Du svarade just ändå...

Det jag vet är vad du skrivit, inget annat.
Jag håller med om att ljudmiljön är mycket viktigt för välbefinnandet. Det kan vara psykiskt påfrestande att ständigt höra olika ljud vare sig det är dova ventilationsljud eller kraftigare intermittenta buller. Plötsliga ljud uppkallar stress. Har man inte tidigare erfarenheter av det kan det kanske bli en överraskning och det är många saker som spelar in vid ett fastighetsköp. Många går med skygglappar och kan bli helt förblindade av en badtunna eller ett vackert proppskåp. Till slut kan stressen med ljud dock ta över och gå ut över välbefinnandet.
Innan jag köpte tomt gick jag runt i områden och lyssnade på ljudmiljön och valde en tomt som är placerad så att intilliggande hus fungerar som bullervall mot motorvägen som ligger 700m bort. Grannen köpte sin tomt osedd genom ett telefonsamtal och han störde sig på ljud från knackande hackspettar och fågelsång och ibland ljud från susande björkar. Man får bedöma själv vad för ljud man kan acceptera. Det låter jobbigt med grusgropen med lastbilar. Dovt muller från dieselmotorer sprider sig på ett obehagligt sätt. Även ljud från en motorbana kan man anta är påfrestande utan att behöva göra några stora utsvävande gissningar. Det sägs att det är först det tredje huset man byggt som blir som man vill ha det.
Allt är redan sagt i ämnet och jag vill inte ha svar då jag inte ställt någon fråga. Ta hand om dig!
 
Krokben Krokben skrev:
Känner igen mig lite som TS. Fast jag är nog mera "En man som heter Ove" enligt kollegorna (kör t.o.m SAAB och förstår inte hur man kan köra något annat).

Vi bor i en mindre ort, rätt centralt, och varje kväll har vi problem med EPA-traktorer och bilar körandes av 18 åringar som leker folkrace. Dem kan köra i 100 förbi ett dagis (efter dem har stängt såklart men ändå, barnfamiljer bor längs den vägen).

Hela kvällarna fram till runt 12 på natten så bränner dem gummi så man sällan får sova, spelar musik så rutorna skakar och dessutom verkar dem sakna trafikvett öht (sladdar så halva bilen är på gångvägen, kör om bilar i korsningar och blev omkörd av en EPA på en 100-väg etc.)

Man blir rätt så grinig efter många år av detta! När det väl är lugnt så sitter man på spänn och undrar när dem ska sätta igång igen.
Känner igen mig i att vara på spänn och undra när nästa störning ska börja. Har en granne som har en ljudbil och är det inte musik som spelas så låter bilen extremt högt. Det förekommer lite då och då men det är för mig väldigt störande, har påtalat problemet tidigare när han i detta villaområde spelade på extremt hög volym med dånande bas och efter det har han iaf inte spelat lika högt. Men trots det så är det störande för mig som är ganska ljudkänslig och känner att jag inte får ro när jag bor här då jag vet att jag kommer bli störd mer framöver.

Vi har endast bott här i 1.5 år men vantrivs, så jag vill gärna flytta men det är inte aktuellt just nu, så tänker renovera en del och se hur situationen utvecklar sig inom 2-3 år.

Hur lever du med det som du stör dig på, har du lärt dig att leva med det? För mig tar det väldigt mycket energi och jag konsumerar för mycket tankar och oro på det.
 
Krokben
J Joakim90 skrev:
Känner igen mig i att vara på spänn och undra när nästa störning ska börja. Har en granne som har en ljudbil och är det inte musik som spelas så låter bilen extremt högt. Det förekommer lite då och då men det är för mig väldigt störande, har påtalat problemet tidigare när han i detta villaområde spelade på extremt hög volym med dånande bas och efter det har han iaf inte spelat lika högt. Men trots det så är det störande för mig som är ganska ljudkänslig och känner att jag inte får ro när jag bor här då jag vet att jag kommer bli störd mer framöver.

Vi har endast bott här i 1.5 år men vantrivs, så jag vill gärna flytta men det är inte aktuellt just nu, så tänker renovera en del och se hur situationen utvecklar sig inom 2-3 år.

Hur lever du med det som du stör dig på, har du lärt dig att leva med det? För mig tar det väldigt mycket energi och jag konsumerar för mycket tankar och oro på det.
Jag har konfronterat de flesta jag stött på och försökt talat vett i dem. Det har lugnat sig lite men man lär väl sig att leva med det också. Men jag blir fortfarande förbannad och får känslan av att man borde flytta stundtals.
 
  • Gilla
Joakim90
  • Laddar…
J Joakim90 skrev:
Känner igen mig i att vara på spänn och undra när nästa störning ska börja. Har en granne som har en ljudbil och är det inte musik som spelas så låter bilen extremt högt. Det förekommer lite då och då men det är för mig väldigt störande, har påtalat problemet tidigare när han i detta villaområde spelade på extremt hög volym med dånande bas och efter det har han iaf inte spelat lika högt. Men trots det så är det störande för mig som är ganska ljudkänslig och känner att jag inte får ro när jag bor här då jag vet att jag kommer bli störd mer framöver.

Vi har endast bott här i 1.5 år men vantrivs, så jag vill gärna flytta men det är inte aktuellt just nu, så tänker renovera en del och se hur situationen utvecklar sig inom 2-3 år.

Hur lever du med det som du stör dig på, har du lärt dig att leva med det? För mig tar det väldigt mycket energi och jag konsumerar för mycket tankar och oro på det.
Jag har tyvärr inte vant mig. Men jag tror inte heller eller att jag fungerar som alla andra.
Mitt dilemma just nu är att om jag ska börja studera, men bli låst vid huset ett par år eller sälja men skjuta på studierna.
Så för mig är sådant här väldigt livspåverkande.
 
  • Gilla
Joakim90
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Jag har tyvärr inte vant mig. Men jag tror inte heller eller att jag fungerar som alla andra.
Mitt dilemma just nu är att om jag ska börja studera, men bli låst vid huset ett par år eller sälja men skjuta på studierna.
Så för mig är sådant här väldigt livspåverkande.
Det är svårt att vänja sig och ibland omöjligt med vissa saker. Personligen så vill jag nog bo kvar en del år så att jag kan spara inför ett nybygge med stor tomt ute i skogen, försöker tänka långsiktigt med olika planer utifrån om omständigheterna förändras.. För mig är det just 1 granne som jag upplever mig så pass störd av så att det förstör min livskvalitet. Men du verkar ha fler faktorer än mig som du stör dig på.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.