3 404 317 läst · 16 685 svar
3404k läst
16,7k svar
Dagens verktygsinköp!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 842 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 552 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 552 inlägg
Beställde lite förbrukningsartiklar från https://www.fine-tools.com ......
Jag har sedan en tid varit nyfiken på limknektar från Dubuque (https://www.fine-tools.com/bar-clamp.html), så ett par 900mm kom med i beställningen. Jag har sedan tidigare limknektar från Faithfull, billigare (gissningsvis halva priset). Faithfull är användbara, speciellt om man hyvlar till en trälist som man knackar in o profilen.
Knektarna från Dubuque behöver ingen trälist, de är redan vridstyva och därmed också tyngre. Tyngre men fortfarande väldigt lätthanterliga, speciellt jämfört med Bessey KREV (som jag sålt förutom 2st 1200mm).
Min slutsats: Faithfull fungerar för hobbysnickrande, man kan kanske köpa 2st Fathfull för priset av en Dubuque. Dubuque gör samma sak men är mycket trevligare att arbeta med. Bessey KREV är otroligt otympliga och jag har sällan, nästan aldrig behov av dess större kraft.
För en hjälp att använda/utvärdera ovan så har jag nästan inga vanliga skruvtvingar utan använder/gillar:
Bessey KliKlamp, tvingar av trä med hävstång (tex Klemmsia och liknande) samt Bessey DuoKlamp.
Jag har sedan en tid varit nyfiken på limknektar från Dubuque (https://www.fine-tools.com/bar-clamp.html), så ett par 900mm kom med i beställningen. Jag har sedan tidigare limknektar från Faithfull, billigare (gissningsvis halva priset). Faithfull är användbara, speciellt om man hyvlar till en trälist som man knackar in o profilen.
Knektarna från Dubuque behöver ingen trälist, de är redan vridstyva och därmed också tyngre. Tyngre men fortfarande väldigt lätthanterliga, speciellt jämfört med Bessey KREV (som jag sålt förutom 2st 1200mm).
Min slutsats: Faithfull fungerar för hobbysnickrande, man kan kanske köpa 2st Fathfull för priset av en Dubuque. Dubuque gör samma sak men är mycket trevligare att arbeta med. Bessey KREV är otroligt otympliga och jag har sällan, nästan aldrig behov av dess större kraft.
För en hjälp att använda/utvärdera ovan så har jag nästan inga vanliga skruvtvingar utan använder/gillar:
Bessey KliKlamp, tvingar av trä med hävstång (tex Klemmsia och liknande) samt Bessey DuoKlamp.
Tack för en intressant utvärdering!M MathiasFr skrev:Beställde lite förbrukningsartiklar från [länk] ......
Jag har sedan en tid varit nyfiken på limknektar från Dubuque ([länk]), så ett par 900mm kom med i beställningen. Jag har sedan tidigare limknektar från Faithfull, billigare (gissningsvis halva priset). Faithfull är användbara, speciellt om man hyvlar till en trälist som man knackar in o profilen.
Fint att du har hittat grejor som möter dina behov. Skulle dock vara intressant — åtminstone för mig, men kanske för andra också — att få veta vad du främst gör när du använder dina tvingar.
Humidorer, lutor/gitarrer, möbler eller allsköns… …behoven växlar ju.
//Ronnie
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 842 inlägg
Haha, vem i hela Hälsingland bygger humidorer och lutor 😅P Pysslarn skrev:Tack för en intressant utvärdering!
Fint att du har hittat grejor som möter dina behov. Skulle dock vara intressant — åtminstone för mig, men kanske för andra också — att få veta vad du främst gör när du använder dina tvingar.
Humidorer, lutor/gitarrer, möbler eller allsköns… …behoven växlar ju.
//Ronnie
Såg du när det begav sig när man upptäckte hur man kunde slå på full upplösning på bilden på den billigaste Flir termokameran?Alfredo skrev:
Man "uppgraderade" en 60x80 pixel till 240x360 bara genom ett mjukvaruhack (eller vilka upplösningar det nu var).
Så en 8kkr kamera plötsligt fick samma prestanda som en 40kkr.
4-kanals och allt ! 👍K Keld skrev:
Ja lite avis blir jag nog, jag sitter ju fortfarande med katodstrålerör ...
Iofs det lite småkultiga HP54600A, som faktiskt är på 100MHz.
Men strikt talat använder jag inte det alls längre, borde väl försöka sälja bort det istället.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 842 inlägg
Vart väl inte så mkt verktyg, men tillbehör iaf.
Ska såga en del cembrit skivor, så behövde klinga till sänksågen. Kommer psykologiskt må dåligt över ”slitaget” på TS55 an 🤣
Vart förvånad över hur stort 5.5 Ah batteriet var. Ställde ett 5.0 Ah bakom som jämförelse.
Sen kom visst en liten vinkelhake med i beställningen oxå.
Ska såga en del cembrit skivor, så behövde klinga till sänksågen. Kommer psykologiskt må dåligt över ”slitaget” på TS55 an 🤣
Vart förvånad över hur stort 5.5 Ah batteriet var. Ställde ett 5.0 Ah bakom som jämförelse.
Sen kom visst en liten vinkelhake med i beställningen oxå.