A
J Jeppson skrev:
Som sedermera är staten, om dödsboet inte kan betala skulden..
På riktigt, tror du staten löser skulder i dödsbon på obestånd?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Dina skulder regleras inte av dig efter du är död. När döden inträffar gör du inte mycket mer.

Dödsboet styr upp skulderna.
Dödsboet är jag, jag är dödsboet.

mnils skrev:
På riktigt, tror du staten löser skulder i dödsbon på obestånd?
Det man gör om dödsboet saknar tillgångar är att försätta denne i konkurs.

J Jeppson skrev:
Det man gör om dödsboet saknar tillgångar är att försätta denne i konkurs.
Och först då har man dött skuldsatt enligt mig.

Så är det, inget vill man vill lämna efter sig dagen då träkavajen åker fram.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Så är det, inget vill man vill lämna efter sig dagen då träkavajen åker fram.
Man ärver inte skulder ändå...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man ärver inte skulder ändå...
Nä precis, har själv erfarenhet av att sätta en släktings dödsbo i konken.

P Pligg85 skrev:
Så du är säker på att alla som har lån idag kör fullständig amortering och dör skuldfri?

Är enligt min mening en tävling med att värdera upp sina boenden och begära amorteringsfritt med högsta önskan att dö i mångmiljonskuld 85 år efter man föddes fri...
Varför skulle det vara särskilt viktigt att ha noll bruttoskuld så länge det finns större tillgångar än skulder?

När mina föräldrar som är äldre pensionärer med stort positivt netto reser på en fin semester, ska jag titta snett på dem för att de riskerar att ha kvar en liten bruttoskuld när de går bort?

• Gilla
Erikhall och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Varför skulle det vara särskilt viktigt att ha noll bruttoskuld så länge det finns större tillgångar än skulder?

När mina föräldrar som är äldre pensionärer med stort positivt netto reser på en fin semester, ska jag titta snett på dem för att de riskerar att ha kvar en liten bruttoskuld när de går bort?
Helt enig. Mina föräldrar har likvida medel nog att lösa bostadslånen, men behåller likvida medel utifall de skulle behövas. Det är inte så lätt att ta nya lån som pensionär ifall något akut skulle dyka upp.

• Gilla
lundensaren och 1 till
  • Laddar…
D
H hellem skrev:
Helt enig. Mina föräldrar har likvida medel nog att lösa bostadslånen, men behåller likvida medel utifall de skulle behövas. Det är inte så lätt att ta nya lån som pensionär ifall något akut skulle dyka upp.
Som en akut resa till ett tropiskt land under pissigaste februari veckorna. Bankjävel.

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Som en akut resa till ett tropiskt land under pissigaste februari veckorna. Bankjävel.
Haha. Snarare som att taket börjar läcka eller värmepannan pajat osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.