3 337 424 läst · 16 504 svar
3337k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Den finns redanS saiter skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vart-foersta-hus.416888/page-6#post-4308687
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Lite sent svar nu, men men ...
Ja det är vanligt på elprylar med dessa plus/minus skallar.
Jag har funnit lite olika namn, förutom plusminus, så PZ2/S, PZ2-S, PZ/S2 osv. Svårt att göra bra sökningar när namnet varierar.
Och JA, PZ är vanligast på elprylar som varit på marknaden de senaste 20-30 åren. På elprylssidan hoppades PH nästan över, det gick från spårskruv till PZ, och då ofta PZ/S.
Och köper man PZ1/S och PZ2/S kommer man upptäcka att det är tvåan i centraler, på automater, HB och JFB.
På apparater, strömbrytare och uttag är det varierat, vissa är storlek 1, andra storlek 2. På lock av olika slag är PZ1 vanligare.
PH är öht ganska ovanligt, jag använder min PH2 mest till träskruv och gipsskruv. Så i skruvdragaren sitter det PH2 jämt, och de mejslar jag använder mest är:
PZ1-S, PZ2-S, 3,5 och 5,5 mm flat.
Jag är inte alltid impad av kvaliteten på skruvarna i elprylar, ibland har de så dålig passform att man kan prova flera typer av mejsel som alla passar lika illa. Det verkar som att de har uppfunnit en egen standard.
Men nåväl, ibland passar det å andra sidan perfekt, så det finns hopp.
Men så ett problem med plus-minus spåren. Man måste ju alltid komma rätt, 2st 90° vinklar blir fel, och de två andra blir rätt. Annars kuggar det över och sliter på skruv och mejsel. PZ/S tycker jag inte är lämpligt för skruvdragare, det är handverktyg som gäller.
Wiha är dock bättre kvalla än Bacho, så du kan känna dig nöjd.Ramnemark skrev:
Jag har funnit lite olika namn, förutom plusminus, så PZ2/S, PZ2-S, PZ/S2 osv. Svårt att göra bra sökningar när namnet varierar.
Och JA, PZ är vanligast på elprylar som varit på marknaden de senaste 20-30 åren. På elprylssidan hoppades PH nästan över, det gick från spårskruv till PZ, och då ofta PZ/S.
Och köper man PZ1/S och PZ2/S kommer man upptäcka att det är tvåan i centraler, på automater, HB och JFB.
På apparater, strömbrytare och uttag är det varierat, vissa är storlek 1, andra storlek 2. På lock av olika slag är PZ1 vanligare.
PH är öht ganska ovanligt, jag använder min PH2 mest till träskruv och gipsskruv. Så i skruvdragaren sitter det PH2 jämt, och de mejslar jag använder mest är:
Jag är inte alltid impad av kvaliteten på skruvarna i elprylar, ibland har de så dålig passform att man kan prova flera typer av mejsel som alla passar lika illa. Det verkar som att de har uppfunnit en egen standard.
Men så ett problem med plus-minus spåren. Man måste ju alltid komma rätt, 2st 90° vinklar blir fel, och de två andra blir rätt. Annars kuggar det över och sliter på skruv och mejsel. PZ/S tycker jag inte är lämpligt för skruvdragare, det är handverktyg som gäller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 124 inlägg
AutoincorrectMikael_L skrev:
https://badaptor.com/
Verkar bara vara till Ryobi, men kanske finns något annat på Ebay/amazon.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Då denna typ av skruv inte verkar följa någon given standard kan jag tänka mig att de stora tillverkarna styr och därmed indirekt skapar en standard.Mikael_L skrev:Lite sent svar nu, men men ...
Wiha är dock bättre kvalla än Bacho, så du kan känna dig nöjd.
Spårskruv har också flera skolor, det är inte bara beredden utan även vidden på spåret som är viktigt. Just vidden varierar kraftigt och är olika på både skuv och mejslar.
Kryssspårkskruvarna har om möjligt ännu vidare spår vilket gör att den stackars flatmejselns kraft till skruven bara sker i spetsarna
Längre upp i tråden skämtade jag om att de snart även klarar torx, finn redan torx/spårskruv. Tidigare i veckan såg jag en annan kul skruv, Phillips/Robertson (fyrkantig). I mitten av krysset passade den fyrkantiga bitsen. Detta var på ett Kreg fräsbord från USA.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Här finns diverse adaptrar för den med 3d-skrivare.Mikael_L skrev:
https://www.thingiverse.com/search?q=Parkside&type=things&sort=relevant
Hittade denna på en ungersk sida, om det är nåt att ha får du själv ta ställning tillMikael_L skrev:
https://samsound.hu/en/product/adapter-plate-hitachi-hikoki-batteries/
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
ralvejd
Hobbysnickare
· Skaraborg