Ja, mini-versionen har ju varit väldigt användbar, så tänkte att den här också kan bli nyttig någonstans. När man ändå handlar liksom..
 
pjgb pjgb skrev:
Nu ska tomten rensas!

[bild]
Har varit på resande fot så här har tomten vuxit igen. Skaffade en förlängning till min lilla Stihl GTA26 som jag inte visste fanns. Stihls maskiner brukar säljas till samma pris av de flesta återförsäljare men hittade denna till priset av 676:- om man hämtade i butik hos Toolab.se. Normalt tar de flesta 865:-. Funkar utmärkt för mina behov. Om man jobbar flitigt under typ 8 timmar behöver Du 3 batterier om Du inte vill vänta på laddpauser

Stihl GTA26 grensåg med förlängning ligger på ett trägolv, redo för trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
A
C Chokladmonster skrev:
Jag har renoverat många fönster och fattar verkligen inte i vilket läge denna skulle vara smidigare jämfört med en vanlig multislipmaskin. Men tar tacksamt emot råd då jag har en del fönster kvar.
Multislipen är väl bra som universal men slipar du hela fönster med den 🫣?har en fein multi men den slipar bara där andra slipar inte kommer åt pga vibrationerna -stora ytor som ska bli trärena går lackfräsen till allt utom trånga hörn eller excenterslipen till fönster .
Har också varit skeptisk till fingerslip förr men där det är trångt så kommer den åt och äter som skrevs klart bättre än multislipen på samma tid black n deckern ligger på runt en 500 på amazon så då är den ju inte så blodigt dyr heller
 
Nu när Bauhaus har Skil 1340 AA i lager igen så passade jag på, dessutom fri hemleverans så jag slapp bilresan.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Rickard.
En ny laddning garageglidmedel lagomt inför helgen!

Flaskor och burk med garageglidmedel på en metallbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 2 till
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Multislipen är väl bra som universal men slipar du hela fönster med den 🫣?har en fein multi men den slipar bara där andra slipar inte kommer åt pga vibrationerna -stora ytor som ska bli trärena går lackfräsen till allt utom trånga hörn eller excenterslipen till fönster .
Har också varit skeptisk till fingerslip förr men där det är trångt så kommer den åt och äter som skrevs klart bättre än multislipen på samma tid black n deckern ligger på runt en 500 på amazon så då är den ju inte så blodigt dyr heller
Jag använder inget multiverktyg utan en multislipmaskin, dvs en kombinerad plan och deltaslipmaskin.
 
Pojkar! Sluta slåss om vilket verktyg som är bäst och köp bägge/alla istället. Det är så man gör här. 😉
Jag har både Fein och Black and Deckern ifråga och de gör helt klart olika saker. I mitt fall så gör min lilla 12v Bosch jobbet oftare än min Fein då den är mer hanterbar. Jag använde Black and Deckern igår senast till att grovslipa en granslana som ska sitta i trappan efter att ha gått över den med dragkniv, bandsåg och japansåg.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Pojkar! Sluta slåss om vilket verktyg som är bäst och köp bägge/alla istället. Det är så man gör här. 😉
Jag har både Fein och Black and Deckern ifråga och de gör helt klart olika saker. I mitt fall så gör min lilla 12v Bosch jobbet oftare än min Fein då den är mer hanterbar. Jag använde Black and Deckern igår senast till att grovslipa en granslana som ska sitta i trappan efter att ha gått över den med dragkniv, bandsåg och japansåg.
Och hur tror du att granslanan känner sig då? Efter att först få äras med en dragkniv, sedan förädlas med bandsåg och därefter respekteras med japansåg. För att sedan ner i misären att förringas med en Bläckodecker! Nä den slanan vill nog omfödas till granskott för att få en ny chans till uppgörelse😉
Äsch klart att varje verktyg gör sitt arbete👍
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Ja huvudsaken är ju att arbetet blir fullgott gjort hela vägen utan fusk. Sedan är det en bisak hur man gör det. Därför finns det motorsågsspår på dolda ytor i en timmerstomme från 1690-talet där jag ledde restaureringen.
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Jag vet och skäms lite. Men dragkniven flisade ur på ett antal ställen. Dessutom var det lite för många kvistar för att få det jämnt utan att ta till slipen. Men jag ska sandpappra med ett gammalt ark corund i alla fall innan jag letar efter en ytbehandling som stämmer överens med den gamla furun som dominerar. (förslag?)
 
Men för att rädda tråden så har jag fått lägga en beställning på en Tormek T8 med nästan full uppsättning tillbehör till skolan. Jag kunde inte riktigt motivera en borrslip för 2.500;- varken för skolan eller för mig...

Och jag tar tacksamt emot förslag på en bänkborrmaskin under 15.000;- som passar i en slöjdsal med låg-mellanstadieelever. Just nu finns det en bastant golvpelarmaskin och en Bosch grön bänkborr. (vilken är lite rapplig men lätthanterlig) Tydligen så är det inte ordinarie slöjdläraren till belåtenhet. Han är sjukskriven och inte riktigt närvarande under tiden så jag har fått uppdraget att hitta något bra...?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag vet och skäms lite. Men dragkniven flisade ur på ett antal ställen. Dessutom var det lite för många kvistar för att få det jämnt utan att ta till slipen. Men jag ska sandpappra med ett gammalt ark corund i alla fall innan jag letar efter en ytbehandling som stämmer överens med den gamla furun som dominerar. (förslag?)
Sand funkar. Sen kommer du på att du limmar fast det på en yta så blir det lättare att hantera och efter ytterligare ett tag att om du uppfinner en elmotor så kan du göra en maskin som underlättar ännu mer..
Stoppa in vattenkraft, ångmaskiner mm i tidslinjen där det verkar vara lämpligt.

Timmermannen som byggde ett hus på 1600-talet skulle antagligen offrat ett par söner för en modern motorsåg (den är billigare i matkostnad).

Vad gäller borren så vad är fel på befintliga maskiner? Inre för att jag kan något om maskintypen men för att lägga skolbudget* på något nytt så bör man ha en kracspec på den nya. Det är inte så enkelt som att golvmaskinen behöver service?

*jag har börjat samla spill på jobbet eftersom lokala skolan inte kan köpa in material.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Metabo bänkborrmaskin på loppis.
Rostig chuck och matningen trög.
Nån som vet om det är fjäder inuti som ska dra upp mätningen? Nu stannar den var man än släpper handtaget.

/Höghus

Använd Metabo bänkborrmaskin med rostig chuck och matningshandtag, elsladd vikt runt basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig Metabo bänkborrmaskin med trög matning och fastnat handtag på brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Köpte en uppsättning Wisent skruvmejslar och bits på Bauhaus. 100 delar, varav 32 var mejslar, för 249:- tyckte jag var överkomligt.
Set med 32 Wisent skruvmejslar och bits i ställ på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vad gäller borren så vad är fel på befintliga maskiner? Inre för att jag kan något om maskintypen men för att lägga skolbudget* på något nytt så bör man ha en kracspec på den nya. Det är inte så enkelt som att golvmaskinen behöver service?

*jag har börjat samla spill på jobbet eftersom lokala skolan inte kan köpa in material.
Det finns plötsligt en "investeringsbudget" som ska fördelas på två skolor som delar på en uppsättning slöjdsalen. Jag som långtida vikarie häromkring hade åsikten att det kändes fruktansvärt själviskt att lägga hela den och lite till på ett nytt spånsugsaggregat, och hintade om att jag hellre såg en renovering av kanalsystem och inköp av en och annan maskin så att det fanns pengar till "de andra" lärarna.
Notera att det är den ordinarie läraren i slöjden som vill ha en ny bänkborrmaskin. Jag nöjer mig med det som finns om det byggs arbetsstationer till dessa anpassade för elevernas längd.

Men i alla fall.
Det stod två lådor utanför slöjdsalen imorse!
ToolAB levererade snabbt. (missade att fota, gör det på onsdag)
 
  • Gilla
Civilpolisen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.