Inspirerad av @Pysslarn sökte jag på blocket och fann denna Oljeavskiljare av märket PELA ligger i ett fordon bagageutrymme tillsammans med en orange slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Rampamuffar och hönor.
Verktyg för montering av rampamuffar: popnitpistol och sorteringsbox med nitar och hylsor.
Skapa konto

• Gilla
ivp och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
En badadaptor för att slippa börja på ett batterisystem till.
Dina fingrar lekte krigsdans på tangentbordet ... badaptor ... ;)
Men min fråga är om det fanns från Hitachi (Hikoki) batteri till Parkside/Lidl maskin?

Mikael_L
Lite sent svar nu, men men ... :sweat:
Ramnemark Ramnemark skrev:
Köpte Wiha PZ/S 1 och PZ/S 2 för 305kr på Amazon. Det kanske inget superpris men lite billigare än vad jag hittade Bahco setet som någon över köpte.

[länk]
Wiha är dock bättre kvalla än Bacho, så du kan känna dig nöjd.

Ja det är vanligt på elprylar med dessa plus/minus skallar.
Jag har funnit lite olika namn, förutom plusminus, så PZ2/S, PZ2-S, PZ/S2 osv. Svårt att göra bra sökningar när namnet varierar. :cry:

Och JA, PZ är vanligast på elprylar som varit på marknaden de senaste 20-30 åren. På elprylssidan hoppades PH nästan över, det gick från spårskruv till PZ, och då ofta PZ/S.
Och köper man PZ1/S och PZ2/S kommer man upptäcka att det är tvåan i centraler, på automater, HB och JFB.
På apparater, strömbrytare och uttag är det varierat, vissa är storlek 1, andra storlek 2. På lock av olika slag är PZ1 vanligare.

PH är öht ganska ovanligt, jag använder min PH2 mest till träskruv och gipsskruv. Så i skruvdragaren sitter det PH2 jämt, och de mejslar jag använder mest är:
PZ1-S, PZ2-S, 3,5 och 5,5 mm flat.

Jag är inte alltid impad av kvaliteten på skruvarna i elprylar, ibland har de så dålig passform att man kan prova flera typer av mejsel som alla passar lika illa. Det verkar som att de har uppfunnit en egen standard.
Men nåväl, ibland passar det å andra sidan perfekt, så det finns hopp.

Men så ett problem med plus-minus spåren. Man måste ju alltid komma rätt, 2st 90° vinklar blir fel, och de två andra blir rätt. Annars kuggar det över och sliter på skruv och mejsel. PZ/S tycker jag inte är lämpligt för skruvdragare, det är handverktyg som gäller.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dina fingrar lekte krigsdans på tangentbordet ... badaptor ... ;)
Men min fråga är om det fanns från Hitachi (Hikoki) batteri till Parkside/Lidl maskin?
Autoincorrect :rolleyes:

https://badaptor.com/
Verkar bara vara till Ryobi, men kanske finns något annat på Ebay/amazon.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite sent svar nu, men men ... :sweat:

Wiha är dock bättre kvalla än Bacho, så du kan känna dig nöjd.

Ja det är vanligt på elprylar med dessa plus/minus skallar.
Jag har funnit lite olika namn, förutom plusminus, så PZ2/S, PZ2-S, PZ/S2 osv. Svårt att göra bra sökningar när namnet varierar. :cry:

Och JA, PZ är vanligast på elprylar som varit på marknaden de senaste 20-30 åren. På elprylssidan hoppades PH nästan över, det gick från spårskruv till PZ, och då ofta PZ/S.
Och köper man PZ1/S och PZ2/S kommer man upptäcka att det är tvåan i centraler, på automater, HB och JFB.
På apparater, strömbrytare och uttag är det varierat, vissa är storlek 1, andra storlek 2. På lock av olika slag är PZ1 vanligare.

PH är öht ganska ovanligt, jag använder min PH2 mest till träskruv och gipsskruv. Så i skruvdragaren sitter det PH2 jämt, och de mejslar jag använder mest är:
PZ1-S, PZ2-S, 3,5 och 5,5 mm flat.

Jag är inte alltid impad av kvaliteten på skruvarna i elprylar, ibland har de så dålig passform att man kan prova flera typer av mejsel som alla passar lika illa. Det verkar som att de har uppfunnit en egen standard.
Men nåväl, ibland passar det å andra sidan perfekt, så det finns hopp.

Men så ett problem med plus-minus spåren. Man måste ju alltid komma rätt, 2st 90° vinklar blir fel, och de två andra blir rätt. Annars kuggar det över och sliter på skruv och mejsel. PZ/S tycker jag inte är lämpligt för skruvdragare, det är handverktyg som gäller.
Då denna typ av skruv inte verkar följa någon given standard kan jag tänka mig att de stora tillverkarna styr och därmed indirekt skapar en standard.

Spårskruv har också flera skolor, det är inte bara beredden utan även vidden på spåret som är viktigt. Just vidden varierar kraftigt och är olika på både skuv och mejslar.

Kryssspårkskruvarna har om möjligt ännu vidare spår vilket gör att den stackars flatmejselns kraft till skruven bara sker i spetsarna:(

Längre upp i tråden skämtade jag om att de snart även klarar torx, finn redan torx/spårskruv. Tidigare i veckan såg jag en annan kul skruv, Phillips/Robertson (fyrkantig). I mitten av krysset passade den fyrkantiga bitsen. Detta var på ett Kreg fräsbord från USA.

Jonas Persson
  • Wow
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
En nothyvel med lite extra stål och en liten kapsåg från Veritas blev det den här gången.
En arbetsbänk med Veritas nothyvel och kapsåg förpackningar samt hyvelstål och verktyg.
Skapa konto
Veritas nothyvel och kapsåg med extra stålbitar på ett arbetsbänk med träspån.
Skapa konto

• Gilla
snuttekudden och 7 till
  • Laddar…
kulle
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Autoincorrect :rolleyes:
:rofl:

Mikael_L
kulle kulle skrev:
Hittade denna på en ungersk sida, om det är nåt att ha får du själv ta ställning till ;)
[länk]
Lite skum site, känns som att man inte riktigt vet vad man får.
Och dyrt... eller ... 8000 ... nånting .. :rofl:

• Gilla
kulle
  • Laddar…
j.f.s
8000ft=~223kr

ft=HUF=Hungarian Forint

letade efter en groda bland smileysarna men hittade ingen så skriver det istället.

Groda:seenoevil:

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite skum site, känns som att man inte riktigt vet vad man får.
Och dyrt... eller ... 8000 ... nånting .. :rofl:
Någon som skriver ut på sin 3d-skrivare och säljer delarna.

ralvejd
Krysslaser
Mätpinne
Mottagare (har inte anlänt ännu)

Öppen verktygslåda med en krysslaser, batterier och laddare ordnade i formade utrymmen, mätpinne saknas.
Skapa konto

Bosch krysslaserförpackning och en upprätt mätpinne placerade mot en dörr.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.