12 573 läst · 35 svar
13k läst
35 svar
Crimptång, ändhylsor, testinstrument
Jag har aldrig haft nått behov av ändhylsor, men om man sysslar med tex RK och i "klenare" areor kan jag väl förstå ett visst behov. Men eftersom jag sällan bygger om tex apparatskåp ( och då oftast någon enstaka tråd) har jag aldrig sett behovet. För övrigt använder jag uteslutande matr. av den kvalitet att anslutningarna inte sker med en skruv direkt mot ledaren.
Jag kör alltid med ändhylsor då jag håller på med RK under 6mm2. Erkänner att det mest är för att jag är lite bögig och vill att det ska se snyggt ut , men även för att det är lättare att hålla på med om man vill koppla om i framtiden. En stelnad RK som spretar som en abborrfena är bara dryg att försöka stoppa in i en plint.
Nu vet jag inte vad du sysslar med för ditt levebröd, men du kan väl återkomma till tråden om 30 år så får vi se vad du säger. Misstänker att tex byte av dvärgbrytare kommer bli allt vanligare framöver och då ska du se att de sätter en blomma på graven till elektrikern som satte hylsor på den 50 år gamla kabeln.
Hehe, ta det med en nypa salt, glimt i ögat som inte syns på forum.
Nu vet jag inte vad du sysslar med för ditt levebröd, men du kan väl återkomma till tråden om 30 år så får vi se vad du säger. Misstänker att tex byte av dvärgbrytare kommer bli allt vanligare framöver och då ska du se att de sätter en blomma på graven till elektrikern som satte hylsor på den 50 år gamla kabeln.
Hehe, ta det med en nypa salt, glimt i ögat som inte syns på forum.
Redigerat:
Jag hoppas att du har rätt material (främst tång) och använder allt korrekt då Mattias, annars vill du nog inte titta in om 30 år.
Det jag kan lite vända mig mot är vad du skrev tidigare om att den ändå kläms i anslutningen, då är man riktigt illa ute och kanske en del av de ideer många har kring att det skulle vara negativt med hylsor. Det är i princip lika viktigt med korrekt pressning både kraft och geometri för hylsor som kabelskor, framförallt ska ingen omformning ske vid montaget i klämmor, plintar osv.
Jag kan hålla med tex elmont kring ändhylsor vid elinstallationer av den typ han mest representerar, har man inte rätt don och inte jobbar med detta ofta blir det bara tidsödande, besvärligt och kan göra mer skada än nytta. Men vid de flesta automations, industrieljobb odyl är givetvis hylsorna perfekta och närmast ett krav. Skälen kan vara många och utan dem skulle säkert en tydlig ökning av smygande fel som glapp mm synas där.
Det jag kan lite vända mig mot är vad du skrev tidigare om att den ändå kläms i anslutningen, då är man riktigt illa ute och kanske en del av de ideer många har kring att det skulle vara negativt med hylsor. Det är i princip lika viktigt med korrekt pressning både kraft och geometri för hylsor som kabelskor, framförallt ska ingen omformning ske vid montaget i klämmor, plintar osv.
Jag kan hålla med tex elmont kring ändhylsor vid elinstallationer av den typ han mest representerar, har man inte rätt don och inte jobbar med detta ofta blir det bara tidsödande, besvärligt och kan göra mer skada än nytta. Men vid de flesta automations, industrieljobb odyl är givetvis hylsorna perfekta och närmast ett krav. Skälen kan vara många och utan dem skulle säkert en tydlig ökning av smygande fel som glapp mm synas där.
Jag har 30+ år när det gäller tex byta av dvärhbrytare och det är inga problem där. Kardelarna i ledningar som är av koppar stelnar INTE ens efter 100 år så det är inga problem att med tummen och pekfingret tvinna ihop dom.
Och som mitt levebröd har jag sysslat med elinstallationer och närliggande områden, stora som små anläggningar av allt från tung industri till servicejobb, i allt från mycket små företag till nån av dom största i världen och det på i alla fall tre kontinenter.
Och som mitt levebröd har jag sysslat med elinstallationer och närliggande områden, stora som små anläggningar av allt från tung industri till servicejobb, i allt från mycket små företag till nån av dom största i världen och det på i alla fall tre kontinenter.
Jag tycker ändhylsor kan vara jättebra vid vissa ställen. T.ex. när man ska ansluta gummikabel (som har RK-ledare) i en säkerhetsbrytare som ofta bara (billigt!) har en skruv rätt ner på ledaren. Inte överfall inte ens ett bleck.
Egentligen skulle jag också vilja ha ändhylsor ibland när jag använder ubåtar tillsammans med finkarderliga ledare.
Egentligen skulle jag också vilja ha ändhylsor ibland när jag använder ubåtar tillsammans med finkarderliga ledare.
Jag har aldrig använt något annat än en sån här, http://www.conrad.se/?websale8=conr...utm_campaign=pricerun_feed&utm_content=822466 och tycker den är lagom och hanterbar, och för det mesta bara när man ska skruva i en plint med enbart en skruv, annars kan ju kardelerna slitas av av skruven. Ja, som Mikael L beskriver.
Uni-T UT532 , Jo det hade ju varit nåt det. Men jag får nöja mig med en billigare meggare, använt den sällan , men de gånger jag behövt har den varit bra att ha.
Uni-T UT532 , Jo det hade ju varit nåt det. Men jag får nöja mig med en billigare meggare, använt den sällan , men de gånger jag behövt har den varit bra att ha.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras i tråden