Den såg lite mindre ut på bilden :surprised:
 
Händighemma skrev:
Lite blandad kompott från FFX.co.uk Black week-rea
Var egentligen bara ute efter en Makita DTM51z (+batteri)
Men råkade få med:
Makita laddare Dc18RD
Milwaukee bit holder
Faithfull roofing square
Bahco spärrnyckel 4/5/6/7 mm
Faithfull bithållare 1
Faitfull aluminiumlinjal.
Allt till det fashionabla priset av 2800kr inkl. frakt
[bild]
Välkommen hit till B-H:) Det blir lätt att lite mer åker ner i korgen när man väl börjat plocka.
 
Äsch kostar ju bara lite mer är en halv cykel :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Korrekt, det är en MB-105 från koneita.com. Har kopplat in den ikväll och får lov att säga att den hyvlar rätt bra. Motorn verkar stark och hyvelresultatet är vad man kan förvänta sig av en hyvel med vanliga knivar.

Några ytterligare bilder efter installationen (kass kvalitet jag vet - bakkameran på min telefon har pajjat)

En MB-105 hyvelmaskin i en verkstad med tillfällig silvertejplösning för utsug och en Festool OF-1400 ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställde en Festool OF-1400 ovanpå så ni ser storleken

MB-105 hyvel på verkstadsbänk med provisorisk utsugslösning fixad med silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ghettoinstallation av utsug, enligt spec ska det vara 100mm utsug men det var 120mm så fick använda silvertejp för provkörning :)

/H
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Man brukar ju använda en tändsticksask för sånt men det är klart att det är roligare att visa upp en fin fräs på sin fina hyvel...

Och jag är förstås inte bitter. ;)

Håller med om att det är bättre med två olika maskiner än en kombination men det krävs ju en hel del plats för en sådan uppställning - hur stor yta har du till förfogande? Blir det en stor rikthyvel också?
 
Redigerat:
badtastex skrev:
Man brukar ju använda en tändsticksask för sånt men det är klart att det är roligare att visa upp en fin fräs på sin fina hyvel...

Och jag är förstås inte bitter. ;)

Håller med om att det är bättre med två olika maskiner än en kombination men det krävs ju en hel del plats för en sådan uppställning - hur stor yta har du till förfogande? Blir det en stor rikthyvel också?
Jag har ca 45kvm yta att vara på. Har placerat maskinerna i mitten eftersom det är ganska fyrkantingt likt hur Wayne Brown har det i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=CT77qCeakYY

Ja det blir nog en ny rikthyvel längre fram också, den jag har har lite för korta bord, svårt att rikta bitar över 1-1,5m
 
S
På fredag är det födelsedag/farsdag och julafton:D
 
Skooda skrev:
På fredag är det födelsedag/farsdag och julafton:D
Jaha?
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
den som väntar på något....:)
 
Skooda skrev:
den som väntar på något....:)
...väntar oftast ihjäl sig!! :wow:
 
  • Gilla
1337 och 2 till
  • Laddar…
...väntar alltid för länge. :)
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Inte ett verktyg egentligen men idag ropade jag hem en cirkulationsrenare på auktion. Fick den för 1900, det lägsta jag sett någon gå för är 1600 men oftast hamnar de uppåt 3-3500 så jag är nöjd.

Cirkulationsrenare av märket Pullman Ermator A2700 i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag köpa grov- och HEPA-filter till den samt modda filterhållaren på maskinen, de nya ser lite annorlunda ut. Sedan hoppas jag på lite renare luft i verkstaden!

//Ronnie
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
S
En dag för tidigt, nu står maskinerna i garaget :)
 
Tala ur skägget människa!
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.