Tråkigt läge med att få kinesdäck. Själv valde jag att köra på både sommar och vinterdäck till släpet när jag köpte det nyligen. Ett par stålfälgar kostar inte mycket. Sedan köpte jag kvalitetsdäck till vinterfälgarna. Eftersom jag inte kör så mycket lär de hålla i en evighet och då tyckte jag inte det spelade så stor roll med några hundringar mer. Sedan går det väl alltid att diskutera hur bra däcken egentligen är på ett släp eftersom de åldras Hade jag varit dig hade jag köpt ett par vintersulor med stålfälg och använt kinesdäcken på sommaren.
Det sura är ju att man lade en femhundring extra för att få däck som antagligen är sämre än originalet
Sen har jag kollat runt på typ alla släpvagnsbutiker på nätet, och alla däck verkar vara kinesiska.. Även Fogelstas däck från fabrik verkar komma därifrån.
Jaja, 97% av mina turer går ju på sommarväglag, så jag klarar mig kanske med eländet. Kan fortfarande tilltalas av åretruntdäckkonceptet, men googlar man runt så verkar det ju inget vidare alls. Synd.
Sen har jag kollat runt på typ alla släpvagnsbutiker på nätet, och alla däck verkar vara kinesiska.. Även Fogelstas däck från fabrik verkar komma därifrån.
Jaja, 97% av mina turer går ju på sommarväglag, så jag klarar mig kanske med eländet. Kan fortfarande tilltalas av åretruntdäckkonceptet, men googlar man runt så verkar det ju inget vidare alls. Synd.
Får säga att jag inte tycker det är ett skitstort problem med halvdana däck på vintern. Jag kör också bara några enstaka turer vintertid så jag kör på de "M+S" däck som sitter där även på sommaren. Kunde jag köpa 195/50-13 c-däck, friktion eller dubbat, till vettigt pris så skulle jag nog göra det, men det jag hittat har varit väldigt dyrt.
Körde jag längre sträckor var det förstås inget att snacka om, då ska det sitta rätt däck på vagnen, men på vintern kör jag max ett par kilometer till brädgården eller sopstationen.
Jag har gjort lite bromsprov etc för att förstå hur det uppför sig och det är egentligen helt odramatiskt. Det största problemet är att släpet sladdar om man kör för fort i kurvorna, så man får ta det lite lugnt eller ha gott om plats om man ska spexa lite....
Körde jag längre sträckor var det förstås inget att snacka om, då ska det sitta rätt däck på vagnen, men på vintern kör jag max ett par kilometer till brädgården eller sopstationen.
Jag har gjort lite bromsprov etc för att förstå hur det uppför sig och det är egentligen helt odramatiskt. Det största problemet är att släpet sladdar om man kör för fort i kurvorna, så man får ta det lite lugnt eller ha gott om plats om man ska spexa lite....
Visst är det i rimlighetens namn så. Mitt vinteranvändande är något liknande. Däcken på dragbilen är det som är absolut avgörande vid en inbromsning, tänker jag mig, när släpet dessutom är obromsat som i mitt fall.
För att återkomma till det här med belastningsindexet. Det är väl beroende av hastighetsindexet. Tex så betyder "79" 437 kg max last på däcket. Men bokstaven bredvid siffran, i detta fall "T" anger en maxhastighet där däcket ska klara dessa kg. T=190 km/h. Så kör jag snabbare än detta med mitt obromsade släp överlastat med ca 130 kg så börjar däcken alltså bli lite instabila.
Jaja... Ibland är det ju bråttom till brädgården.
För att återkomma till det här med belastningsindexet. Det är väl beroende av hastighetsindexet. Tex så betyder "79" 437 kg max last på däcket. Men bokstaven bredvid siffran, i detta fall "T" anger en maxhastighet där däcket ska klara dessa kg. T=190 km/h. Så kör jag snabbare än detta med mitt obromsade släp överlastat med ca 130 kg så börjar däcken alltså bli lite instabila.
Jaja... Ibland är det ju bråttom till brädgården.
TILL brädgården , ja, men därifrån...? Du åker väl inte med fullastad vagn TILL brädgården..?Alltgår skrev:
Skämt åsido, när jag skaffade släpvagn i höstas så kom det inte med några vinterhjul så jag letade också efter vinterhjul på släpvagnsfirmorna på nätet men tyckte inte att deras information var särskilt tydlig och priset var rätt högt så jag ringde lokala däckfirman som snabbt kunde skaka fram två dubbade däck av ett märke som jag iaf kände till på plåtfälg för ett lägre pris.
Valde dubbat eftersom jag har det på bilen och även om jag väljer att odubbat i framtiden(osannolikt) så kommer jag kunna ha samma hjul till släpet.
När jag gjöt nytt golv i tvättstugan i våras så köpte jag 14 säckar golvbruk för mycket (det var ett sådant där geniögonblick när jag gjorde kalkylen tydligen) så då hade jag faktiskt några hundra kilo på väg TILL bygghandelnTestarn skrev:TILL brädgården , ja, men därifrån...? Du åker väl inte med fullastad vagn TILL brädgården..?
Skämt åsido, när jag skaffade släpvagn i höstas så kom det inte med några vinterhjul så jag letade också efter vinterhjul på släpvagnsfirmorna på nätet men tyckte inte att deras information var särskilt tydlig och priset var rätt högt så jag ringde lokala däckfirman som snabbt kunde skaka fram två dubbade däck av ett märke som jag iaf kände till på plåtfälg för ett lägre pris.
Valde dubbat eftersom jag har det på bilen och även om jag väljer att odubbat i framtiden(osannolikt) så kommer jag kunna ha samma hjul till släpet.
Men annars, nej du har rätt!
Håller med dig, det är rätt så otydlig info kring däcken på släp. Som jag skrev tidigare så verkar i princip alla vara från Kina. Hittade faktiskt ett "året runt" däck nu, som fått skapliga betyg och kanske kunde funka här i Skåne. Min lokala däckkrängare hade faktiskt samma. Maxxis ap2 all season. Har 83 i index, dvs 475 kg per däck i storlek 155/80 r13".
Redigerat:
Vilka däck är inte importerade? Det är helt enkelt så att m+s inte är samma sak som "vinterdäck" per automatik, oavsett var däcken kommer ifrån.pjodden skrev:
Kör man bara ett fåtal korta transporter vintertid fungerar det säkert bra, lite surt dock att behöva betala extra för däcken. Har man många transporter på vintern och med lite tyngre last så är det viktigt att välja en kärra med broms annars riskerar du att ha 0,5-1 ton extra som skjuter på och det kan jag lova märks om det är lite halt.
Så i ditt fall med obromsad kärra och odubbat så kanske man inte ska ge sig ut om det råder halkiga vinterväglag.
Så i ditt fall med obromsad kärra och odubbat så kanske man inte ska ge sig ut om det råder halkiga vinterväglag.
Om du skall köra på vintern med släpet så rekommenderar jag att köra med dubbdäck på släpet, då kan du som andra redan påpekat ha dubbat eller odubbat på bilen. Körde med dåliga M+S däck i december förra året, en liten sväng in till Beijer å släpet kommer farande nästan längs med bilen...gasen i botten och parera så det gick fint, tur att man inte fick möte Nu sitter det riktiga dubbdäck på
Riktiga dubbdäck på släpet på vintern är nästan viktigare än på bilen då en tom / halvtom kärra har väldigt lite tryck på hjulaxeln och sladdar hejvilt hur lätt som helst!
Riktiga dubbdäck på släpet på vintern är nästan viktigare än på bilen då en tom / halvtom kärra har väldigt lite tryck på hjulaxeln och sladdar hejvilt hur lätt som helst!
Bet till slut i äpplet och körde hela vägen tillbaka till handlaren med åretruntdäcken och bytte tillbaks till orginalsommardäcken. Nu är ju vintern snart slut, men till nästa säsong blir det ett par separata dubbdäck. Nästa anhalt är en kapellmakare i Malmö som ska förse släpet med ett kapell. Sen ska kärran sättas i arbete, det nalkas tillbyggnad på huset i mars/april..
Jag tycker det handlat för lite om belastningsindex i den här tråden vilket första inlägget delvis handlade om! men inte utretts ordentligt imoAlltgår skrev:För att återkomma till det här med belastningsindexet. Det är väl beroende av hastighetsindexet. Tex så betyder "79" 437 kg max last på däcket. Men bokstaven bredvid siffran, i detta fall "T" anger en maxhastighet där däcket ska klara dessa kg. T=190 km/h. Så kör jag snabbare än detta med mitt obromsade släp överlastat med ca 130 kg så börjar däcken alltså bli lite instabila.
Har nyligen köpt ett släp klassat för 1000 kg totalvikt, och de däck som sitter på är ett par 165/80R13 83T. (My first sweet släp , nu måste jag skaffa vinterkängor också.)
Tittar man i tabeller för belastnings- och hastighetsindex kan man utläsa följande:
83: 487kg
T: 190km/h
Om man ska ge sig på att tyda värdena rakt upp och ner verkar det ju som att jag teoretiskt kan ha en totalvikt på 974 kg. Mer än så och däcket exploderar likt en vätebomb från valfri provsprängning?
Letar man efter förklarande texter för belastnings- och hastighetsindex på olika sidor förklaras det som oftast i stil med "den högsta belastningen som däcket kan tåla". Vilket går i linje med antagandet ovan.
På 1 (ett) ställe hittar jag förklaringen "Däcket är märkt med den maximala belastningen som det får utsättas för vid den hastighet som hastighetsindexet anger." vilket verkar mer logiskt. Att har jag riktigt rejält bråttom (typ fly från orkan, flodvåg, lavaflod, eller annan valfri katastrof) och börjar närma mig 190 km/h så bör jag inte ha kopplat släpet lastat till en totalvikt över 974 kg.
Men om jag åker runt i byn med ett rejält gruslass i typ 50 km/h, vad innebär det egentligen för däcken?
(1000+ kg om man läser mellan raderna)
Hur mycket mer "tål" de om man inte kör så långt eller ofta för den delen?
Gör 82 eller 83 i belastningsindex någon som helst skillnad när man i princip kan bortse från hastighetsindex (dvs åker väldigt sakta i jämförelse).
Oj vad långt det blev. Hoppas på något typ av informativt svar.
Har du kollat i registreringsbeviset vad det skall vara för däck? Eller är det nytt? Jag skulle kunna tänka mig en regelmässig fint som går ut på att vid maxlast skall det vara 70 kg kultryck vilket lämnar 930 kg på hjulen. Det kan ibland stå i registreringsbeviset att det skall vara c-däck. Det står för mitt släp och jag ignorerade det när jag köpte vinterdäck.