3 335 900 läst · 16 504 svar
3336k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Har utbildning på sådana där. Aldrig sett en sedan yrkesskolan dock så ihågkomsterna är väl dimmiga. Ljuda dig igenom den Tyska manualen så klarnar det nog.Frustrator skrev:
Viktigt att måtta in tänderna. Annars får du ingen nytta av bandsågsbladsslipmaskinen när du hittar en sådan...
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Någon manual har jag inte heller. Men det står lite tysk text på burken.findus42 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 105 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Min Google lens översättning ger detta:Frustrator skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen om det ger något eller inte har jag ingen aning om, men kul att Google kan läsa och översätta text från bilder
Jag kan ju ingenting om bandsågsbladssvetsning så jag har gissat rätt brutalt. Har (nästan) godtyckligt valt Stauchweg=foglängd.Frustrator skrev:
1. Ställ in svetsström, sammanfognings(?)tryck, foglängd.
2. Kapa rätvinkligt i tandmitten + halva foglängden. Ta bort skränkningen på 5 cm tänder.
3. SVETSA: Spänn in bladet så att ändarna möts ("sammanstöts") mitt mellan backarna. Vrid Foglängdsbegränsaren via Einrastung ("registrering") till Schweissen och håll fast tills svetsningen är avslutad. Lossa excenterhävstången.
4. GLÖDGA (anlöp?):
Ställ foglängdsbegränsaren på Glühen. Spänn fast svetsstället i mitten mellan backarna, Vrid glödgningsratten (glühschalter) till bandet är körsbärsrött.
5. Efter bruk, ställ Stauchdruck på 1 och Stauchweg på "Einrastung"
6. Håll alltid spännbackarna rena. "Tryckstyckena" kan svängas ut för rengöring. Eventuell lossning av skårstiften (?) får under inga omständigheter ske med slag, utan endast medelst drag med tång. (Gillar formuleringen här. Mycket tyskt.)
7. Metallbandsågar måste anlöpas särskilt omsorgsfullt. Ofta krävs lång anlöpningstid. Fastställ korrekt anlöpningstid och -temperatur genom försök.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg