Tack @badtastex och @vectrex för era råd!

Har mätt höjden på patronfiltret, den är 65 cm hög.
Tänker att jag ska börja med att byta ut slangar mot rör så mycket jag kan, får se hur mycket det hjälper.
Frekvensomformare lät annars intressant:)
Menar du att man kan koppla in en frekvensomformare direkt på motorn och därefter variera styrkan på varvtalet för att kompensera vid tryckfall? Det skulle isåfall betyda att jag kanske slipper köpa en kraftigare spånsug just nu, eftersom jag först skulle behöver dra in 3 fas i garaget.
Jag förstår att jag ändå förr eller senare bör dra in 3 fas för att kunna köra bättre maskiner, men tänkte att jag nu med tanke på Covid-19 slipper ta in en elektriker hem i onödan...

En hel vetenskap detta med spånsug, rördragning etc.

Jag är tyvärr helt novis på detta.

Kan någon rekommendera en bra spånsug kanske som passar till axminster craft cyklon och 200l tunna?

Elektrikern ska dra in el i garaget nu snart.
Är det 3fas rekommenderat till samtliga blivande snickerimaskiner?
Är lite sugen på bandsåg hammern4400
Men den finns även i 1fas.
Hur mkt kraft tappar man i skillnad mot 3fas?

vänlig hälsning

A
Darius80 Darius80 skrev:
En hel vetenskap detta med spånsug, rördragning etc.

Jag är tyvärr helt novis på detta.

Kan någon rekommendera en bra spånsug kanske som passar till axminster craft cyklon och 200l tunna?

Elektrikern ska dra in el i garaget nu snart.
Är det 3fas rekommenderat till samtliga blivande snickerimaskiner?
Är lite sugen på bandsåg hammern4400
Men den finns även i 1fas.
Hur mkt kraft tappar man i skillnad mot 3fas?

vänlig hälsning
Klart du ska dra in trefas om du har chansen, det finns liksom inget för eller emot. Sen kan du köpa vilka maskiner du vill, blocketklipp etc utan att fundera. Ja, inte vilka du vill men inom rimlig kw-nivå.

Ok,
Jo, jag har precis byggt nytt garage
Och jag ska börja isolera och skiva väggar och tak invändigt.
Man kanske ska dra in 3fas när man ändå ska dra el.

• Gilla
1
  • Laddar…
Darius80 Darius80 skrev:
Ok,
Jo, jag har precis byggt nytt garage
Och jag ska börja isolera och skiva väggar och tak invändigt.
Man kanske ska dra in 3fas när man ändå ska dra el.
Ja det rekommenderas :)

• Gilla
1
  • Laddar…
A andy999 skrev:
Tack @badtastex och @vectrex för era råd!

Har mätt höjden på patronfiltret, den är 65 cm hög.
Tänker att jag ska börja med att byta ut slangar mot rör så mycket jag kan, får se hur mycket det hjälper.
Frekvensomformare lät annars intressant:)
Menar du att man kan koppla in en frekvensomformare direkt på motorn och därefter variera styrkan på varvtalet för att kompensera vid tryckfall? Det skulle isåfall betyda att jag kanske slipper köpa en kraftigare spånsug just nu, eftersom jag först skulle behöver dra in 3 fas i garaget.
Jag förstår att jag ändå förr eller senare bör dra in 3 fas för att kunna köra bättre maskiner, men tänkte att jag nu med tanke på Covid-19 slipper ta in en elektriker hem i onödan...
Ja, det jag skrev stämmer sen går det ju inte att trolla. Din spånsug kommer inte suga bättre än vad den gör utan rör och cyklon, men däremot lika bra trots slangar/rör och cyklon (eller väldigt nära åtminstone).

Jag skulle dock aldrig investera i en enfasomformare. Man kan inte vara utan trefas i en snickarbod om man inte verkligen måste!

@andy999 Det var märkligt, då stämmer det ju inte med någon av de som de säljer "löst". Den som enligt dem skall passa FM300 är ju 735mm hög. Sedan står det något om yta 12960x600mm vilket ju inte heller stämmer med 735mm.

Om man skulle räkna med att filtermediat är 12960mm långt och höjden är åtminstone 700mm skulle man få dryga 9m2 filteryta för de 2199kr med moms som filtret kostar. Det är dock bara specificerat ner till 1micron så frågan är om det håller tillräckligt bra klass.

Kanske inte helt på ämnet men när du väl skaffat en cyklon kommer osökt sökandet efter vettiga filter. ;)

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Jag har en FM300 med patronfilter och just den cyclonen från axminster. Fungerar perfekt. Har inte märkt någon mindre effektivitet än utan cyklonen. så snacket från DUAB om att det krävs 3HK är ett svammel i sämsta fall och en dålig ursäkt för att vilja kränga på en dyrare produkt än du behöver.

Tips; köp inte för liten tunna.

• Cyclon dammavskiljare monterad ovanför en svart tunna i ett verkstadsutrymme med patronfilter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En rund form av MDF-material monterad på toppen av en metalltunna i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
devizion
  • Laddar…
Bulldog Bulldog skrev:
[bild]
Kör du med säck i den tunnan? Och i så fall hur funkar det? Jag har själv funderat på att såsmåningom komplettera min spånsug i stil med hur du har det nu.

Bulldog Bulldog skrev:
Jag har en FM300 med patronfilter och just den cyclonen från axminster. Fungerar perfekt. Har inte märkt någon mindre effektivitet än utan cyklonen. så snacket från DUAB om att det krävs 3HK är ett svammel i sämsta fall och en dålig ursäkt för att vilja kränga på en dyrare produkt än du behöver.

Tips; köp inte för liten tunna.
Härligt att du har fått det att fungera:)
Jag märkte en ganska klar förlust efter att jag kopplade in cyklonen från Axminster på samma rör/slangdragning.
Exempelvis hade jag tidigare inga spån kvar i fräslådan under fräsbordet, efter att cyklonen kopplades in fanns en del kvar på botten av lådan efter att man fräst lite...
Hur har du gjort för att koppla motorhus med kroppen där patronfiltret finns?

Jag ser att du har en slang emellan på bilden och jag hade en tanke på att göra något liknande.

Jag har en koppling av plåt/stål och har inte lyckats hitta en adapter som passar hål bilden jag har för att istället kunna koppla en kort 125 mm spånslang emellan för att kunna hänga upp motorn på väggen..

Träbearbetningscyklon från Axminster installerad i verkstad med slangkoppling mellan motor och patronfilter.
Skapa konto

Beställde en adapter som enligt Duab skulle passa, men det var fel, den var för liten och de har ingen annan.
En hand håller en svart adapter för anslutning av en 125 mm spånslang till ett dammutsugssystem i en verkstad.
Skapa konto

Har du hittat någon adapter eller har du printat ut en själv i en 3D skrivare?

En annan fråga är varför du har ett "inre galler" i tunnan? Behövs verkligen det?

Dheri Dheri skrev:
Kör du med säck i den tunnan? Och i så fall hur funkar det? Jag har själv funderat på att såsmåningom komplettera min spånsug i stil med hur du har det nu.
Jag satte ihop den där grejen som är nedstucken i tunnan. En ring av MDF med några rundstavar. Stavarna ser till att säcken inte kollapsar. När det är fullt drar man upp" grejen" och byter säck. Om jag hade gjort om det hade jag flyttat ut pinnarna längre mot kanten.

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Behövde ingen adapter, kan vara så att det är enklare med spånsugen som har 125-slang istället för plåt efter motorn mot säcken.
"Gallret" spänner ut säcken. Kikar du på Axminster så har de en lösning med samma funktion.

@andy999 Går det att vrida den där plåt/stål-kopplingen 90 grader? I så fall kanske du kan montera impellern liggande ovanpå cyklonen och sedan bygga någon enkel platta som ansluter till ditt patronfilter som sedan får hänga upp-och-ner?

@Bulldog Behöver du spånsäcken fortfarande? Antar att det inte blir så mycket material som hamnar där? Det känns som att du borde kunna få en lite kompaktare spånsug om du gjorde dig av med själva spånsäcken...

B badtastex skrev:
@andy999 Går det att vrida den där plåt/stål-kopplingen 90 grader? I så fall kanske du kan montera impellern liggande ovanpå cyklonen och sedan bygga någon enkel platta som ansluter till ditt patronfilter som sedan får hänga upp-och-ner?

@Bulldog Behöver du spånsäcken fortfarande? Antar att det inte blir så mycket material som hamnar där? Det känns som att du borde kunna få en lite kompaktare spånsug om du gjorde dig av med själva spånsäcken...
Nej den passar inte i 90grader tror jag, men 180grader går :)

• Gilla
Wejan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.