P Pysslarn skrev:
Idag ringde min älskling på lunchen och sa att hon skulle ha med sig en överraskning hem. Och det lät ju både kul och spännande.

Så kom Jenny hem och ställde den här på köksön:

[bild]

(Observera att den här bilden är tagen i verkstaden, även om Jenny är oerhört positiv till mitt snickrande så är MFT-hålning i köksön inte aktuellt.)
Jaha, en kasse för något klädmärke. Även om det inte är ovanligt att hon kommer hem med en skjorta eller något annat hon köpt till mig så brukar hon inte ringa och flagga upp det. Hm, skumt...

Så vad var det då? Jo:

[bild]

En hel binge med begagnade stämjärn!

Raden med röda handtag är två st Bacho och fyra st EA Berg, ett Jernbolaget Eskilstuna samt längst till höger ett finskt Hackman & Co. Storlekar från åtta till trettiotvå mm.
Under dem ser man ett äldre Stanley med ovalt handtag, "Made in England" (Sheffield?), ett "Castell" någonting med grönt handtag samt ett ETC. Storlekar från sex till tolv mm.

Det här var ju det sista jag väntat mig, överraskningen var total!

Hur kom då Jenny över de här? Jo, på en fikarast hade en kollega till henne berättat att en bekant som var snickare skulle gå i pension och gjorde sig av med verktyg och maskiner, tydligen skulle det som inte redan skänkts gå till tippen. Då frågade Jenny — som är en klok kvinna — om han möjligtvis hade kvar några stämjärn för då var hon beredd att köpa dem.
Kollegan ringde pronto och några timmar senare dök exsnickaren upp med stämjärnen och sa att han ville inget ha för dem för de var ändå "bara skit".

Uppenbarligen har järnen levt ett hårt liv, de är i nuvarande skick helt säkra för barn från två år och uppåt att leka med, men de är definitivt möjliga att få i bra skick igen.

Inget egentligt köp men jag fick dem idag.
Vinterkvällarna är räddade! ;)
//Ronnie
Akta dig! Det är en sublim hint om vad hon nu kräver att du skall köpa i utbyte...påsen visar vilken butik du måste handla i. :)

Ps. Grattis till dina nya familjemedlemmar!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Akta dig! Det är en sublim hint om vad hon nu kräver att du skall köpa i utbyte...påsen visar vilken butik du måste handla i. :)

Ps. Grattis till dina nya familjemedlemmar!
Haha! Kan det vara så illa?

I så fall tror jag att hennes plan är mycket större än så och handlar om någonting helt annat än hudvårdsprodukter. Då och då händer det nämligen att hon frågar mig om jag redan har eller behöver ett visst verktyg eller dylikt när hon har sett en rea- eller begagnatannons i tidningen... ;)

Tack för övrigt — familjen får gärna fortsätta växa!
//Ronnie

@Pysslarn - Kvinnans list övergår mannens förstånd (Syr 25:19)

Men herregud vilken hustru, vad det än månde vara hon har i baktanken så är det säkert värt det.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
@Pysslarnvad det än månde vara hon har i baktanken så är det säkert värt det.
Precis så tänker jag också! :D

//Ronnie

Chaly
Rickard. Rickard.ag skrev:
Efter en dryg kvällsresa är nya leksaken på plats. Första test jobbet blev att rädda en metallborr som var rejält skadad, funkade felfritt. Måste säga att jag är grymt nöjd över att äntligen äga en bandslip även om det inte är värsta modellen. [bild]
Ser smidig ut! Vad är det för märke/modell?

Rickard.
Chaly Chaly skrev:
Ser smidig ut! Vad är det för märke/modell?
Ja rätt nöjd det lilla jag testat, kan återkomma när jag får hem grövre band om jag tycker motorn räcker till.

Modellen står så fint på bilden, jag tänkte till när jag valde vinkeln. Men den heter Metallkraft BTS 51.

Redigerat:
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Nu ska verkstaden digitaliseras :D

Idag kom lite grejor som jag beställde i måndags:

Digital höjdmätare, strykmått med mikrojustering och centrumlinjal på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Wixey digital höjdmätare till justersågen som saknar höjdskala för inställning av klingan samt till fräsbordet.
En finess jag inte tänkt på är att mätaren också kan användas liggande för att ställa avståndet mellan klinga/frässtål och anhåll, det tipset fanns på förpackningen. Härnäst ska jag också ha Wixey's vinkelmätare.

Ett Veritas strykmått med mikrojustering; detta har funnits på önskelistan ett tag men har inte kommit till skott förrän nu.

En Axminster centrumlinjal med nollan i mitten på linjalens överkant. Ser en viss användning för den finessen.

Sammantaget inga jätteinköp men jag är glad ändå. :)
//Ronnie

• Gilla
AndyBengtsson och 11 till
  • Laddar…
Några tyska vänner som verkligen fattas mig :love:
GlüBot, Knipex underbara tångnyckel 86 i ny version, en Wera PH2 och ett fantastiskt smidigt sätt att förvara 150 mm Abranet; SYS-STF.
Verktyg och förvaring på arbetsbänk: GlüBot limbehållare, Knipex tångnyckel, Wera skruvmejsel, Abranet slipnät i Festool Systainer.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
En Wixey digital höjdmätare ... En Axminster centrumlinjal
Jag har varit på gång att beställa en liten pryl från Axminster ett bra tag nu men tänkte vänta tills jag hade lite mer att lägga i korgen. Nu känner jag att inspirationen är på gång. Tack för tipset. (y)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag har varit på gång att beställa en liten pryl från Axminster ett bra tag nu men tänkte vänta tills jag hade lite mer att lägga i korgen. Nu känner jag att inspirationen är på gång. Tack för tipset. (y)
Vet inte vad du ska ha från Axminster, men jag köpte de här grejorna på Swedendro som har rätt mycket från Axminster. Ibland billigare dessutom pga av pundkursen.

//Ronnie

• Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Tack Ronnie, det visste jag nog egentligen när jag tänker efter. Jag får kolla och jämföra priserna.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
En ciderpress på en veranda med en katt sittande bredvid, redo för hemgjord ciderproduktion.
Skapa konto

Inte så mycket verktyg men väl ett trädgårdsredskap! Efter som ölbryggningen gick åt skogen tänkte jag testa att göra cider.

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Du vet väl att man använder äpplen OCH INTE en katt va :p

• Haha
Tule54
  • Laddar…
Anders 1920-tal
P Pysslarn skrev:
Nu ska verkstaden digitaliseras :D

Idag kom lite grejor som jag beställde i måndags:

[bild]

En Wixey digital höjdmätare till justersågen som saknar höjdskala för inställning av klingan samt till fräsbordet.
En finess jag inte tänkt på är att mätaren också kan användas liggande för att ställa avståndet mellan klinga/frässtål och anhåll, det tipset fanns på förpackningen. Härnäst ska jag också ha Wixey's vinkelmätare.

Ett Veritas strykmått med mikrojustering; detta har funnits på önskelistan ett tag men har inte kommit till skott förrän nu.

En Axminster centrumlinjal med nollan i mitten på linjalens överkant. Ser en viss användning för den finessen.

Sammantaget inga jätteinköp men jag är glad ändå. :)
//Ronnie

Berätta gärna vad du tycker om höjdmätaren vid tillfälle!

Bono_R Bono_R skrev:
Du vet väl att man använder äpplen OCH INTE en katt va :p
Det ena utesluter väl inte det andra? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.