Krokben
M Mr B skrev:
A-traktorer har ett besiktningskrav, för att få köra ska man ha körkort. Inget konstigt med det! Bara bra att ungdomarna har något vettigt att göra. Alternativet att vara ute och supa och slåss låter mycket sämre. Sen att lagefterlevnaden kunde vara bättre är en annan sak. Fast jag tycker att de borde få köra i 45 med sina a-traktorer i stället för 30, det hade stört mindre.

Med samma körkort får de faktiskt köra en stor traktor med 3 fulla släp med betor tex (30-40 ton kanske?). Låt dem köra, de kommer garanterat att LÄRA sig köra, vilket de har nytta av hela sitt liv.

Nä, jag är inte Ove-bitter som inte fick köra Epa eller a-traktor på 80-talet. Eller inte så mycket åtminstone... ;)
Min granne som har en son som har EPA traktor berättade att de fick köra upp på moped för att få körkortet sen när de är klara så får de köra EPA. Helt sjukt. Så börjar fundera om det är samma regler nu som då?
 
Mats-S
EPA är ett jädra gissel, borde förbjudas att vistas på allmäna vägar!
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Mja, jag tycker det är bra att det uppväxande släktet har fordon att utveckla sitt fordonsintresse i men vi vuxna trafikanter-bilägare-fordonsrenoverare-oljiga entusiaster måste vara med och lära ut vad som är rätt och fel med fordon och i trafiken. Epa/A-traktor har sin plats.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
A
Jag fattar inte hur dom har råd att fylla tanken,på min tid hade man knappt råd att tanka gammelmoppen,som fö hade trasiga fotpinnar,inga bromsar,smatterrör mm fy fan!

Ove.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jag fattar inte hur dom har råd att fylla tanken,på min tid hade man knappt råd att tanka gammelmoppen,som fö hade trasiga fotpinnar,inga bromsar,smatterrör mm fy fan!

Ove.
Iofs så drar de nog lite mindre nuförtiden, du hade väl både uppförsbacke och motvind både dit och hem?
 
M Mr B skrev:
A-traktorer har ett besiktningskrav, för att få köra ska man ha körkort. Inget konstigt med det! Bara bra att ungdomarna har något vettigt att göra. Alternativet att vara ute och supa och slåss låter mycket sämre. Sen att lagefterlevnaden kunde vara bättre är en annan sak. Fast jag tycker att de borde få köra i 45 med sina a-traktorer i stället för 30, det hade stört mindre.

Med samma körkort får de faktiskt köra en stor traktor med 3 fulla släp med betor tex (30-40 ton kanske?). Låt dem köra, de kommer garanterat att LÄRA sig köra, vilket de har nytta av hela sitt liv.

Nä, jag är inte Ove-bitter som inte fick köra Epa eller a-traktor på 80-talet. Eller inte så mycket åtminstone... ;)
Tyvärr är det så illa här att en epa eller a-traktor voltade i byn med folk på flaket. För någon vecka sen körde någon av vägen (gick garanterat i runt 100)
De som kör här kör/körde så fruktansvärt respektlöst för nått år sen så att polisen fick köra razzia, inte en enda laglig traktor, så de flesta fick körförbud och då försvann de flesta utan rikemanspojkarna som fortsatte i bil istället.

Alternativet för oss som inte körde traktor var inte att supa och slåss, vi gjorde annat istället.
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
A
P PatrikJo skrev:
Iofs så drar de nog lite mindre nuförtiden, du hade väl både uppförsbacke och motvind både dit och hem?
Självklart! alltid motvind och uppförsbacke OCH anliggande bromsar trots att dom inte fungerade annars..+loppa på stiftet varannan kilometer :confused:fy fan!

Ove.
 
Loppa så ofta är antingen för mycket olja eller fel stift...
 
Fairlane
När man nu kan nöja sig med att strypa hastigheten till 30 km/h på elektronisk väg så är det inte förvånande att många går betydligt fortare.

När en 15-åring åker runt i en 2 ton tung bil som för över 80 km/h så känns det inte helt lyckats. Tydligen svarade 54% av de som hade A-traktor 2015 att den gick fortare än 80 km/h. Frågan ställdes till elever i årskurs 9
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
Loppa så ofta är antingen för mycket olja eller fel stift...
Eller ironi och helt påhittat...

Ove..
 
Redigerat:
  • Haha
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Här åker det omkring en A-traktor som har en dekal där bak där det står " Det är många dom vill köra om just nu, men du behåller din plats i kön".

Även om jag hatar epor, A-traktor och moppebilar kan jag inte låta bli att skratta åt just den.
 
M Myckling skrev:
" Det är många dom vill köra om just nu, men du behåller din plats i kön".
Ja, den var ju lite småkul de första 100 gångerna men nu börjar det bli lite tröttsamt. ;)
 
Förstår precis! Ibland måste man bara få spy galla oberoende vad det gäller.
 
N Nybyggarens skrev:
När jag köpte mitt första hus så trodde jag att jag funnit ett hem med lugnt och ro.
Men det visade sig att jag stör mig på allt.
Mitt hus är ganska centralt placerat nära ett industriområde i en småstad nära en stor stad.

På sommaren så är det skrikande och vrålande ungar dagarna i ända. Skriks det inte så är det någon annan som testar sina utomhushögtalare med max bas.

3-4 dagar i veckan så körs det på närliggande motorbanan så att det låter som en gigantisk bisvärm ända in i vardagsrummet. Gärna till 20 på kvällen.

På vintern är ungarna och motorbanan tysta, men då eldas det så att man inte kan andas utanför huset.

Nästan året om så körs närliggande grustaget på maxfart. Ett konstant tuggande och brakande 0600 till 1800. Med tillhörande backande lastbilar *pip pip pip*.

Återvinningsstationen är oftast tyst, tills de ska flytta sina containrar 3 gånger per dag. Containerhjulen gnisslar så det skär i ryggmärgen.

Skulle det någon dag vara tyst. Ja då får någon i industriområdet för sig att börja hamra på nån plåt med stora släggan i en halvtimme. Eller varför inte bara stå och varva en motor en 3 tums raka rör som en idiot? Eller, jag vet, testa nya stora lastbilstutan? Det är vardagsmat.

Just det. Jag bor också nära en landsväg som används som en populär racebana större delen av året...
Och motorvägen!!! Den är aldrig tyst.

Så, nu fick jag gnälla. :)
Jag skulle flyttat igår om jag inte hade gångavstånd till jobbet och nära till precis allt som finns.
Du avslöjar att din analytiska förmåga inte jobbar så hård. Det du beskriver är ju tydliga saker som är självklart att de låter. Hur kunde du förbise det vid fastighetsköpet?
 
S Skyflakes skrev:
Du avslöjar att din analytiska förmåga inte jobbar så hård. Det du beskriver är ju tydliga saker som är självklart att de låter. Hur kunde du förbise det vid fastighetsköpet?
Vad vet du om mig, mitt sätt att tänka på eller göra bedömningar?
Det som är uppenbart är dig är inte sanningen.
Så ett sådant påstående kan du köra upp i tredje ögat, det besvaras inte av mig iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.