leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Så är det, men kör med tjock mjölkpapp på alla utsatta ställen där man går mycket, och på alla stora ytor nere vid kök/v-rum, så jag tror det ska funka. Skulle det visa sig att det inte håller får jag rulla ut mer mjölkpapp helt enkelt, golven vill man ju inte riskera.
Jag körde med masonit. Tänkte det var lika bra och då slapp man fundera på om det skulle hålla.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Då börjar äntligen köket ta form. Marbodal känns otroligt stabilt och genomarbetat måste jag säga. Allt levererades med färdigskruvade stommar, vilket säkerligen sparade en eller två dagars frustration...

Det enda de inte gjort bra är det förbannade hörnskåpet/karusellen. Den köper de in från Tyskland, och endast kassa bilder och tysk text i monteringsanvisningen. Kasst!

Ett köksrenoveringsprojekt mitt i processen med kartonger, färgburkar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vad ligger Marbodal i pris om man jämför med ikeas som man monterar själv?
 
A artesuave skrev:
Vad ligger Marbodal i pris om man jämför med ikeas som man monterar själv?
Jag fick ett ”dvävulskt” bra pris. Betalade strax under Ikeas pris... Men det var garanterat långt under deras rekommenderade pris. Dock utan bänkskivor, tog dem från annat håll. Det var även i jämförelse med Ikeas dyrare luckor.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Jag fick ett ”dvävulskt” bra pris. Betalade strax under Ikeas pris... Men det var garanterat långt under deras rekommenderade pris. Dock utan bänkskivor, tog dem från annat håll. Det var även i jämförelse med Ikeas dyrare luckor.
Intressant, hade vi kunnat få ner priset på marbodal så hade vi kanske valt dom, för det priset vi fick på stommar och luckor var så mycket dyrare än Ikea så att det inte fanns en tanke på att ta det. Men kul för dig (y)
 
Intressant att läsa detta, har för mig att du skrev om det tidigare. Får man fråga vart ni köpte det eller har dem bara egna butiker?
 
A artesuave skrev:
Intressant att läsa detta, har för mig att du skrev om det tidigare. Får man fråga vart ni köpte det eller har dem bara egna butiker?
Om du kollar på deras hemsida och väljer en bygghandel, tror jag du har rätt förutsättningar för att få ett grymt pris. Kanske inte Beijer, men övriga. Marbodals egna butiker tror jag är dyrast.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Har glatt plöjt genom hela tråden, planerar ett bygge själv och har lärt mig mycket. Tack för dina detaljerade beskrivningar Leif.

Har du en uppföljning på din initiala budget i inlägg #25? Skapar min nu och försöker undvika glädjekalkyler så gott det går… Så om du har uppdaterade siffror vore det intressant att se!
 
  • Gilla
leif_eriksson och 2 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Har glatt plöjt genom hela tråden, planerar ett bygge själv och har lärt mig mycket. Tack för dina detaljerade beskrivningar Leif.

Har du en uppföljning på din initiala budget i inlägg #25? Skapar min nu och försöker undvika glädjekalkyler så gott det går… Så om du har uppdaterade siffror vore det intressant att se!
Kul att du uppskattar mina inlägg! Jag har en uppdaterad Excel som jag ska leta upp, så kan du få lite mer korrekta siffror. Även om det kommer justeras ett tag till... Det är verkligen otroligt svårt att få till en budget på ett såpass stort projekt.
 
  • Gilla
flimsy och 4 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Har glatt plöjt genom hela tråden, planerar ett bygge själv och har lärt mig mycket. Tack för dina detaljerade beskrivningar Leif.

Har du en uppföljning på din initiala budget i inlägg #25? Skapar min nu och försöker undvika glädjekalkyler så gott det går… Så om du har uppdaterade siffror vore det intressant att se!
Här kommer budgeten som den ser ut idag, den är alltså uppdaterad utifrån bygget såhär långt. De färgade fälten är stänga poster, där kommer det inte tillkomma något mer utan det är färdigfakturerat. Klicka gärna på bilden så blir det skarpare, blir ganska suddigt annars.

Några celler saknar värde i "budget", och det är helt enkelt poster jag glömt ta med i min budget.

Det är faktiskt ganska intressant läsning, jag ångrar inte för en sekund att jag lagt tid på att föra in alla betalda fakturor ända sedan starten.

Jag drar över budget en hel del, största felräkningarna är ju utan tvekan markarbeten, snickare och fönster.


Kalkylblad med budget och faktiska kostnader för ett byggprojekt, färgkodade för att indikera slutgiltiga poster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalasson och 17 till
  • Laddar…
Gillar att posten ljud inte är stängd... ;)

Var hos en kund och besiktade hans villa förra veckan och han hade varit tvungen att installera kylanläggning i sitt teknikrum för att mediarackarna gick varma. (Ja, du läste rätt, rackarna...)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Här kommer budgeten som den ser ut idag, den är alltså uppdaterad utifrån bygget såhär långt. De färgade fälten är stänga poster, där kommer det inte tillkomma något mer utan det är färdigfakturerat. Klicka gärna på bilden så blir det skarpare, blir ganska suddigt annars.
Stort tack för att du delar med dig, det är externt värdefullt för oss som står inför en liknande resa. (y):D
 
  • Gilla
Anette7736 och 3 till
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Stort tack för att du delar med dig, det är externt värdefullt för oss som står inför en liknande resa. (y):D
Självklart. Jag tyckte själv det var jobbigt när jag skulle göra budget från start just för att de flesta är väldigt hemlighetsfulla när det gäller siffror men jag förstår inte varför. Jag tycker bara det är bra om det kan vara till hjälp för andra som är på väg att göra samma resa. Och det är ju inget annat än kvalificerade gissningar att göra en sådan här budget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anette7736 och 10 till
  • Laddar…
Igår rullade borrfirman in och satte igång sitt arbete med energibrunn. Totalt 240 meter ska borras, troligen i ett hål. De räknar med att vara klara på måndag.

Sedan ska jag börja lägga lite klinkers i hörnet av garaget där anläggningen ska stå, så jag kan få på lite värme i huset. Jag måste även prioritera att få in lösullen på vinden, men måste bli klar med allt innertaksarbete på vån 2 först. Ska beställa spotar (ca 30 st) och tillverka högtalarlådor (17 st). Sedan ska jag regla upp för golv på vinden och slänga upp något att gå på, troligen råspontsluckor.

Borrfirma lastbil framför vitt hus med svart tak, klart för arbete med energibrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrigg vid hus för borrning av energibrunn, slangen går in i marken, ojämn gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Ojämt antal högtalare? Mono?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.