3 355 532 läst · 16 551 svar
3356k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Suttit och klurat ett tag på hylsnyckelsats från Bahco. Det spärrskaftet jag har nu fick jag i en julklappslek för 10-11år sedan. Kände att nu var det dags för en uppdatering så blev medlem på Jula och fick satsen för 799:-.
Helt rätt det är ett sickelstål, eller sicklingstålAlfredo skrev:
Jag blev så less på att försöka få till kroken på sickeln med gamla borr och annat så nu hoppas jag på en perfekt krok och följaktligen ett professionellt resultat (efter mycket tränande förstås). Så önska mig gärna lycka till vilket jag definitivt kan behöva
Jag har provat någon gång med en grövre skruvmejsel med visst resultat. "Skärpan" blev nog bättre men jag kan egentligen inte bedöma hur bra man ska få det. Vad skiljer ett riktigt sickelstål från exempelvis en skruvmejsel? Hårdheten? Ytjämnheten?R Rönnis skrev:
Lycka till!R Rönnis skrev:
Först - tackAlfredo skrev:
Vad jag har lärt mig är det i första hand hårdheten men också viktigt att ytan är riktigt slät. Har provat med skruvmejslar också och det funkar inte. Hittade bra instruktioner på nätet om arbetsgången. Kan skicka länk senare
Jag hittade lite information här:R Rönnis skrev:
https://www.anderslindberg.com/sicklar
samt på youtube då jag sökte på sharpen a card scraper. Där finns massor av "experter" som visar hur man gör
Mvh
/T