Köpte faktiskt ett verktyg för inspiration igår också.. Hand håller en Mackmyra Reserve whiskyflaska framför en kartong full av flaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eller ja..11st verktyg..
 
  • Gilla
ja73 och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du råkar inte ha en till salu?
Tyvärr inte till salu. Än så länge ligger jag nog på runt 500 kr per hål. Även om det tar sig så är det en bra bit kvar innan den har betalat sig. ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Köpte faktiskt ett verktyg för inspiration igår också..[bild]


Eller ja..11st verktyg..
Från eget fat?
 
nino nino skrev:
Från eget
Japp! Nu är fatet pånytt-fyllt dessutom :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Suttit och klurat ett tag på hylsnyckelsats från Bahco. Det spärrskaftet jag har nu fick jag i en julklappslek för 10-11år sedan. Kände att nu var det dags för en uppdatering så blev medlem på Jula och fick satsen för 799:-.
 
  • Gilla
Allvetaren och 1 till
  • Laddar…
dagens leverans med DHL
Två verktyg med träskaft på ett brunt arbetsbord, troligtvis delar till ett byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jackt och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Det där är bra grejor.

Nu blev jag lite avis... :)
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Snyggt! Det där är bra grejor.
Ja riktigt superbra! Jag skulle också vilja ha! Vad är det förexten? :oops::thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja riktigt superbra! Jag skulle också vilja ha! Vad är det förexten? :oops::thinking:
Den till vänster är iaf ett ritsmått för att märka i trä med. Står en sådan på min önskelista också.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja riktigt superbra! Jag skulle också vilja ha! Vad är det förexten? :oops::thinking:
Den till vänster är iaf ett ritsmått för att märka i trä med. Står en sådan på min önskelista också.
 
Då gissar jag väl på ett sickelstål till höger. Rätt?
 
  • Gilla
Rönnis och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då gissar jag väl på ett sickelstål till höger. Rätt?
Helt rätt (y) det är ett sickelstål, eller sicklingstål
Jag blev så less på att försöka få till kroken på sickeln med gamla borr och annat så nu hoppas jag på en perfekt krok och följaktligen ett professionellt resultat (efter mycket tränande förstås). Så önska mig gärna lycka till vilket jag definitivt kan behöva ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Helt rätt (y) det är ett sickelstål, eller sicklingstål
Jag blev så less på att försöka få till kroken på sickeln med gamla borr och annat så nu hoppas jag på en perfekt krok och följaktligen ett professionellt resultat (efter mycket tränande förstås).
Jag har provat någon gång med en grövre skruvmejsel med visst resultat. "Skärpan" blev nog bättre men jag kan egentligen inte bedöma hur bra man ska få det. Vad skiljer ett riktigt sickelstål från exempelvis en skruvmejsel? Hårdheten? Ytjämnheten?

R Rönnis skrev:
Så önska mig gärna lycka till vilket jag definitivt kan behöva ;)
Lycka till!
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har provat någon gång med en grövre skruvmejsel med visst resultat. "Skärpan" blev nog bättre men jag kan egentligen inte bedöma hur bra man ska få det. Vad skiljer ett riktigt sickelstål från exempelvis en skruvmejsel? Hårdheten? Ytjämnheten?

Lycka till!
Först - tack :)

Vad jag har lärt mig är det i första hand hårdheten men också viktigt att ytan är riktigt slät. Har provat med skruvmejslar också och det funkar inte. Hittade bra instruktioner på nätet om arbetsgången. Kan skicka länk senare
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Först - tack :)

Vad jag har lärt mig är det i första hand hårdheten men också viktigt att ytan är riktigt slät. Har provat med skruvmejslar också och det funkar inte. Hittade bra instruktioner på nätet om arbetsgången. Kan skicka länk senare
Jag hittade lite information här:
https://www.anderslindberg.com/sicklar
samt på youtube då jag sökte på sharpen a card scraper. Där finns massor av "experter" som visar hur man gör :D
Mvh
/T
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.