När jag var och tittade på SH-prylarna så satt det ändhylsor, vet iof inte om det var för att de experimenterar och testar mycket och vill ha ändhylsor av den anledningen.
Sedan är jag rätt säker på att Hager föreskrev i anvisningen till deras HB som jag hade sist att det skulle vara ändhylsor.

Att den testinstrumentet inte klarar en komplett test av anläggningen är jag medveten om, men ett sådant instrument du nyttjade i din tråd är inte riktigt i samma prisklass :surprised:

Vad kännetecknar en bra crimptång?

Mikael_L
Mattiaz skrev:
Att den testinstrumentet inte klarar en komplett test av anläggningen är jag medveten om, men ett sådant instrument du nyttjade i din tråd är inte riktigt i samma prisklass :surprised:
Det är ju såklart så.

Men meggning gör man inte gärna med annat än ett avsett instrument.

Jordfelsbrytaren kan du dock testa med dess egen testknapp, och vill du sen dona ännu lite mer så kopplar du en testgrej, ta en stickpropp och koppla till en e14 lampsockel, men koppla mellan ett av stiften och jordblecket istället (detta genererar felström fas-> jord isf fas -> nolla.)
Sen skruvar du in en ugnslampa eller någon annan glödtrådslampa på 5-15W.

Stoppar du in denna i ett vägguttag ska JFB lösa "absolut direkt", dvs på max typ 100mS vilket upplevs som omedelbart. Löser inte JFB så får man först vända på kontakten och prova igen, funkar det fortfarande inte så funkar inte JFB som den ska.

Kontinuitet på skyddsjorden kan du värsta fall ohma med multimetern, men framförallt genom att vara ordentlig och "vaken" vid montaget.

Slingimpedans är väl nog inte så viktigt att alltid mäta.
Är det överdrivet långa gruppledningar eller någon osäkerhet på styrkan i matande elnät så är det ju bra att mäta, men som sagt, för det mesta onödigt.

Redigerat:
Tack för tipsen!

För att återgå till crimptången och ändhylsorna, hur vet jag att en criptång håller ok kvalité? Bara att ta en dyr (1tkr+)?

Som Mikael skrev innan kanske man ska tänka sig för om man verkligen behöver eller får större nytta av hylsor i dessa fallen med en bostadscentral. Givetvis om man har tillgång till grejerna av rätt sort så är det inte fel, men man ska i min erfarenhet även vara lite van vid jobben annars kan man skapa problem i onödan särskilt med isolerade om det är trångt i anslutningen. Och som sagt är det inte så vanligt med dåliga anslutningsklämmor av typ skruv direkt mot ledaren.

Tången som länkades tidigare såg inte så dålig ut men den senaste Elfa är nog inte prisvärd och klumpig. Det som skiljer agnarna från vetet här är pressgeometrin och precisionen och kvaliten på backarna. Vill man ha något riktigt bra är tex Weidmueller ett bra tips men då ska man nog använda dem professionellt. Deras tång med hexagonal pressning är otroligt smidig och med riktigt fint resultat, nästa steg är trapetsform med rejäl indentering i långa basen på profilen, de här kan inte jämföras med de vanligare fyrkantspressande tängerna.

Men som sagt tänk över behovet av detta för ett sånt jobb som en central i en bostad.

Menar du att resultatet kan bli sämre med ändhylsor pressade av en billigare tång oaktat mer svårjobbat kontra en dyrare?

Skippa ändhylsorna, lägg den tid det tar att pressa på dom till att se till att trådarna hamnar rätt så får du, i vart fall inte en sämre anläggning. Det torde finnas någon anledning till att elektriker inte brukar använda ändhylsor när dom gör sina jobb. Och jag tror inte det beror varken på ekonomi eller kvalitet på jobben.

Mattiaz skrev:
Menar du att resultatet kan bli sämre med ändhylsor pressade av en billigare tång oaktat mer svårjobbat kontra en dyrare?
Ja, det menar jag och det är inte så ovanligt heller. Och som nämnts tidigare är det inte säkert det ger mervärden i den här typen av jobb. Använd material som är avsett för jobbet och anpassat mot vartannat så är det ok.

Som elmont skrev lägg omsorgen på att få bra anslutningar och kolla tex att det sitter riktigt efter och dra rimligt osv så blir det bra så vid bostadsinstallationer. Det är främst vid RK man använder hylsor och det ska du inte använda mer än lite i en centralkapsling i fall som ditt.

Ok, då skippar jag det.

Lite ovanligt "snitt" på pressytorna jag tror inte jag skulle vilja använda den på starkström. Jag tycker att "pressytan" ser ut att bli lite stor och därmed får man ett sämre pressresultat.

Denna använder jag...nöjd med den också

Elpress
182470803_29f6cc54-866d-494c-8f61-4ffac1aebf60.jpg

elmont skrev:
Lite ovanligt "snitt" på pressytorna jag tror inte jag skulle vilja använda den på starkström. Jag tycker att "pressytan" ser ut att bli lite stor och därmed får man ett sämre pressresultat.
Ser inga problem med den. Du drar ju sedan åt hylsan i en plint.
Själv kör jag med en tång där man stoppar i hylsan framifrån, alla storlekar i samma skåra.

Presstänger till kabelskor är ju viktigare att det är kvalitet och certifierat. Upp till 6 kvadrat med en enhands Elpress tex, och uppåt med rejäl tång med utbytbara backar.

Eftersom jag aldrig använder ändhylsor så "såg" jag en presstång för kabelskor :surprised: som jag inte gillade. Och angående ändhylsor har jag gett min syn på saken tidigare.

Mikael_L
elmont skrev:
Och angående ändhylsor har jag gett min syn på saken tidigare.
Men ibland är det väl motiverat med ändhylsor? Antar jag att du håller med om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.