Attitudeswe
C Comfort Thomas skrev:
Det är den så kallade skandinaviska modellen av RW25 , SUMO är namngett av Mitsubishi Sverige.
Du ser på produktbladet att beteckningarna har ändelsen -SC för scandinavia .

vad är det för modell av RW25 som skulle ha högre effekt ?
Databladet från comfortab var inte för SC modellen

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det kommer från Mitsubishi Sverige och som du ser på modellbeteckningen har det ändelsen -SC som bara RW och FT serierna har.
Nu kanske Mitsubishi Sverige har gjort några ändringar i produktbladet då det är några månader sedan det laddades upp av mig så det får jag kika på vad dom kan ha ändrat.

Blev så nyfiken på vad Mitsubishi Electric har ändrat i teknisk information på RW25 att jag gick in och kollade.
Det är inte ändrat något på teknisk information så du får gärna lägga upp produktbladet med dom effektuppgifter du har sett.

Attitudeswe
Varför kika på Sumos datablad som inte är för skandinaviska modellen? Skandinavisk sumo har större värmeeffekt per modell

Även lägsta värmeeffekt är 800w istället för 200w som i ditt datablad.

[bild]
Datablad på mitsubishis hemsida med -SC suffix

C Comfort Thomas skrev:
Lägsta avgiven och förbrukning skiljer sig lite åt och har inte personligen kollat med logger.
En kund hade loggat men minns inte om det var en LN25 eller RW25 och då var lägsta mer kontinuerliga förbrukning ca 150W men vet ej vilken fläkthastighet han använde eller hur varmt inne och ute det var.

på pappret har senaste golvmodellen KW väldigt låg lägsta avgiven effekt och man blir nyfiken på förbrukningen då ![bild]
Datablad på din sida där värmeeffekten är lägre för sumo 25 resp 25 (samt 50 saknas) och -SC suffix saknas

Datablad på mitsubishis hemsida med -SC suffix

Datablad på din sida där värmeeffekten är lägre för sumo 25 resp 25 (samt 50 saknas) och -SC suffix saknas
Jag måste var blind för jag ser inte skillnaden på suffix och datablad från respektive hemsidor
Laddar upp från båda hemsidor Teknisk specifikation för luftvärmepumpar med effekt, förbrukning och ljudnivåer uppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk specifikation av värmepumpar, effektivitet, dimensioner, ljudnivå, på svenska, informationsgrafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Om du tittar på databladet du la upp i [länk] så är det utan sc...
[bild]
Det där data bladet är på golvmodellen KW och var för att visa att den har låg lägsta avgiven effekt.

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Vår MSZ-FD35VA från 2009 börjar bli riskabelt gammal; så funderar på byte inför vintern 23/24.

Den klarar dock ensam hela våra 205kvm ner till -6 tack vare FTX i huset (med värmare blockerad) (dock 18 grader längst bort på övervån ( när all el värme är av vid -6) och 21 i vardagsrum nere där innedelen sitter)

MSZ-FD35VA ger 4.3kW värme ner till -15. Jag hittar inga nya pumpar som ger mer än 2.8kW och COP på 2.1 vid -15 grader ute. Är dagens pumpar så klena att man måste ersätta MSZ-FD35VA med två nya?

Tittar man bara på hårdvaran så är ju två 15.000 kr modeller ok, men surt med två st 7.000kr installationer. Borde ju finnas någon 30.000kr pump som är lika bra som vår trotjänare? Tips sökes!
4.3 kwh värme. Ok men hur mycket drar den då? Är det per kwh som gäller eller vad. Sedan är jag lite tveksam till dina COP värden. Jag har aldrig hittat en LLVP eller LVVP som ger mer än strax under 3 vid minus 15. Det är knappt en bergvärmepump fixar det. Min grannes gör det inte.
Nu äger jag ingen VP av något slag men intresse finns så all fakta är välkommen.
Jag avser inte att fälla dina fakta, jag jämför bara med dom jag har. Har du mätt dina värden eller är det uppskattningar?

G Guzzen1 skrev:
4.3 kwh värme. Ok men hur mycket drar den då? Är det per kwh som gäller eller vad. Sedan är jag lite tveksam till dina COP värden. Jag har aldrig hittat en LLVP eller LVVP som ger mer än strax under 3 vid minus 15. Det är knappt en bergvärmepump fixar det. Min grannes gör det inte.
Nu äger jag ingen VP av något slag men intresse finns så all fakta är välkommen.
Jag avser inte att fälla dina fakta, jag jämför bara med dom jag har. Har du mätt dina värden eller är det uppskattningar?
på just FD25 och FD35 hade energimyndigheten test på via SP (statens provningsanstalt) vid olika utetemperaturer och vid olika laster .
Dom gamla testerna är dessvärre inte kvar på deras hemsida men någon kanske laddade ner dom.

dagens modeller av dom vassare modellerna på marknaden av luft/luft ligger nog med COP på ca 2,5 inkl avfrostningar och kanske lite till vid -15
Hur effektiv den är hos slutkund beror även på vilken fläkthastighet som används och att filter inkl värmepaketet är rent .

Vilket COP man får med en bra bergvärmeanläggning när det är riktigt kallt ute beror tex på hur varm framledningstemperatur som den måste producera och hur ”bra” borrhål man har.
Effektuppgifter och effektivitet vid olika framledningstemperaturer syns nog i produktblad från dom olika tillverkarna.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
på just FD25 och FD35 hade energimyndigheten test på via SP (statens provningsanstalt) vid olika utetemperaturer och vid olika laster .
Dom gamla testerna är dessvärre inte kvar på deras hemsida men någon kanske laddade ner dom.

dagens modeller av dom vassare modellerna på marknaden av luft/luft ligger nog med COP på ca 2,5 inkl avfrostningar och kanske lite till vid -15
Hur effektiv den är hos slutkund beror även på vilken fläkthastighet som används och att filter inkl värmepaketet är rent .

Vilket COP man får med en bra bergvärmeanläggning när det är riktigt kallt ute beror tex på hur varm framledningstemperatur som den måste producera och hur ”bra” borrhål man har.
Effektuppgifter och effektivitet vid olika framledningstemperaturer syns nog i produktblad från dom olika tillverkarna.
Jo men testerna görs under optimala förhållanden och det är ju sällan som de förhållandena uppnås hos oss i populasen. Det hade varit roligt att få veta verkliga värden direkt i från verkligheten...utanför Sundbyberg där jag inte bor.

G Guzzen1 skrev:
Jo men testerna görs under optimala förhållanden och det är ju sällan som de förhållandena uppnås hos oss i populasen. Det hade varit roligt att få veta verkliga värden direkt i från verkligheten...utanför Sundbyberg där jag inte bor.
Japp, det är rena och fina maskiner (y)

Mäta själv kan man göra men resultaten blir inte helt säkra då man inte vet det exakta flödet på grund av smuts i innerdel och sen ska man ta med avfrostningar .
Men ca 2 i COP vid -15 kan man nog räkna med, för dom flesta är det dock sällan -15 .

G Guzzen1 skrev:
Mitsubishi FD35-VABH är kolossalt bra pumpar, det är bara så.
SP test gav den "Bästa pumpen", & jag har för mig den gav COP 3,09 vid 15 minus ( är inte helt säker)
Och min har tuffat på även vid 30 minus, även om COP närmar sig 2 då.

Runt nollgradigt drar den ca 500 watt & lämnar ca 2 kWh d.v s runt COP 4, men det beror mycket på hur fuktigt det är ute & avfrostningar.

Värmer hela mitt 256 kvm hus sedan 14 år, och jag ser ju på elräkningen & även timförbrukningen att den drar lite.

• Gilla
Lekmanna och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
G Guzzen1 skrev:
Sumo MUZ-RW25VGHZ-SC har SCOP i kallt klimat (helsingfors) på 4.1. Det är bra. Frågan är om det är bra nog för att byta en 12år gammal pump innan den gått sönder...

Min pump producerar uppskattningsvis 25000kWh värme per år. Vid scop på 3.5 jfr 4.1 så sparas 1050kWh per år. Värt iaf 1500kr per normalår, så inte tillräckligt för att uppgradera innan haveri...

Synd att det är så få pumpar som har ett redovisat SCOP för kallt klimat... Nån som sett en med bättre SCOP i kallt klimat än 4.1?

Nedan är övriga jag kikat på som alla är mindre effektiva än sumo:

Elecrolux för 10.000kr har scop 3.6(kallare) EPN18C38HWI+ EPN09C38HWO EPN12C38HWO EPN18C38HWO

Daikin SX 25-R Luftvärmepump har 3.92 (kallare)

Toshiba Haori 25 har 4.0 (kallare)

Samsung nordic windfree har 4.0 (kallare)

Redigerat:
J jawen skrev:
Mitsubishi FD35-VABH är kolossalt bra pumpar, det är bara så.
SP test gav den "Bästa pumpen", & jag har för mig den gav COP 3,09 vid 15 minus ( är inte helt säker)
Och min har tuffat på även vid 30 minus, även om COP närmar sig 2 då.

Runt nollgradigt drar den ca 500 watt & lämnar ca 2 kWh d.v s runt COP 4, men det beror mycket på hur fuktigt det är ute & avfrostningar.

Värmer hela mitt 256 kvm hus sedan 14 år, och jag ser ju på elräkningen & även timförbrukningen att den drar lite.
Det verkar ju jäkligt bra. Det tål att fundera på.

Sumo MUZ-RW25VGHZ-SC har SCOP i kallt klimat (helsingfors) på 4.1. Det är bra. Frågan är om det är bra nog för att byta en 12år gammal pump innan den gått sönder...

Min pump producerar uppskattningsvis 25000kWh värme per år. Vid scop på 3.5 jfr 4.1 så sparas 1050kWh per år. Värt iaf 1500kr per normalår, så inte tillräckligt för att uppgradera innan haveri...

Synd att det är så få pumpar som har ett redovisat SCOP för kallt klimat... Nån som sett en med vättre SCOP i kallt klimat än 4.1?

Elecrolux för 10.000kr har scop 3.6(kallare) EPN18C38HWI+ EPN09C38HWO EPN12C38HWO EPN18C38HWO

Daikin SX 25-R Luftvärmepump har 3.92 (kallare)

Toshiba Haori 25 har 4.0 (kallare)
Kruxet med SCOP är att man måste kika på p-design (dimensionerad effekt) också vid jämförelse så det blir någorlunda rättvis jämförelse mellan olika modeller.

Om det är värt att byta en väl fungerade luftvärmepump beror lite på vilka elpriser/nätavgifter man räknar med att få framöver och om en kraftigare modell gör att man kan sänka eller stänga av fler vanliga elradiatorer utan att få betydligt sämre komfort.
Med elpris på 3-4 kronor och nätavgifter på det samt ytterligare besparing med avstängda radiatorer kan bli en hel del pengar om detta ska pågå länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.