a.o.f a.o.f skrev:
Det kanske du har rätt i. Uppfattade dock att räntehöjningarna genomfördes omedelbart och trodde det även gällde räntesänkningar. Får kolla detta.
Kolla på dina lån vilken dag du har nästa räntejustering innan du ringer banken, kan vara olika på olika delar av ditt lån beroende på när lånet är tecknat.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Eriksgatan
a.o.f a.o.f skrev:
Det kanske du har rätt i. Uppfattade dock att räntehöjningarna genomfördes omedelbart och trodde det även gällde räntesänkningar. Får kolla detta.
Det är, oavsett om det gäller bolån eller något annat som kan vara av betydelse för en, alltid ett gott råd att läsa igenom och försöka förstå vad som står ovanför den där förargliga lilla rutan som man inte kan hoppa över, med text: "Jag intygar att jag läst och förstått dessa avtalsvillkor"...

Men ring du och skäll ut banken. De gör garanterat en notering om detta och SEB m fl sparar också inspelningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
J Jeppson skrev:
Tror majoriteten vill se en sänkt ränta, framförallt om inflationen går ner som planerat och det är många som skulle glädjas åt en sänkning, dock mer än 0,25%

Men kul att du är nöjd iallafall
Om man blir glad över räntesänkning i dagsläget har man lånat åt helvete för mycket.

Det är som att man inte har lärt sig någonting av hur den här inflationskarusellen började..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om man blir glad över räntesänkning i dagsläget har man lånat åt helvete för mycket.

Det är som att man inte har lärt sig någonting av hur den här inflationskarusellen började..
Jag lånade mindre än 50% och jag blir glad över räntesänkning, inte bara personligen utan också för att jag anser att det är gynnsamt för företagsamhet och därmed arbetsmarknad mm mm.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
S
H hellem skrev:
Jag lånade mindre än 50% och jag blir glad över räntesänkning, inte bara personligen utan också för att jag anser att det är gynnsamt för företagsamhet och därmed arbetsmarknad mm mm.
Du tänker att arbetsmarknaden är väldigt sval just nu? :D
 
S SueCia skrev:
Om man blir glad över räntesänkning i dagsläget har man lånat åt helvete för mycket.

Det är som att man inte har lärt sig någonting av hur den här inflationskarusellen började..
Jag klarar en avsevärt högre ränta men har långt mer roliga saker att göra för mina pengar än att betala dessa till banken.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
S
redarn redarn skrev:
Jag klarar en avsevärt högre ränta men har långt mer roliga saker att göra för mina pengar än att betala dessa till banken.
Man blir inte lyckligare av att betala 4000 mindre i ränta om maten kostar 8000kr mer dock.
 
S SueCia skrev:
Man blir inte lyckligare av att betala 4000 mindre i ränta om maten kostar 8000kr mer dock.
Om det i dagsläget fanns en sådan koppling hade du haft en poäng.

Nu är inflationen dock tillbaks på den nivå som fastställts som önskvärd och fallande.
 
S
redarn redarn skrev:
Om det i dagsläget fanns en sådan koppling hade du haft en poäng.

Nu är inflationen dock tillbaks på den nivå som fastställts som önskvärd och fallande.
Räntan är väl i stort sett den mest självklara kopplingen vi har till inflation dock, känns inte som det är något man ens behöver argumentera för va?

Om vi får räntesänkningar igen så kommer vi sitta där igen om 2-4 år med skyhög inflation. Ska man återigen skylla på kriget trots att det knappt påverkade första gången? :)
 
S SueCia skrev:
Räntan är väl i stort sett den mest självklara kopplingen vi har till inflation dock, känns inte som det är något man ens behöver argumentera för va?
Förklara gärna varför inflationen inte steg när räntan var nära noll, noll, eller negativ under många år.

Gör sedan en graf över ränta kontra inflation detta årtusende och skriv en utförlig text som argumenterar för sambandet.

Räntan är det enklaste verktyget för riksbanken och det traditionella verktyget men det är verkligen inte någon universell förklaring av inflation.

S SueCia skrev:
Om vi får räntesänkningar igen så kommer vi sitta där igen om 2-4 år med skyhög inflation. Ska man återigen skylla på kriget trots att det knappt påverkade första gången? :)
Knappt påverkade? Starka påståenden. Mycket starka. Möjligtvis har du en annan användning av "knappt" än jag har.

F.ö. även covid påverkade starkt.

Och till slut, jag argumenterar inte på något sätt för en snabb återgång till nollränta. Omkring en procent realränta är nog långsiktigt rimligt. Så en sänkning på lite drygt en procentenhet ungefär närmaste året.
 
S
redarn redarn skrev:
Förklara gärna varför inflationen inte steg när räntan var nära noll, noll, eller negativ under många år.

Gör sedan en graf över ränta kontra inflation detta årtusende och skriv en utförlig text som argumenterar för sambandet.

Räntan är det enklaste verktyget för riksbanken och det traditionella verktyget men det är verkligen inte någon universell förklaring av inflation.


Knappt påverkade? Starka påståenden. Mycket starka. Möjligtvis har du en annan användning av "knappt" än jag har.

F.ö. även covid påverkade starkt.

Och till slut, jag argumenterar inte på något sätt för en snabb återgång till nollränta. Omkring en procent realränta är nog långsiktigt rimligt. Så en sänkning på lite drygt en procentenhet ungefär närmaste året.
Helikopterpengarna under Covid påverkade absolut. Det är nog den starkast enskilda faktorn som påverkat inflation.

vet inte riktigt om kriget påverkade nåt speciellt. Energipriserna hade redan skenat innan kriget, ändå skyller man det på kriget, märkligt på ett sätt men förståeligt på ett annat, det är ju en perfekt syndabock.

Ska kika på en graf åt dig imorgon :)
 
S SueCia skrev:
vet inte riktigt om kriget påverkade nåt speciellt. Energipriserna hade redan skenat innan kriget, ändå skyller man det på kriget, märkligt på ett sätt men förståeligt på ett annat, det är ju en perfekt syndabock.
Om du tror att "kriget" enbart och endast betyder ökade elpriser i Sverige efter 24e februari 2022 så har du en för grund analys.

Diktatorn i Kreml inledde det hela tidigare genom att minska tillgängligheten på energi genom minskade gaslager i EU och därmed högre energipriser.

Vidare, de av kriget orsakade högre energipriserna på kontinenten ledde till högre pris på gödsel, uppvärmning av växthus, dyrare dieselolja mm på kontinenten såväl som i Sverige vilket höjde matpriser.

Vidare orsakade blockaden av matexport från Ukraina höjda världsmarknadspriser på basvaror.

Detta är inte en uttömmande lista, men påverkan var definitivt mycket större och avsevärt tidigare än att argumentet "elpriserna i Sverige var faktiskt höga redan December 2021" skulle vara särskilt uttömmande.
 
  • Gilla
Carpetos och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du tänker att arbetsmarknaden är väldigt sval just nu? :D
Jag upplever att det inte är lätt att fixa uppdrag just nu, ja.
 
S SueCia skrev:
Om man blir glad över räntesänkning i dagsläget har man lånat åt helvete för mycket.

Det är som att man inte har lärt sig någonting av hur den här inflationskarusellen började..
Är övertygad om att du tillhör en minoritet som vill att räntan ligger kvar på denna nivå.
 
J Jeppson skrev:
Är övertygad om att du tillhör en minoritet som vill att räntan ligger kvar på denna nivå.
Det är väl inget konstigt med att vilja ha en starkare valuta och en krona som behåller sitt värde och köpkraft.

Är bara "Kung i baren, och låna vad som går, inflationen äter upp lånen"-tänkarna som tycker det är kalas med låneträsket och kunna låna miljoner billigt utan avsikt att betala tillbaka.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.