prestanda-förhållande när man jobbar med badrummet några timmar per kväll...

phl skrev:
Intressant, har själv hamnat i sits att jag behöver bila upp lite mildare betong. Började med min Makita 2450 borrhammare (mindre modell) och jag tycker det går rätt trögt (vilket det givetvis borde, den är inte tänkt för bilningsarbeten). Makitan har slagenergi på 2,7J, har du sett någon info på Julas/HN:s/whatever Super Power Ultra-hammare?
Var på Bauhaus och köpte en kines idag (Alpha Tools eller något sådant). 5 års garanti måste ju vara oslagbart, pris 399:- Tog större delen av badrumsgolvet på någon timme. Den väsnas som fan, skakar rätt bra och har egonomi som en TV-antenn. Två minuters hållande på "startknappen" och man har kramp i händerna. Löste det med lite buntband. Måste säga att pris-prestanda-förhållandet nog är mycket bra, även om det fortfarande gäller att man får vad man betalar för =)

Jag har letat efter info om slagenergi på de billigare maskinerna, men inte hittat något, är det någon annan som har koll på det?

Mikael_L
Kompisen min skulle bila bort ca 4kvm "överbetong" alltså ett ca 5cm tjockt skikt gjutet ovanpå den riktiga plattan.
Han köpte först maskinen från Jula, men det tog på tok för lång tid, så istället hyrde han en riktig maskin 1 enda dag, så var grovjobbet klart.
Jag antar att han kommer att "finputsa" lite med Julamaskinen.

Glöm inte, att om du hyr en bra maskin för det värsta jobbet så kommer dina händer och armar också tacka dig...

yens skrev:
Jag har letat efter info om slagenergi på de billigare maskinerna, men inte hittat något, är det någon annan som har koll på det?
Om du vet slaglängden, och frekvensen på slagen, kan du beräkna det. Genom att veta hur många slag som uträttas varje minut, och hur långt varje slag är, så kan du beräkna hastigheten i slaget (åtminstone som en god approximation). När du vet slaghastigheten kan du beräkna slagenergin enligt uttrycket: E=m * (v^2) / 2, där E=slagenergin, v=slaghastigheten och m=massan på borrhammaren.

Många har gissat att kinamaskinerna kommer från en och samma fabrik, vad sägs om den här bilden, på fem olika leverantörers borrhammare...

• borrhammare1.jpg
Det slog mig oxo när jag tittade runt. Mao är alla lika bra/dåliga =) Jula verkar ha lägsta pris men Bauhaus mest generösa garantin. Min lever fortfarande även efter ett antal kvällars plågande i betongen ;)

Jag köpte min variant på "Jem & Fix" i Lund för 148:-. Samtidigt köpte jag en "skräpskruvdragare" för 48:-. Detta var iofs. rabatterade priser, men man blir ju lite frågande till vilka arbetsförhållanden som råder i fabriken där de tillverkas.

Raketforskaren skrev:
Jag köpte min variant på "Jem & Fix" i Lund för 148:-. Samtidigt köpte jag en "skräpskruvdragare" för 48:-. Detta var iofs. rabatterade priser, men man blir ju lite frågande till vilka arbetsförhållanden som råder i fabriken där de tillverkas.
Ja, och inte bara arbetsförhållandena. För en tid sedan så sas det att företagen dumpar sitt giftiga avfall i materialen till dessa maskiner.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19186/3#3

Edit:
"...
Upptäckten av de cancerogena ämnena gjordes vid tester i Tyskland. Bland annat visade analyser att gummihandtagen på en slipmaskinsmodell och en borrhammare hos stormarknadskedjan Bauhaus innehöll det starkt cancerframkallande ämnet bensopyren. Siffrorna från testerna som publicerades i Stiftung Warentest nr 4/2006, visade att ett av verktygen hade fler hundra gånger högre halter av bensopyren än vad som föreslås som riktvärde för ämnet i bildäck.

Bensopyrener är kända för att kunna orsaka flera olika cancerformer, bland annat hudcancer.
..."

hela art. i DN:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=551556

edit2:
"Kan vara vanligt
Sten Flodström på Kemikalieinspektionen tror inte att Bauhaus är ensamma på marknaden om att sälja verktyg med gummihandtag som innehåller höga halter benspyren.

– Med tanke på utfallet i den tyska översikten, där de hade plockat ut ett femtiotal apparater och verktyg, och hittade det här ämnet i flertalet av dem, så lär ju situationen vara densamma i Sverige.

– Det är ju en världsmarknad som de här varorna kommer från, det finns ingen anledning att tro att situationen i Sverige skulle vara bättre än i Tyskland, säger Sten Flodström, som är toxikolog på Kemikalieinspektionen."

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=876033

yens skrev:
Såg i dag på krauta.se i deras online kampanjblad att kinesmaskinen hade 5.2 Joule. Ser exakt likadan ut som alla andra kinesmaskiner utanpå.

Kan flika in med en lagom smärtsam erfarenhet. Fick bunta fast start-knappen på min då man fick kramp i handen om han skulle hålla den inne hela tiden. Körde med maskinen upp och ner och ovansidan på maskinen gick tydligen i golvet. Då där inte är någon spärr på omslagsvredet för hammare-hammare+borr så lyckades jag slå om den. Mejseln jag bilade med satte sig och maskinen roterade några varv. Kom undan med några blåmärken på underarmen, men hade den tagit i ansiktet hade det kunnat bil en dyr räkning hos käftis :p Summa summarum: Dålig ergonomi => farlig arbetssituation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.