3 356 640 läst · 16 555 svar
3357k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Du har missförstått användningsändamåletNorrhyttan skrev:
Ett rent fenomenalt redskap då man samlar ihop förrymda minkar efter ett pälsfarmssabotage och då man jagar vildmink
Gårdagens inköp vart, förutom de skruv som var anledningen till besöket på bygghandeln, även ett sånt här:
Så slipper jag förhoppningsvis svära över den glappa metalldelen på mitt gamla 5m måttband samt att sambon slipper irritera sig på att hon mäter efter tummåtten istället för den metriska då det gamla hade båda delar.
Även om det är kul att använda verktygen så mäter jag hellre rätt från början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så slipper jag förhoppningsvis svära över den glappa metalldelen på mitt gamla 5m måttband samt att sambon slipper irritera sig på att hon mäter efter tummåtten istället för den metriska då det gamla hade båda delar.
Även om det är kul att använda verktygen så mäter jag hellre rätt från början.
Det där är förvisso fint men jag kan inte begripa att Hultafors lägger utvecklingspengarna på detta och samtidigt lägger ner tillverkningen av 3 meters talstabil. Världens hittills bästa måttband. Obegripligt.Carreyfan skrev:
Om du med "den glappa metallbiten" menar haken längst fram så är det inte en bug utan en feature att den rör sig.
Den rör sig precis lika mycket som dess tjocklek, och det blir därför rätt mått både om du trycker den mot ett innerhörn eller hakar den över ett ytterhörn.
Den rör sig precis lika mycket som dess tjocklek, och det blir därför rätt mått både om du trycker den mot ett innerhörn eller hakar den över ett ytterhörn.
Japp det är helt rätt och så fungerade den från första början. Men efter flera års troget användande med kanske inte helt omild behandling alla gånger så hade den börjat gjort sitt. Förutom att glappet i metalldelen ökat så hade det även börjat bli grinigt både att rulla ut och när det skulle dra in bandet med. Så det var helt klart på tiden med ett nytt.thomasloven skrev:
Puuh, Jag fick hjärtat i halsgropen ett tag där. började genast fundera på hur många måttband jag behövde köpa på mig för att klar mig resten av livet. sen såg jag att du skrev talstabil och inte talmeter.hyggabus skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Jag har varit på jakt efter en liten hyvel att renovera. Köpte denna osedd på blocket för en billig peng. Har aldrig hört talas om märket tidigare, trodde det var en Inca först utifrån annonsbilden men det verkar vara någon typ av brandad Inca. Kanske Ola, Daniel eller någon annan vet vad detta är. Riktbordet har en liten svacka längst ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vet, det är en AGÖ 171 hyvel
Skämt åsido, ingen aning. Tycker den ser ut som en Incakopia. Inca på den tiden det begav sig var väldigt dyra och antagligen frestande att göra en budgetversion av.
Jämför växelvybilden med denna ex (förresten, ligger din drivrem rätt?)https://c5.staticflickr.com/2/1555/25402458404_3239dfa96a_z.jpg, Incan har försänkta skruvar och ser allmänt lite mer genomarbetad ut, tror några gjutna delar ersatts med ditskruvade delar på din hyvel.
Vextrex och Fredrik R har väl en Inca 510, dom borde kunna ge feedback på skillnader.
En sak tycker jag ser väldigt mysko ut och det är där röda pilen pekar i bilden nedan, den där glipan kan inte vara menad att vara där?
Skämt åsido, ingen aning. Tycker den ser ut som en Incakopia. Inca på den tiden det begav sig var väldigt dyra och antagligen frestande att göra en budgetversion av.
Jämför växelvybilden med denna ex (förresten, ligger din drivrem rätt?)https://c5.staticflickr.com/2/1555/25402458404_3239dfa96a_z.jpg, Incan har försänkta skruvar och ser allmänt lite mer genomarbetad ut, tror några gjutna delar ersatts med ditskruvade delar på din hyvel.
Vextrex och Fredrik R har väl en Inca 510, dom borde kunna ge feedback på skillnader.
En sak tycker jag ser väldigt mysko ut och det är där röda pilen pekar i bilden nedan, den där glipan kan inte vara menad att vara där?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Aha, en AGÖ 171 ! (garv)
Det verkar troligt som du säger, en budgetvariant av INCA. Kan vara så att någon verkstad fått tillgång till bordet och några andra delar från INCA och sedan fått tillverka den på licens? Hittar inget alls på nätet, inte ens en mekaniskt verkstad under namnet AGÖ. Dom kanske bara gjorde ett ex! .
Ska testa den i helgen innan jag plockar isär den.
Tack Ola!
Det verkar troligt som du säger, en budgetvariant av INCA. Kan vara så att någon verkstad fått tillgång till bordet och några andra delar från INCA och sedan fått tillverka den på licens? Hittar inget alls på nätet, inte ens en mekaniskt verkstad under namnet AGÖ. Dom kanske bara gjorde ett ex! .
Ska testa den i helgen innan jag plockar isär den.
Tack Ola!
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Var din farsa röris eller? Konstigt att många nycklar har en krokodilkäft i ena änden. Eller täcker täcker dom dom runda ändarna?
Var rädd om den samlingen, den kanske inte är unik, men ganska ovanlig i.a.f.
Var rädd om den samlingen, den kanske inte är unik, men ganska ovanlig i.a.f.