NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Mmmm den batteridrivna blåsen är underbar!!!
Liten nog för barnen att köra också.
 
FreQa FreQa skrev:
Liten nog för barnen att köra också.
Liten nog att blåsa av barnen menar du? Det har jag gjort nån gång när dom lekt i grushögarna... funkar perfekt
 
  • Haha
FreQa
  • Laddar…
Krilleman
P Pysslarn skrev:
Drygt trettio grader på vår kökstermometer (ja inte inne i köket då alltså utan utanför, vid uteplatsen), verkstadstermometern visade 24,3 grader när jag kom hit vid tvåtiden — efter någon timmes maskinkörning var temperaturen uppe på 27,4 grader. Blåkläders hantverkarkilt är underbart sval jämfört med mina vanliga snickarbrallor.

Får erkänna att efter att ha börjat med kilt känns det lockande med lite crossdressing överhuvudtaget när temperaturerna ballar ur på det här viset. ;)
//Ronnie
Jag köper din profetia till fullo. Det är skönt med kilt! (y)

Men när (och om) du har några anställda som nyttjat kiltens fördelar råkar skada sig på arbetsplatsen, vilka regler gäller då?

:thinking::thinking::thinking::thinking::thinking:

Arbetsbyxor täcker hela benet, ej kilt.

Tänkvärt då försäkringsskyddet inte är samma sak som kiltens fördelar...

Jag har en försäkringsskada för 26,000:- (skattefritt) för ett litet minimalt ärr i ansiktet, just för att jag kunde bevisa användandet av skyddsglasögon.
Hur bevisar man försäkringsskador vid användande av kilt då den ej är godkänd som arbetsklädsel för undre benen??

Glöm inte det!

Skor och heltäckande byxor är krav på många arbetsplatser, trots att kilt finnes att tillgå.

Det finns en anledning att byggarbetare är försäkrade via sitt bolag. Men det gäller att följa reglerna också, kilt är inte att följa regelverket trots att det är fläktande och skönt. ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Du har säkert en poäng men jag är egenföretagare utan anställda så jag ser inga problem.

Utan att veta tänker jag att höga temperaturer kan skapa kapacitetssänkning pga trötthet som i förlängningen ger upphov till säkerhetsproblem. (Omdöme, reaktionstid, fysisk kapacitet osv.)
Och då kan heltäckande arbetsbyxor bidra på ett negativt sätt.

Dessutom använder ju många arbetsbyxor av piratmodell och tom shorts sommartid så jag misstänker att skaderisken med "oskyddade" smalben anses försumbar på det stora hela.

//Ronnie
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Lite uppgraderingar till svarven
Svarvkomponenter med produktetiketter urpackade på ett bord som en del av en uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Då var det dags för ny skruvdragare, min gamla Hitachi 14,4V lever men batterierna börjar bli dåliga. Jag upptäcker att dagens 12v är starkare än min nuvarande så jag bestämde mig för att gå på 12V istället för 18V. Googlade runt lite och fastnade för Milwaukee M12 FDD för ~2700 kr. Som tur är upptäckte jag att Sandbergs järn har ett M12 kombo-kit för 3125 kr. Bara att slå till, blev ju en slagskruvdragare på köpet kan man säga!

https://sandbergsjarn.se/produkter/elverktyg/ovrigt-elverktyg/combokit/milwaukee-m12-fpp2a-402x/

Milwaukee M12 FUEL förvaringsväska för skruvdragarkombo-kit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
M mattias_75 skrev:
Då var det dags för ny skruvdragare, min gamla Hitachi 14,4V lever men batterierna börjar bli dåliga. Jag upptäcker att dagens 12v är starkare än min nuvarande så jag bestämde mig för att gå på 12V istället för 18V. Googlade runt lite och fastnade för Milwaukee M12 FDD för ~2700 kr. Som tur är upptäckte jag att Sandbergs järn har ett M12 kombo-kit för 3125 kr. Bara att slå till, blev ju en slagskruvdragare på köpet kan man säga!

[länk]

[bild]
Har kört mycket med sådan knack och den är grym. Otroligt mycket kraft i det lilla paketet.
 
richardtenggren
Klickade hem en Huskvarna 545FR efter jag tröttnat på Ryobin vi ”ärvde” när vi flyttade till huset.
Känns som en lämplig maskin för vår 1400 m2 tomt :)
 
Inte idag men igår köpte jag (tydligen) en ny spånsug. Efter 3 veckor konstant havsbadande i varierande temperaturer har jag åkt på nåt elakt halsont med hosta o allmänt risighet o igår låg jag o slösurfa o fundera på att köpa lite saker.

Vakna för en stund sen o såg faktura i mailboxen....hmm vad kan det va, jag har ju inte köpt nåt? Jo det hade jag kom jag på sen:D

Ny köpt spånsug på hjul med påse och metallfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 12 till
  • Laddar…
Ola, tydligen har du köpt en ny bordssåg också, jag skickar över fakturan du skall betala... :devilish:
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 9 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Inte idag men igår köpte jag (tydligen) en ny spånsug. Efter 3 veckor konstant havsbadande i varierande temperaturer har jag åkt på nåt elakt halsont med hosta o allmänt risighet o igår låg jag o slösurfa o fundera på att köpa lite saker.

Vakna för en stund sen o såg faktura i mailboxen....hmm vad kan det va, jag har ju inte köpt nåt? Jo det hade jag kom jag på sen:D

[bild]
Borde inte detta täckas av högkostnadsskyddet? Ingår ju som en viktig del av behandlingen!:)
 
  • Gilla
  • Haha
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Inte idag men igår köpte jag (tydligen) en ny spånsug. Efter 3 veckor konstant havsbadande i varierande temperaturer har jag åkt på nåt elakt halsont med hosta o allmänt risighet o igår låg jag o slösurfa o fundera på att köpa lite saker.

Vakna för en stund sen o såg faktura i mailboxen....hmm vad kan det va, jag har ju inte köpt nåt? Jo det hade jag kom jag på sen:D

[bild]

när baxar vi?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
när baxar vi?
Tror jag fixar det själv, den väger bara 60kg.
 
  • Ledsen
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tror jag fixar det själv, den väger bara 60kg.
Oj. Inte menat att såra dig @Daniel_N . Vi får hoppas sågen jag köpt av @Shakula är tyngre då.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Oj. Inte menat att såra dig @Daniel_N . Vi får hoppas sågen jag köpt av @Shakula är tyngre då.
Ja den ser ju tung ut iallafall.. Grön tung kap-och klyvsåg av märket Jonsereds lagrad i ett skjul, med sågblad synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.