7 900 läst · 47 svar
8k läst
47 svar
Dagens LLVP är så klena - värdig ersättare till MSZ-FD35VA sökes
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Vet inte vid vilken utetemperatur du menar och har inte koll på vad alla modeller ger för COP vid -15 eller -25 men högst tveksamt om det skiljer så mycket mellan dom du uppger inkl avfrostning då jag antar att avfrostning är inkluderad i din jämförelse.R Riverground skrev:
Jodå det var så som android appen såg ut. Såhär ser det ut på offpeak i jan. Sparar 419kr eller 19%. Elbilen har använt 314 av 1556kWh i januari (laddas i snitt var 3e natt). Göteborg/se3. Eldat 3 dagar a 8timmar i jan.R Robin Lindberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ett eget pythonscript som styr LLVP (via 750kr sensibon) utifrån elpris, utetemp, mitt hus energibehov, min värmepumps storlek samt vilka tider jag är hemma:R Riverground skrev:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py
Har själv samma fantastiska pump, också från 2009. (köpte den av dig Comfort Thomas )Attitudeswe skrev:
Så jäkla nöjd med pumpen & det är den ända värmekälla jag haft i mitt hus om 256 kvm med FTX.
Får självklart lite ojämn värme i huset vid 10 minus & över, men har till och med klarat veckor med 20-25 minus som det var feb 2010.
Också tänkt samma som du att den börjar bli till åren, & skulle ju få lite "panik" om den gick sönder plötsligt mitt i vintern.
& blir också förvånad att utvecklingen inte gått framåt mer på 14 år.
Har du kommit fram till någon värdig ersättare?
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Om du är inne på att framöver byta till en ny Mitsubishi Electric och får plats med en större inne och utedel så är RW25 SUMO ett förslagJ jawen skrev:Har själv samma fantastiska pump, också från 2009. (köpte den av dig Comfort Thomas )
Så jäkla nöjd med pumpen & det är den ända värmekälla jag haft i mitt hus om 256 kvm med FTX.
Får självklart lite ojämn värme i huset vid 10 minus & över, men har till och med klarat veckor med 20-25 minus som det var feb 2010.
Också tänkt samma som du att den börjar bli till åren, & skulle ju få lite "panik" om den gick sönder plötsligt mitt i vintern.
& blir också förvånad att utvecklingen inte gått framåt mer på 14 år.
Har du kommit fram till någon värdig ersättare?
Vad är det för skillnad egentligen på 25 & 35 modellen?C Comfort Thomas skrev:
I spec har ju 25 modellen 100 gram mer R32, men 35:an verkar ha 9 cm bredare utedel & den väger 1 kg mer.
Vad får man ge för pumparna ungefär, du kan PMa mig
Och vad drar 25an för ström som minst?
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
har inte jämfört dom via reservdelslistan men brukar inte vara någon hårdvaruskillnad på 25 och 35, har inget minne av att 35:an är 9cm bredare så kanske tryckfelsnisse varit framme eller så minns jag fel.J jawen skrev:
Borde då rimligen inte vara mer köldmedia i 25:an.
Släpper på mer kräm till kompressorn och lite högre luftflöde på innerdelen är det ”vanliga”
ser ut som du bor i Uppsala så kolla priser inkl installation från några återförsäljare i din närhet
Lägsta ström är väl med kompressor av och fläkt inne på superlåg nivå för att bara kunna mäta inne temp korrekt. Rätt ointressant värde. Sommartid är min pump av på fjärren...J jawen skrev:
hero har värmeeffekt vid -15 på 3,2/4.0/6.0 kW för 25/35 resp 50 modellen
Sumo har 4.8/5.3/7.0 vid -15. Vid -25 har den 3,2/4.0/6.0.
Min gamla från 2009 hade 4.3kW vid -15. Så en sumo25a duger som ersättare
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Något högre lägsta avgiven effekt som kan ge lite mer on/off på vår och höst när värmebehovet är lågt.B Boende45 skrev:
Skiljer även lite i pris som du skriver.
Går att forcera en 35:a så man behöver 13A säkring.
man får jämföra det med den extra kyl och värmeeffekten som 35:an kan avge vilket som är viktigast för respektive fastighets behov.
Har för mig att jag mätte upp ca 210 watt vid lägsta förbrukning på min FD35a när jag hade värme på, och det blir ju 5 kWh per dygn då när värmebehovet är långt. ( som det är många dagar i Sverige)C Comfort Thomas skrev:Något högre lägsta avgiven effekt som kan ge lite mer on/off på vår och höst när värmebehovet är lågt.
Skiljer även lite i pris som du skriver.
Går att forcera en 35:a så man behöver 13A säkring.
man får jämföra det med den extra kyl och värmeeffekten som 35:an kan avge vilket som är viktigast för respektive fastighets behov.
Drar dessa nya också lite vid lågt värmebehov inne?
Eller är "lägsta-strömmen" eller vad man kallar det högre på nya.
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Lägsta avgiven och förbrukning skiljer sig lite åt och har inte personligen kollat med logger.J jawen skrev:Har för mig att jag mätte upp ca 210 watt vid lägsta förbrukning på min FD35a när jag hade värme på, och det blir ju 5 kWh per dygn då när värmebehovet är långt. ( som det är många dagar i Sverige)
Drar dessa nya också lite vid lågt värmebehov inne?
Eller är "lägsta-strömmen" eller vad man kallar det högre på nya.
En kund hade loggat men minns inte om det var en LN25 eller RW25 och då var lägsta mer kontinuerliga förbrukning ca 150W men vet ej vilken fläkthastighet han använde eller hur varmt inne och ute det var.
på pappret har senaste golvmodellen KW väldigt låg lägsta avgiven effekt och man blir nyfiken på förbrukningen då !
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Varför kika på Sumos datablad som inte är för skandinaviska modellen? Skandinavisk sumo har större värmeeffekt per modellC Comfort Thomas skrev:Lägsta avgiven och förbrukning skiljer sig lite åt och har inte personligen kollat med logger.
En kund hade loggat men minns inte om det var en LN25 eller RW25 och då var lägsta mer kontinuerliga förbrukning ca 150W men vet ej vilken fläkthastighet han använde eller hur varmt inne och ute det var.
på pappret har senaste golvmodellen KW väldigt låg lägsta avgiven effekt och man blir nyfiken på förbrukningen då ![bild]
Även lägsta värmeeffekt är 800w istället för 200w som i ditt datablad.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Det är den så kallade skandinaviska modellen av RW25 , SUMO är namngett av Mitsubishi Sverige.Attitudeswe skrev:
Du ser på produktbladet att beteckningarna har ändelsen -SC för scandinavia .
vad är det för modell av RW25 som skulle ha högre effekt ?