MrJay MrJay skrev:
Gå din egen väg, narcissistister i nära familj man har beroende till är ingen framgångsrecept. Ta det från en okänd snubbe på ett internetforum.
Jag överväger nästan att göra det och att hoppas att vi inte köper lägenheten
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Här ringer det massor av varningsklockor och detta kanske inte är rätt ställe att reda ut det.
Ska du verkligen ta ett lån tillsammans med dina föräldrar? Det verkar som att ni har en väldigt osund relation och att de är kontrollerande på ett sätt som inte är bra?
Jag hoppas att vi inte köper lägenheten!!
 
J JohanLun skrev:
Om föräldrarna har råd och vill köpa en BR så låt dem göra det och du hyr av dem.

Är ni flera syskon bör det ju vara rättvist på något sätt.

Är du ensamt syskon kan ni ju göra så att du kan betala avgiften men ingen ränta och efter hand kan lägga pengar till insatsen och ta över del av ägandet i takt med det och använda inköpspriset och inte värdehöjningen.
De tänker att föreningen måste acceptera att jag hyr och det är lättare om jag står med på lånet
 
X xxargs skrev:
Är gut-feelingen inte bra hoppa inte på det - du är över 18 år så dina föräldrar har ingenting alls att göra med din ekonomi eller kan kräva någon inblick i detta - däremot måste banken få veta det - kanske informera om det i förväg.

Används ord som 'otacksamhet' och andra manipulationer i diskussionerna så är det härskartekniker för få dig dit där dom vill och inte som du vill - samma sak deras önska att du skall gifta dig så fort som möjligt. I sådan situation skulle jag lagt benen på ryggen och flyttat långt ifrån dem, viker man sig här så kommer de aldrig släppa greppet om dig.

förr i tiden när alla pojkar som sedermera blev män var tvungna att göra lumpen, så var det för många också en nyttig uppbrottstid från just greppen som många föräldrar hade om sina barn... då under militärtjänsten hade föräldrarna ingen rådighet över sina barn samt när man gjorde lumpen fick man influenser på både bra och mindre bra saker som formade ens liv lite

att ta studier på ort långt ifrån föräldrarna kan vara en substitut för det.
Jag tänker att jag kontaktar banken i efterhand och säger som det är. För jag har inget mejl till rådgivaren. Får säkert det imorgon eller att jag ringer in till SEB och förklarar läget. Tänker att om situationen blir dålig med familjen kan jag inte ta ett nytt lån. Så är bra att inte ta ett lån med dem när jag vet att lägenheten har en avgift. En lön på 25k efter skatt räcker inte när jag behöver betala 15k för boendet
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Undrar om det inte är så att barn får hyra / bo om föräldrar köper. Framförallt. Du kan stå som ägare utan att stå på lånet. Dina föräldrar kan låna ut pengarna till dig och skriva ett skuldbrev.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Banken måste ta hänsyn till alla.lån, och lär väl presentera ekonomin. Kanske kan du få banktjänstemannen att inte nämna det, men det är säkert.

Jag känner att CSN-lånet inte är problemet här utan dina föräldrars kontrollbehov. Att de vill att du ska gifta dig gör att det blinkar stora varningslampor om hederskontext. Jag tror du ska försöka få hjälp med de bitarna istället för att fastna ännu mer i föräldrarnas klor.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 17 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Undrar om det inte är så att barn får hyra / bo om föräldrar köper. Framförallt. Du kan stå som ägare utan att stå på lånet. Dina föräldrar kan låna ut pengarna till dig och skriva ett skuldbrev.
den föreningen de ska köpa i kräver att personen står på boendet men som du säger så behöver jag inte stå på lånet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mimmi Olofsson skrev:
Jag tänker att jag kontaktar banken i efterhand och säger som det är. För jag har inget mejl till rådgivaren. Får säkert det imorgon eller att jag ringer in till SEB och förklarar läget. Tänker att om situationen blir dålig med familjen kan jag inte ta ett nytt lån. Så är bra att inte ta ett lån med dem när jag vet att lägenheten har en avgift. En lön på 25k efter skatt räcker inte när jag behöver betala 15k för boendet
Banken ser din skuld på CSN-lånet så de är inget som går att ”dölja” och berätta i efterhand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Banken ser din skuld på CSN-lånet så de är inget som går att ”dölja” och berätta i efterhand.
Ser dem den innan de gör en uc på mig innan mötet?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Banken måste ta hänsyn till alla.lån, och lär väl presentera ekonomin. Kanske kan du få banktjänstemannen att inte nämna det, men det är säkert.

Jag känner att CSN-lånet inte är problemet här utan dina föräldrars kontrollbehov. Att de vill att du ska gifta dig gör att det blinkar stora varningslampor om hederskontext. Jag tror du ska försöka få hjälp med de bitarna istället för att fastna ännu mer i föräldrarnas klor.
Lånet är inte mitt problem utan det är mina föräldrars beteende. Jag hoppas att bankmannen inte fastnar på mitt csn-skuld på mötet imorgon. För jag ska svara på frågor som ska underlätta planen för upplägget av boendet.
 
Fairlane
M Mimmi Olofsson skrev:
Lånet är inte mitt problem utan det är mina föräldrars beteende. Jag hoppas att bankmannen inte fastnar på mitt csn-skuld på mötet imorgon. För jag ska svara på frågor som ska underlätta planen för upplägget av boendet.
Jag förstår att lånet inte problemet, utan beteendet från dina föräldrar. CSN-skulden kan nog komma upp, men säker kan man inte vara.

Jag tror ändå du behöver avstyra allt och eventuellt få hjälp i relationen med föräldrarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Banken ser din skuld på CSN-lånet så de är inget som går att ”dölja” och berätta i efterhand.
Jo men banken kopplar ju direkt CSN-lånet till vilket jobb man har och inkomst.
Det är ju inget ovanligt nuförtiden med höga CSN-lån och dåligt betalt jobb och det ser banken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske missar något här, men dina föräldrar kan ju inte tvinga dig att göra någonting. Du är 23 år. Än mindre att köpa en lägenhet. Låter helmärkligt, men jag antar att jag missar något?
 
  • Gilla
  • Älska
Lynn Wigardt och 13 till
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Jag kanske missar något här, men dina föräldrar kan ju inte tvinga dig att göra någonting. Du är 23 år. Än mindre att köpa en lägenhet. Låter helmärkligt, men jag antar att jag missar något?
Jo men jag tolkar det som att föräldrarna skulle gå in som medlånetagare för att kunna köpa en BRF.
Det är ju mycket vanligt men i det här fallet så finns det en större relationskomplikation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.