3 399 119 läst · 16 673 svar
3399k läst
16,7k svar
Dagens verktygsinköp!
Äntligen!
Japp, får erkänna att jag ropade det i min ensamhet men det handlade inte om nobelpristagare i litteratur utan om att jag plundrade brevlådan och insåg att jag hade fått mitt efterlängatde frässtål.
Håller ju på att göra fönsterbrädor i massiv furu, 34 mm tjock som ska ha rundade hörn utåt med en radie på 50 mm och beställde därför ett CMT mallfrässtål från Swedendro.
Dessvärre var det restat när jag fick de andra grejorna jag beställt
så jag fick vända mig till tooltrust.se istället.
Beställde igår och redan idag droppade ”this bad boy” in för att använda Marc Spagnulos snickarlingo:
Känns som ”the mother of all mallfräsar”. Skaftdiameter 12 mm, fräsdiameter 29 mm och skärlängd 45 mm. Den är tung och vass och jag blir ängslig bara av att titta på den. Ickeborrande och det känns tryggt just nu.
Fabrikat cobolt vilket jag köpt tidigare och är mer än nöjd med; priset på drygt 800 kr är definitivt inte av ”buy once — cry once-karaktär”. Detta är en ren investering i mina ögon. Så himla glad!
Kommer inte att köras handhållet även om jag kommer att såga bort merparten av hörnen så att det bara är ett par millimeter som fräsen ska avverka men det känns inte som att jag vill hålla i ett verktyg av det här slaget som snurrar med 12000-15000 Rpm med bara händerna.
Nu är det dags att fixa en ”starting pin” till fräsbordet.
För övrigt har jag byggt en lite hörnjigg för det här jobbet:
En mall att följa för kullagret; vändbar så att jag kan göra fräsningen med fibrerna i bägge ändarna.
Kan och kommer att tvingas fast.
Ser faktiskt fram emot det hör!
//Ronnie
Japp, får erkänna att jag ropade det i min ensamhet men det handlade inte om nobelpristagare i litteratur utan om att jag plundrade brevlådan och insåg att jag hade fått mitt efterlängatde frässtål.
Håller ju på att göra fönsterbrädor i massiv furu, 34 mm tjock som ska ha rundade hörn utåt med en radie på 50 mm och beställde därför ett CMT mallfrässtål från Swedendro.
Dessvärre var det restat när jag fick de andra grejorna jag beställt
så jag fick vända mig till tooltrust.se istället.
Beställde igår och redan idag droppade ”this bad boy” in för att använda Marc Spagnulos snickarlingo:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som ”the mother of all mallfräsar”. Skaftdiameter 12 mm, fräsdiameter 29 mm och skärlängd 45 mm. Den är tung och vass och jag blir ängslig bara av att titta på den. Ickeborrande och det känns tryggt just nu.
Fabrikat cobolt vilket jag köpt tidigare och är mer än nöjd med; priset på drygt 800 kr är definitivt inte av ”buy once — cry once-karaktär”. Detta är en ren investering i mina ögon. Så himla glad!
Kommer inte att köras handhållet även om jag kommer att såga bort merparten av hörnen så att det bara är ett par millimeter som fräsen ska avverka men det känns inte som att jag vill hålla i ett verktyg av det här slaget som snurrar med 12000-15000 Rpm med bara händerna.
Nu är det dags att fixa en ”starting pin” till fräsbordet.
För övrigt har jag byggt en lite hörnjigg för det här jobbet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mall att följa för kullagret; vändbar så att jag kan göra fräsningen med fibrerna i bägge ändarna.
Kan och kommer att tvingas fast.
Ser faktiskt fram emot det hör!
//Ronnie
Har ingen multislip utan bara en vanlig roterande. Har b.la ett fast monterat fönster där jag inte åt med normalstor slipmaskin. Tror även den kommer vara bra till att slipa mitt järnstaket som har lite krångliga former på vissa ställenC Chokladmonster skrev:
Den avverkar nog färgen betydligt snabbare med sitt roterande band, antar jag. Lättare att komma åt på vissa ställen kan jag tänka, det är ju själva vitsen med utformningen av maskinen. Beroende på fönstrets utseende kanske det är en fördel.C Chokladmonster skrev: