M Mimmi Olofsson skrev:
Är 23 år
Bra, då kan dom inte tvingar dig till någonting men dom kan binda upp dig med ett medverkande i ett lån som du ju inte verkar få någon nytta av ändå.. Skriv absolut inte under någon borgen. men eftersom du ör skuldsatt så kommer du inte få något lån ändå...

Skippa allt detta. Jobba bra, spara och skapa dig ett eget liv - det är mitt råd.

//
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt.

Dina föräldrar vill köpa en lägenhet tillsammans med dej (10%) som du sedan ska bo i ? själv ?

Fine, då långt kan jag hänga med, men sen säger du att du inte vill varken köpa den eller bo i den ?

Hur uppkom hela situationen att dom vill köpa lägenheten isåfall ? vems ide var det ? Om det var deras, hur lade dom fram det ? ..I alla fall, det borde väl räcka med att du säger nej ?


Men rent allmänt, slå dej fri.. Jag har bett min pappa dra åt h-vete och avsagt mej all kontakt efter att han agerade på ett dåligt sätt mot mig, vi återupptog kontakten 7(?) år senare och är idag på god fot med varann, men jag ångrar ändå inte att jag satte ner foten där och då, det behövdes, även om det tog lång tid innan vi slöt fred igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
15 kkr/mån för boende på en månadslön på 25kkr efter skatt ??
Då är det dags att se över sina prioriteringar. Jag vet inte var du är men jag skulle mycket hellre pendla långt och bo smått i en hyreslägenhet än sätta mig i skuld och dessutom ha föräldrarnas tumme i ögat.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför du ska gå på det där mötet på banken, överhuvudtaget? Är det helt för dina föräldrars skull, så att de kan köpa lägenheten. Du är ensamstående, som precis kommit ut i arbetslivet. Jag misstänker faktisk också att du inte har studerat något vettigt, som du har nytta utav. Utan mest skrivit in dig på kurser, bara för att "få" pengar av CSN. Därmed tror jag inte att din ekonomi är god. Att du, ensam, skulle hyra en lägenhet för 15.000kr/månad är ju fullkomligt befängt. Om dina föräldrar ser det som en bra ide' så är de sannolikt mest ute för att försöka utnyttja dig.
Mitt tips är att strunta i det där mötet. Då du har jobb, bör det inte vara så svårt att få tag på en egen billigare lägenhet.
 
  • Gilla
Exuperance och 2 till
  • Laddar…
Din frågar är inte av ekonomisk eller juridisk karaktär. Det handlar om din relation mellan dig och dina föräldrar.

Vem som "har rätt" saknar betydelse.
Du behöver skapa dig ett liv där du är oberoende av dina föräldrar och kan försöka skaffa dig ett liv där du kan vara den du själv vill vara och vara självförsörjande.

Du är 23 år och vuxen. Bygg en plan för hur du vill att ditt liv och din ekonomi skall se ut, sedan strävar du efter det målet. Låt inte dina föräldrar kontrollera ditt liv eller ekonomi. Det finns inte många exempel på det som har visat sig vara bra.
Föräldrar är trygghet och ofta är det bra att lyssna på dem, men det är oftast bättre att lyssna på sin egen magkänsla och fundera på vad man själv vill med sitt eget liv.

Med det lilla jag läst här så skulle jag säga att det är bättre att skaffa dig ett eget boende där inte dina föräldrar kan styra dig och ditt liv.
 
  • Gilla
BiFuel och 10 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Din frågar är inte av ekonomisk eller juridisk karaktär. Det handlar om din relation mellan dig och dina föräldrar.

Vem som "har rätt" saknar betydelse.
Du behöver skapa dig ett liv där du är oberoende av dina föräldrar och kan försöka skaffa dig ett liv där du kan vara den du själv vill vara och vara självförsörjande.

Du är 23 år och vuxen. Bygg en plan för hur du vill att ditt liv och din ekonomi skall se ut, sedan strävar du efter det målet. Låt inte dina föräldrar kontrollera ditt liv eller ekonomi. Det finns inte många exempel på det som har visat sig vara bra.
Föräldrar är trygghet och ofta är det bra att lyssna på dem, men det är oftast bättre att lyssna på sin egen magkänsla och fundera på vad man själv vill med sitt eget liv.

Med det lilla jag läst här så skulle jag säga att det är bättre att skaffa dig ett eget boende där inte dina föräldrar kan styra dig och ditt liv.
Enda svaret som behövs läsas
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad är det som kostar 15000? Avgift +räntor? Varför ska den som äger 10% av boendet betala 100% av utgifterna?

Hitta annat boende i din prisklass. Man måste ju inte äga sitt boende. Visst, förstår att kön för hyresrätter är olika i olika delar av landet, men man får också rätta mun efter matsäcken; man får bo mindre, mindre fräscht och längre bort. 15000kr låter stort och centralt... ok för att man drömmer om fint boende, men det är inte som 23åring med sprillans nytt jobb som det händer.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Hur har denna tråd hamnat i ett forum för Byggahus?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I Ingmar Albinson skrev:
Hur har denna tråd hamnat i ett forum för Byggahus?
Det är väl inget konstigt. Forumet behandlar fler frågor än hur man bygger ett hus.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Mycket märkligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
@Mimmi Olofsson

Du skulle ha möte på banken igår Måndag, hur gick det?

Bara för att du har fått ett lånelöfte så betyder det inte att du ska köpa en lägenhet.

Du skriver själv att det är relationen med dina föräldrar som är det centrala.
Det lilla du skrivit om detta att du känner dig tvingad av dina föräldrar in i denna situation med att köpa en lägenhet känns väldigt olustigt gör mig.

Jag hoppas att du står på dig, hittar kraft inombords att stå upp för dig själv och säga vad du vill just nu.
Vill du inte köpa en lägenhet så säg det till dina föräldrar - låt det blir ett av de första stegen för visa dem att du är självständig nu. Vuxen och mogen att fatta egna bra beslut.

Och som du skriver så är det inte lämpligt att försöka gå in i en bostadsaffär där det inte finns utrymme i ens egen ekonomi att få det att gå runt.

Tänk på att om ni tar ett lån tillsammans så blir ni solidariskt återbetalningsskyldiga på det.
Dvs om dina föräldrar slutar betala av någon anledning så kommer du bli ansvarig för hela lånet oavsett hur mycket du äger av bostaden.

Så om du står på lånet på något sätt så kommer du till slut vara ansvarig för det.
Och det skapar tyvärr en ojämn maktbalans mellan dina föräldrar och dig, om det får dig till att göra detta vad annat kan de försöka få dig att göra i framtiden när de har ännu mer påtrycknings"kapital" över dig.

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för dig. Vill du bolla mer tankar så skriv i forumet...
 
  • Gilla
BSOD och 6 till
  • Laddar…
M Mimmi Olofsson skrev:
Jag hoppas att vi inte köper lägenheten!!
Du är myndig och dina föräldrar bestämmer inte över dig. Det är inget du behöver "hoppas" på, det är upp till dig att bestämma. Att låta dina föräldrar bestämma över ekonomiska beslut som du inte är med på är ett recept för katastrof i framtiden. Förr eller senare måste du sätta ner foten och säga stopp och det här låter som ett bra tillfälle.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
Köp för guds skull inte något med dina föräldrar - kanske är dom kontrollerande, kanske är du strulig, omöjligt att veta utifrån. Men utgå från dig själv och minimera ditt beroende av dem. Vill dom hjälpa med lägenhet, fine. Bara för DOM att köpa och erbjuda dig andrahandskontrakt. Men något samägd i denna röra låter ju fullkomligt obra.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klipp så mycket band du bara kan till dina föräldrar!
Du kan umgås med dom men bind absolut inte ihop din ekonomi med deras, dom kommer förstöra ditt liv!

Det verkar som att du är rädd för att ta en konflikt med dina föräldrar och inte vågar säga nej till dom direkt.
Nu är du vuxen och det är dags att stå på egna ben och att ta mod till sig och säga vad man tycker och tänker.

Kan inte dina föräldrar acceptera att du bestämmer själv över dig och din ekonomi så kan man alltid be dom dra åt helvete.
Det gjorde jag mer eller mindre med min pappa. Det är synd att det måste vara så men man kan inte ha personer i sitt liv som förstör ens liv, även om det är din egen släkt. Då är det bättre att leva utan släkt med snälla vänner som man själv valt som man kan luta sig mot istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.