262 636 läst · 683 svar
263k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
I min hemstad (Skellefteå) används (användes) uteslutande sand för halkbekämpning. I min nuvarande stad (Uppsala) används gruskross.
Upplever inte gruskrosset som bättre, däremot som en klart större irritationsmoment efter halksäsongen.
Dock ska ju också nämnas att halksituationen är ganska olika de städerna emellan.
I Uppsala tinar och fryser det om vartannat medan i Skellefteå är det mer statiskt.
Upplever inte gruskrosset som bättre, däremot som en klart större irritationsmoment efter halksäsongen.
Dock ska ju också nämnas att halksituationen är ganska olika de städerna emellan.
I Uppsala tinar och fryser det om vartannat medan i Skellefteå är det mer statiskt.
Du får väl dra igång båtmotorn och vibrera ner sanden i kaminen. Det kanske går åt en säck till.findus42 skrev:410 kg sand fick plats. Måste vara lite mer än 15 liter i en säck. Kan inte vara möjligt att jag räknat fel . Har en oöppnad säck kvar och hälften av en annan. Tips till den som råkar få lite golvsand över. De där jäkla krosset som de försöker lura oss att halkbekämpa med är odugligt jämfört med fin sand. Golvsand är bland det bästa man kan ha. Så överskottet hamnar i bilen.
Mvh Findus
Det beror förstås på underlaget och temperaturen vad som fungerar bäst att sanda med.
Hade sovmorgon i morse och var sen att komma väg. Tvättid också.
Tiggde ved på snick. Tömde på frånsåg med sprickor och liknande och slog sönder ett gäng lastpallar.
8 kassar ved på två timmar.
I båten igen gjorde jag om asklådan och vedinsatsen. Noterat att jag behövde ha en tunn sticka under luckan för att få exakt rätt luft. En skivskruv gör det jobbet nu. Steglöst justerbar förbränning.
Mvh Findus
Hade sovmorgon i morse och var sen att komma väg. Tvättid också.
Tiggde ved på snick. Tömde på frånsåg med sprickor och liknande och slog sönder ett gäng lastpallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8 kassar ved på två timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I båten igen gjorde jag om asklådan och vedinsatsen. Noterat att jag behövde ha en tunn sticka under luckan för att få exakt rätt luft. En skivskruv gör det jobbet nu. Steglöst justerbar förbränning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Redigerat:
Thunderdoom design
Vill ju inte leva i misär men måste ändå arbeta för pengar. Därför har lite köksinredning blivit gjord på studs under veckan som gått.
En måttskiss med utkast till idéer.
För att få en rak sidopanel med hyfsad stabilitet utan att få den tjockare än nödvändigt har jag använt en 6mm plyfa i mitten och remsor av 9mm på båda sidor. Remsade upp för att kunna göra ett trevligt mönster.
Limmat i press blir det rakt och stabilt. Lagt på lim med roller. Vet att det går lika bra att dra strängar men inbillar mig att det väter mindre och är mindre risk för utträngning i kanterna.
Delar till en kvadratiskt pelare. Har spart tid genom att göra alla bitar likadana. Spårat in bottnar. Spar också potentiellt tid om jag sätter dem där jag senare vill ha dem.
Lim och nålpistol.
Nu fattas ett moment där jag skjutit på lister av 6mm plyfa. Har satt dekorerna för att kunna såga upp öppningar.
Fräst rent mot listerna. Lite puts på det.
Så här långt kom jag på en eftermiddag.
Fredag em tog jag embalagevirke till ett par stegar.
Dessa knyter ihop konstruktionen så att den åtminstone blir trebent. Pelaren går inte att sätta ihop med resten utan kommer vara nedtryckt på en kloss som monteras i durken. Grundat med V-slip. Fick torka någon timme innan jag lastade in grejerna i bilen.
Fick det monterat i går men han inte slätstryka förrän nyss.
Ovanpå stegarna är det meningen att det skall bli en hylla av rör för att kunna ställa varma kastruller på. Under är ett tråg för flaskor och kryddor till exempel. Förvaring är aldrig fel.
Det har är inredning som kommer vara kvar när hela däckshuset görs om. Jag siktar inte på grosshandlarlyx med polerade ädelträdetaljer. Inmålade frihandssnickrade objekt stämmer bättre med den stil som jag skulle förväntat mig hitta i en orginalinredning. Enklaste sättet att komma dit är göra på samma sätt som de troligen skulle gjort då. Ta en sak i taget och bygga varefter behoven blir uppenbara.
En sak till...
Fick ett brev från @fremax Tack så mycket.
Men... två glas. Måste jag göra en kamin till nu!
Mvh Findus
Vill ju inte leva i misär men måste ändå arbeta för pengar. Därför har lite köksinredning blivit gjord på studs under veckan som gått.
En måttskiss med utkast till idéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få en rak sidopanel med hyfsad stabilitet utan att få den tjockare än nödvändigt har jag använt en 6mm plyfa i mitten och remsor av 9mm på båda sidor. Remsade upp för att kunna göra ett trevligt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limmat i press blir det rakt och stabilt. Lagt på lim med roller. Vet att det går lika bra att dra strängar men inbillar mig att det väter mindre och är mindre risk för utträngning i kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar till en kvadratiskt pelare. Har spart tid genom att göra alla bitar likadana. Spårat in bottnar. Spar också potentiellt tid om jag sätter dem där jag senare vill ha dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lim och nålpistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu fattas ett moment där jag skjutit på lister av 6mm plyfa. Har satt dekorerna för att kunna såga upp öppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräst rent mot listerna. Lite puts på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här långt kom jag på en eftermiddag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fredag em tog jag embalagevirke till ett par stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa knyter ihop konstruktionen så att den åtminstone blir trebent. Pelaren går inte att sätta ihop med resten utan kommer vara nedtryckt på en kloss som monteras i durken. Grundat med V-slip. Fick torka någon timme innan jag lastade in grejerna i bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick det monterat i går men han inte slätstryka förrän nyss.
Ovanpå stegarna är det meningen att det skall bli en hylla av rör för att kunna ställa varma kastruller på. Under är ett tråg för flaskor och kryddor till exempel. Förvaring är aldrig fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har är inredning som kommer vara kvar när hela däckshuset görs om. Jag siktar inte på grosshandlarlyx med polerade ädelträdetaljer. Inmålade frihandssnickrade objekt stämmer bättre med den stil som jag skulle förväntat mig hitta i en orginalinredning. Enklaste sättet att komma dit är göra på samma sätt som de troligen skulle gjort då. Ta en sak i taget och bygga varefter behoven blir uppenbara.
En sak till...
Fick ett brev från @fremax Tack så mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men... två glas. Måste jag göra en kamin till nu!
Mvh Findus
Medlem
· Stockholm
· 4 009 inlägg
Härlig att läsa all läsning
Saker du gjort som jag ville påverka har du löst vartefter på bästa sätt!
Som att byta glas, byta till kraftigare balkar osv. Kan slå ett slag för Jompas glas och Stålcenter om jag förstått rätt var fartyget befinner sig.
Jag har länge själv velat göra en braskamin med underförbränning till min folkabuss. Mycket mindre yta, farligare med rökgaser och möjligheten att bränna sig och skräpa ner med ved har gjort att jag vill bygga in kaminen i en dörr.........
Men att elda från utsidan i mitt fall kommer förenkla allt, kanske ett eldfast glas inåt för skenets skull
Ser fram emot mer läsning så jag kan lära mig ännu mer saker ;-)
Saker du gjort som jag ville påverka har du löst vartefter på bästa sätt!
Som att byta glas, byta till kraftigare balkar osv. Kan slå ett slag för Jompas glas och Stålcenter om jag förstått rätt var fartyget befinner sig.
Jag har länge själv velat göra en braskamin med underförbränning till min folkabuss. Mycket mindre yta, farligare med rökgaser och möjligheten att bränna sig och skräpa ner med ved har gjort att jag vill bygga in kaminen i en dörr.........
Men att elda från utsidan i mitt fall kommer förenkla allt, kanske ett eldfast glas inåt för skenets skull
Ser fram emot mer läsning så jag kan lära mig ännu mer saker ;-)
En liten förbättring.
Hittade 6x6 stänger på Hornbach. Med några spikplåtar och M8-skruv ordnades ett bockverktyg.
Muttrarna är dragna så att järnet ligger med några tiondelar glapp. Tanken var att om jag gör flera knäckar på samma pinne så skall de komma i samma plan.
Därmed så borde det vara enkelt att få alla att linjera tillräckligt bra.
Har använt 7mm plyfaspill som distanser. Tagit hjälp av ett par stänger och en vinkelhake för att få det nogorlunda rätt.
Blev en lite snyggare eldkorg än den jag fulat ihop tidigare.
Nu ramlar inte tunna lister igenom lika lätt. Å andra sidan så kanske luftflödet blir sämre. Kan inte tänka mig att det här är den definitiva versionen.
Mvh Findus
Hittade 6x6 stänger på Hornbach. Med några spikplåtar och M8-skruv ordnades ett bockverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Muttrarna är dragna så att järnet ligger med några tiondelar glapp. Tanken var att om jag gör flera knäckar på samma pinne så skall de komma i samma plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därmed så borde det vara enkelt att få alla att linjera tillräckligt bra.
Har använt 7mm plyfaspill som distanser. Tagit hjälp av ett par stänger och en vinkelhake för att få det nogorlunda rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev en lite snyggare eldkorg än den jag fulat ihop tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ramlar inte tunna lister igenom lika lätt. Å andra sidan så kanske luftflödet blir sämre. Kan inte tänka mig att det här är den definitiva versionen.
Mvh Findus
En OT diskussion om design
Jag vill göra en gravitationsmatad pelletbrännare till kaminen. Jag har sett pelletskaminer. Jag har sett div Youtube-klipp på pelletsbrännare i raketkaminer. Jag har teorier om hur pellets ”rinner”. Jag har väldigt många frågetecken.
Så för att komma fram till den ovidkommande diskussionen.
Hur tänker jag?
Hur tänker ni?
På vilket sätt kan vi förstå varandra så att vi kan förbättra själva designprocessen?
Visualisering
Kan börja med en sak som jag alltid gör. Bygger upp en tredimensionell bild i huvudet över det jag vill bygga eller bara förstå. Om det är något jag inte gjort tidigare så börjar det trögt. Koncentrerar mig på det jag vet först. Kanske bara det tillgängliga utrymmet. Var skall det brinna? Var kommer luften ifrån? Vad händer med askan?
Papper och penna är till hjälp. Men tanken kommer först.
Sedan försöker jag fylla ut bilden med allt runtomkring som kan tänkas påverka förloppet. Det är här som jag kan upplevas som negativ då det verkar som om jag letar fel och problem. Skillnaden är att jag inte säger ” det där går aldrig” som vid genuint negativt tänkande. För en genuint negativ hjärna är varje problem en ursäkt för att överge idéer som på något sätt kan leda till förändringar. Titta på elbilstråden så förstår ni vad jag menar. Det är inte vad jag vill göra genom att förutse problem. Tvärtom så vill jag hitta sätt att kringgå problem, eller ännu hellre, omvärdera och anpassa konstruktionen så att det jag såg som problem istället stärker ursprungskonceptet.
Givetvis är det inte alltid möjligt men det finns nästan alltid vägar runt som inte går att se innan tankarna väckts.
När det gäller pelletsbrännare i rocket stove...
Utgår ifrån att det bör vara ett rör med en korg i botten där det brinner. Så här långt är det inget som talar för att den tanken är sämre än en annan. Har faktiskt svårt att ens visualisera ngot annat sätt.
Fråga ett... Hur stort rör behövs?
Vill att det skall brinna stabilt men inte för fort. Det finns förstås en perfekt storlek. Den kan jag inte hoppas på att hitta då det skulle krävas minst tre försök. Om den skall vara i drift efter helgen så finns det helt enkelt inte tid för det.
Där någonstans är jag och vispar. Nu måste jag åka till snick och jobba för pengar i åtta timmar. Tar upp tråden när jag har raster. Hörs
Mvh Findus
Jag vill göra en gravitationsmatad pelletbrännare till kaminen. Jag har sett pelletskaminer. Jag har sett div Youtube-klipp på pelletsbrännare i raketkaminer. Jag har teorier om hur pellets ”rinner”. Jag har väldigt många frågetecken.
Så för att komma fram till den ovidkommande diskussionen.
Hur tänker jag?
Hur tänker ni?
På vilket sätt kan vi förstå varandra så att vi kan förbättra själva designprocessen?
Visualisering
Kan börja med en sak som jag alltid gör. Bygger upp en tredimensionell bild i huvudet över det jag vill bygga eller bara förstå. Om det är något jag inte gjort tidigare så börjar det trögt. Koncentrerar mig på det jag vet först. Kanske bara det tillgängliga utrymmet. Var skall det brinna? Var kommer luften ifrån? Vad händer med askan?
Papper och penna är till hjälp. Men tanken kommer först.
Sedan försöker jag fylla ut bilden med allt runtomkring som kan tänkas påverka förloppet. Det är här som jag kan upplevas som negativ då det verkar som om jag letar fel och problem. Skillnaden är att jag inte säger ” det där går aldrig” som vid genuint negativt tänkande. För en genuint negativ hjärna är varje problem en ursäkt för att överge idéer som på något sätt kan leda till förändringar. Titta på elbilstråden så förstår ni vad jag menar. Det är inte vad jag vill göra genom att förutse problem. Tvärtom så vill jag hitta sätt att kringgå problem, eller ännu hellre, omvärdera och anpassa konstruktionen så att det jag såg som problem istället stärker ursprungskonceptet.
Givetvis är det inte alltid möjligt men det finns nästan alltid vägar runt som inte går att se innan tankarna väckts.
När det gäller pelletsbrännare i rocket stove...
Utgår ifrån att det bör vara ett rör med en korg i botten där det brinner. Så här långt är det inget som talar för att den tanken är sämre än en annan. Har faktiskt svårt att ens visualisera ngot annat sätt.
Fråga ett... Hur stort rör behövs?
Vill att det skall brinna stabilt men inte för fort. Det finns förstås en perfekt storlek. Den kan jag inte hoppas på att hitta då det skulle krävas minst tre försök. Om den skall vara i drift efter helgen så finns det helt enkelt inte tid för det.
Där någonstans är jag och vispar. Nu måste jag åka till snick och jobba för pengar i åtta timmar. Tar upp tråden när jag har raster. Hörs
Mvh Findus
Jag avfärdar inte din tanke. Det är i princip så alla köpekaminer fungerar. Det är så att säga innanför lådan att bygga en sådan lösning.
Men hur stor blir en diy mekanisk matning. Hur fungerar den utan ström (lod och klockkugg kanske). Är den enkel att hantera efter att jag eldat med ved några timmar och vill gå över till pellets inför natten/arbetsdagen.
Går det att få gravitationsmatning att fungera så uppfyller ett sådant system kravet på enkelhet. Ett rör med en tratt och en korg
Alla problem med att få pellets att rinna ner i ett rör kommer att behöva tas hänsyn till även med en mekanisk matning innan paddeln,skruven,dammluckan.
Innan jag går ner i det kaninhålet så fortsätter jag med det enkla alternativet.
Börja med den enkla frågeställningen.
Hur stort rör behövs för att pellets skall vilja fortsätta nedåt utan att haka upp sig.
Jag har något slags konceptuell idé. För att inte brännarkorgen skall ha för smala springor tänker jag mig 8mm pellets (har inhandlat en säck sådana). Pellets ser ut som små taggiga vinkorkar. Då tänker jag mig att de kan bröta ihop sig vid förträngningar eller till och med i ett slätt rör så att de kilar fast sig mot kanterna och fastnar. Därmed upphör matningen och kaminen slocknar.
Min känsla för mekanik säger mig att 100x100 skulle vara failsafe. Röret som jag har (50x40 som jag inte använde till upplag) känns lite för trångt. Kanske jag testar med 50x40 då materialet finns till hands trots mina tvivel. Fungerar det så sparar det mig besväret att göra ett rör.
Tror att röret skall vara så litet som möjligt för att få ner storleken på själva brännarkorgen. Det är den reglering jag kan hoppas få med ren gravitationsmatning.
Mvh Findus
Men hur stor blir en diy mekanisk matning. Hur fungerar den utan ström (lod och klockkugg kanske). Är den enkel att hantera efter att jag eldat med ved några timmar och vill gå över till pellets inför natten/arbetsdagen.
Går det att få gravitationsmatning att fungera så uppfyller ett sådant system kravet på enkelhet. Ett rör med en tratt och en korg
Alla problem med att få pellets att rinna ner i ett rör kommer att behöva tas hänsyn till även med en mekanisk matning innan paddeln,skruven,dammluckan.
Innan jag går ner i det kaninhålet så fortsätter jag med det enkla alternativet.
Börja med den enkla frågeställningen.
Hur stort rör behövs för att pellets skall vilja fortsätta nedåt utan att haka upp sig.
Jag har något slags konceptuell idé. För att inte brännarkorgen skall ha för smala springor tänker jag mig 8mm pellets (har inhandlat en säck sådana). Pellets ser ut som små taggiga vinkorkar. Då tänker jag mig att de kan bröta ihop sig vid förträngningar eller till och med i ett slätt rör så att de kilar fast sig mot kanterna och fastnar. Därmed upphör matningen och kaminen slocknar.
Min känsla för mekanik säger mig att 100x100 skulle vara failsafe. Röret som jag har (50x40 som jag inte använde till upplag) känns lite för trångt. Kanske jag testar med 50x40 då materialet finns till hands trots mina tvivel. Fungerar det så sparar det mig besväret att göra ett rör.
Tror att röret skall vara så litet som möjligt för att få ner storleken på själva brännarkorgen. Det är den reglering jag kan hoppas få med ren gravitationsmatning.
Mvh Findus
Hur ska den matas i lagom hastighet? Är det inte risk att hela förrådet bara faller ner så fort som möjligt? Pelletsskruvar snurrar ganska långsamt för att hålla rätt hastighet.
sen funderar jag på om det är risk för brand upp i matarröret om man har självfall ner till härden?
sen funderar jag på om det är risk för brand upp i matarröret om man har självfall ner till härden?
Har lite erfarenhet att luta mig emot.Exostor skrev:
Ang matningen. Om bränslet inte ramlar igenom gallret så kommer inget nytt fram förrän askan rasar igenom. Är utformningen rätt så är det lagom mycket som brinner.
Vad gäller brinna uppåt.
Har eldat med småklossar i det vanliga röret. Draget är definitivt nedåt när det brinner. Lågorna är omvända. Fyller jag hela röret med klotsar. Då brinner det bara i botten. När det brunnit ner så mycket att röret är fritt på ovansidan och bara tio femton centimeter klossar ligger i lutning ner mot härden. Då finns en tendens till att lågorna letar sig upp i högen en del. Det resulterar i att härden flammar upp lite extra några minuter innan bränslet är slut.
Eldar jag med pinnar är mönstret liknande. Har jag fyllt upp så brinner det bra tills det är lite kvar. Då ökar det lite och allt blir till glöd i botten.
När det hänt att några pinnar hakat upp sig och inte glider ner. Då underhåller de inte sin egen förbränning när bränslet är slut i botten. Det är enda tillfället då jag har haft oförbränd ved kvar när kaminen slocknat.
Hur översätta detta till pellets? Vet förstås inte säkert.
I ett smalare rör borde pellets ha svårt att underhålla förbränningen om glöden vill vandra upp. Ett möjligt scenarie är om matningen hakar upp sig någon decimeter upp i röret och det som fortfarande är på väg åt rätt håll glöder igenom så mycket att elden kan hoppa upp till det som fastnat.
Förutsättningarna för det är dels att det finns tillräckligt med syre. Dels att inte proppen lossnar när det i sin tur börjar brinna däruppe.
Funderat på att OM jag tvingas göra ett eget rör. Då gör jag detta så att det vidgar sig något lite nedåt. Det borde göra risken för stopp i det riskabla området mycket mindre.
Mvh Findus
Jättehäftigt om det fungerar. Följer med spänning.findus42 skrev:Har lite erfarenhet att luta mig emot.
Ang matningen. Om bränslet inte ramlar igenom gallret så kommer inget nytt fram förrän askan rasar igenom. Är utformningen rätt så är det lagom mycket som brinner.
Vad gäller brinna uppåt.
Har eldat med småklossar i det vanliga röret. Draget är definitivt nedåt när det brinner. Lågorna är omvända. Fyller jag hela röret med klotsar. Då brinner det bara i botten. När det brunnit ner så mycket att röret är fritt på ovansidan och bara tio femton centimeter klossar ligger i lutning ner mot härden. Då finns en tendens till att lågorna letar sig upp i högen en del. Det resulterar i att härden flammar upp lite extra några minuter innan bränslet är slut.
Eldar jag med pinnar är mönstret liknande. Har jag fyllt upp så brinner det bra tills det är lite kvar. Då ökar det lite och allt blir till glöd i botten.
När det hänt att några pinnar hakat upp sig och inte glider ner. Då underhåller de inte sin egen förbränning när bränslet är slut i botten. Det är enda tillfället då jag har haft oförbränd ved kvar när kaminen slocknat.
Hur översätta detta till pellets? Vet förstås inte säkert.
I ett smalare rör borde pellets ha svårt att underhålla förbränningen om glöden vill vandra upp. Ett möjligt scenarie är om matningen hakar upp sig någon decimeter upp i röret och det som fortfarande är på väg åt rätt håll glöder igenom så mycket att elden kan hoppa upp till det som fastnat.
Förutsättningarna för det är dels att det finns tillräckligt med syre. Dels att inte proppen lossnar när det i sin tur börjar brinna däruppe.
Funderat på att OM jag tvingas göra ett eget rör. Då gör jag detta så att det vidgar sig något lite nedåt. Det borde göra risken för stopp i det riskabla området mycket mindre.
Mvh Findus
https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.86.71findus42 skrev:Jag avfärdar inte din tanke. Det är i princip så alla köpekaminer fungerar. Det är så att säga innanför lådan att bygga en sådan lösning.
Men hur stor blir en diy mekanisk matning. Hur fungerar den utan ström (lod och klockkugg kanske). Är den enkel att hantera efter att jag eldat med ved några timmar och vill gå över till pellets inför natten/arbetsdagen.
Går det att få gravitationsmatning att fungera så uppfyller ett sådant system kravet på enkelhet. Ett rör med en tratt och en korg
Alla problem med att få pellets att rinna ner i ett rör kommer att behöva tas hänsyn till även med en mekanisk matning innan paddeln,skruven,dammluckan.
Innan jag går ner i det kaninhålet så fortsätter jag med det enkla alternativet.
Börja med den enkla frågeställningen.
Hur stort rör behövs för att pellets skall vilja fortsätta nedåt utan att haka upp sig.
Jag har något slags konceptuell idé. För att inte brännarkorgen skall ha för smala springor tänker jag mig 8mm pellets (har inhandlat en säck sådana). Pellets ser ut som små taggiga vinkorkar. Då tänker jag mig att de kan bröta ihop sig vid förträngningar eller till och med i ett slätt rör så att de kilar fast sig mot kanterna och fastnar. Därmed upphör matningen och kaminen slocknar.
Min känsla för mekanik säger mig att 100x100 skulle vara failsafe. Röret som jag har (50x40 som jag inte använde till upplag) känns lite för trångt. Kanske jag testar med 50x40 då materialet finns till hands trots mina tvivel. Fungerar det så sparar det mig besväret att göra ett rör.
Tror att röret skall vara så litet som möjligt för att få ner storleken på själva brännarkorgen. Det är den reglering jag kan hoppas få med ren gravitationsmatning.
Mvh Findus
Säger att rörets diameter bör vara fem gånger partiklarnas.
En annan äldre referens säger.
Båda dessa saxade från: https://mountainscholar.org/bitstream/handle/11124/479/Lafond_mines_0052E_10443.pdf?sequence=1“The shorter the distance [the grains] have to span (expressed in particle diame- ters), the stronger they are and the more resistance they offer to the flow. With coarser particles it is common to experience that at D = 6d the flow clearly becomes irregular, while an orifice with D ≤ 4d is likely to block.” [5]
[5] A. Harmens. Flow of granular material through horizontal apertures. Chemical Engi- neering Science, 18:297–306, 1963.
Sen är pelletsen taggiga vilket nog ökar kravet på diametern.
Bäst är nog att testa med någon tratt du kan ändra öppningen på. Tex bygg en av några lager kartong och öka öppningen tills du får fritt flöde med pelletsen. om de rinner fritt genom tratten bör de även fortsätta rinna genom ett lika stort rör som placeras efter tratten.