Ja, i registreringsbeviset står endast storlek på fälg och däck. Inget om däcktyp eller kvalisort.
Axeln på släpet är tydligen klassat för 1300kg, och jag kan tänka mig att det är för att vara på den säkra sidan, men hur kommer det sig att däcken då är på marginalen?
Det känns som att de som dimensionerar släpdelarna vid konstruktion vet något som inte når slutkunden. Bättre detaljerade tabeller eller kurvor kanske?
Jag har förstått att det finns c-däck och andra varianter dimensionerade för högre belastning, men det känns lite overkill i mitt fall. Vill mest förstå vad indexen egentligen innebär så jag kan göra ett kvalificerat val.
Sen finns det ju inte mycket att välja på, men det är ju en annan femma
Axeln på släpet är tydligen klassat för 1300kg, och jag kan tänka mig att det är för att vara på den säkra sidan, men hur kommer det sig att däcken då är på marginalen?
Det känns som att de som dimensionerar släpdelarna vid konstruktion vet något som inte når slutkunden. Bättre detaljerade tabeller eller kurvor kanske?
Jag har förstått att det finns c-däck och andra varianter dimensionerade för högre belastning, men det känns lite overkill i mitt fall. Vill mest förstå vad indexen egentligen innebär så jag kan göra ett kvalificerat val.
Sen finns det ju inte mycket att välja på, men det är ju en annan femma
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
Jag kikade i min SFRO-bok och det står att vid max 50 km/h och +20 kPa så får däcken överbelastas med 15%. Detta gäller dock bara fordon som lagligt eller konstruktionsmässigt inte kan gå fortare.R Relaxia skrev:Jag tycker det handlat för lite om belastningsindex i den här tråden vilket första inlägget delvis handlade om! men inte utretts ordentligt imo
Har nyligen köpt ett släp klassat för 1000 kg totalvikt, och de däck som sitter på är ett par 165/80R13 83T. (My first sweet släp , nu måste jag skaffa vinterkängor också.)
Tittar man i tabeller för belastnings- och hastighetsindex kan man utläsa följande:
83: 487kg
T: 190km/h
Om man ska ge sig på att tyda värdena rakt upp och ner verkar det ju som att jag teoretiskt kan ha en totalvikt på 974 kg. Mer än så och däcket exploderar likt en vätebomb från valfri provsprängning?
Letar man efter förklarande texter för belastnings- och hastighetsindex på olika sidor förklaras det som oftast i stil med "den högsta belastningen som däcket kan tåla". Vilket går i linje med antagandet ovan.
På 1 (ett) ställe hittar jag förklaringen "Däcket är märkt med den maximala belastningen som det får utsättas för vid den hastighet som hastighetsindexet anger." vilket verkar mer logiskt. Att har jag riktigt rejält bråttom (typ fly från orkan, flodvåg, lavaflod, eller annan valfri katastrof) och börjar närma mig 190 km/h så bör jag inte ha kopplat släpet lastat till en totalvikt över 974 kg.
Men om jag åker runt i byn med ett rejält gruslass i typ 50 km/h, vad innebär det egentligen för däcken?
(1000+ kg om man läser mellan raderna)
Hur mycket mer "tål" de om man inte kör så långt eller ofta för den delen?
Gör 82 eller 83 i belastningsindex någon som helst skillnad när man i princip kan bortse från hastighetsindex (dvs åker väldigt sakta i jämförelse).
Oj vad långt det blev. Hoppas på något typ av informativt svar.
Sen finns ju den generella regeln om att släpvagnsdäck får överbelastas med 10% förutsatt att lufttrycket ökas med 20 kPa även här. Så dina däck är godkända för 535 kg när dom sitter på släpet.