F frasen_36 skrev:
Vad har dessa intelligensbefriade löpsedlar med corona-pandemin att göra??
De var ett lite roligt inlägg om att det finns många kontroversiella forskare därute, så att folk lätt kan välja det som passar bäst med deras egna åsikter och ändamål - precis som i virus- och vaccin-diskussionerna.

"Alternativa fakta", som det heter.

Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det finns bara i Sverige ungefär 30 000 - 40 000 läkare. Det kommer alltid att finnas någon avvikande åsikt i en sådan stor population vilket gör att du även i en fråga om vaccin kommer att hitta någon läkare som inte är övertygad om vaccinets fördelar. Det är det som du har gjort i något inlägg längre upp. För varje läkare som är mot vaccin kommer du hitta oerhört många fler som är för. Varför ska man lyssna på dessa avvikande åsikter, men inte den samlade vetenskapens, myndigheternas och den kraftiga majoriteten av läkare som menar att vaccinets fördelar kraftigt överväger nackdelarna?
Det finns tyvärr en del "knäppjökar" inom läkarkåren.:thinking:

BirgitS
F frasen_36 skrev:
Hur kommer det sig att du anser dig veta mer än forskare och sjukvård???
Vad i mitt inlägg reagerade du på?
Det är väl just så som forskare etc. har beskrivit hur vaccinet fungerar etc.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
De var ett lite roligt inlägg om att det finns många kontroversiella forskare därute, så att folk lätt kan välja det som passar bäst med deras egna åsikter och ändamål - precis som i virus- och vaccin-diskussionerna.

"Alternativa fakta", som det heter.
Löpsedlarna var väldigt roliga. Jag skrattade en lång stund.
De är snarare ett bevis på skickliga löpsedelsproducenter, vars uppgift är att göra reklam för sin tidning, än ett bevis på att det finns kontroversiella forskare. För övrigt får vi verkligen vara glada att det finns forskare som inte tänker som alla andra och vågar sträcka upp handen och säga -"vänta lite nu".
Som en jämförelse kan nämnas att USA varit en hårsmån från att skicka iväg sina atomvapenförsedda raketer 24 gånger av misstag! Men tack vare kontroversiella personerna som skulle avfyra dem, inte lydde order utan tänkte att det här kan inte vara rätt, trots att ordern var glasklar, lever vi fortfarande.

Att dra en annan slutsats, är inte "alternativa fakta. Alternativa fakta, är medvetna lögner. Stor skillnad!

Staffans

Staffans2000
elpaco elpaco skrev:
@Staffans2000 du håller nu på med klassiskt trollbeteende: svarar kortfattat och avfärdande på bra och långa svar, där du väljer att kommentera en uttryckt del av helheten, och skiter i resten. Det betyder att du egentligen inte är ute efter diskussion, eller att lära dig något, eller höra vad vi säger. Du vill bara sprida dessa idiotiska konspirationsteorier som hindrar världen från att besegra pandemin.

Det är väl kanske så att i oss alla bor det mer eller mindre av en personlighet som vill sätta sig på tvären när myndigheter säger åt en vad man skall göra, eller när den breda massan vill åt ett visst håll. Och vissa av oss har säkert fått extra mycket i oss av detta. Ibland är det bra att inte lita för mycket, men även misstro skall ha gränser för att vara sunt.
Vilken insiktsfull analys! Kan du ge mig några exempel på trollande? Ja. Inte ditt, utan mitt.

Plupp

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
De är snarare ett bevis på skickliga löpsedelsproducenter, vars uppgift är att göra reklam för sin tidning, än ett bevis på att det finns kontroversiella forskare. För övrigt får vi verkligen vara glada att det finns forskare som inte tänker som alla andra och vågar sträcka upp handen och säga -"vänta lite nu".
Som en jämförelse kan nämnas att USA varit en hårsmån från att skicka iväg sina atomvapenförsedda raketer 24 gånger av misstag! Men tack vare kontroversiella personerna som skulle avfyra dem, inte lydde order utan tänkte att det här kan inte vara rätt, trots att ordern var glasklar, lever vi fortfarande.

Att dra en annan slutsats, är inte "alternativa fakta. Alternativa fakta, är medvetna lögner. Stor skillnad!

Staffans
Absolut ska forskare utmana vedertagna sanningar och andra forskares resultat. Men de ska också vara ärliga nog att kunna backa och säga ”jag hade fel” när det sen visar sig att deras hypoteser, teorier och resultat inte kan återupprepas och bekräftas vetenskapligt.

Sen är väl frågan om forskare ska slösa tid och pengar på att utmana VAD som helst. Vill man t.ex. att skattepengar ska gå till forskare som ska ta reda på om jorden snurrar runt solen?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F

Staffans
Var har du bakgrundsfakta till dina påståenden om 24 "hårsmån från avfyrande av atomvapen"?

F

Staffans
Sett för många "katastroffilmer kanske?

Staffans2000
F frasen_36 skrev:
Var har du bakgrundsfakta till dina påståenden om 24 "hårsmån från avfyrande av atomvapen"?
F frasen_36 skrev:
Sett för många "katastroffilmer kanske?
Nu skjuter du dig själv i foten. Tips till nästa gång. Skall man mopsa upp sig, gäller det att ha bra på fötterna.
Det hörde jag på sr. Det var ett helt program där det gicks igenom vilka misstag som begåtts.
Googla lite, så hittar du det nog, eller skriv till sr och fråga.

Staffans

P
Ja, det har förekommit falsklarm om fiendeanfall med kärnvapen inte bara USA utan även i Sovjetunionen. Hur många de har varit vet vi inte, men förmodligen är siffror från USA de mest trovärdiga.

Andra kärnvapenmakter är antingen mycket mer slutna samhällen eller mer hemlighetsfulla när det gäller sina egna kärnvapen (även om de är liberala och och öppna demokratier).

Här är en lista (med källor) på incidenter med kärnvapen som skulle ha kunnat leda till mycket elände. Den inkluderar olyckor med kärnvapenbärare. Jag lämnar åt läsaren att räkna efter hur många incidenter som de olika kärnvapenmakterna har stått för.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nuclear_close_calls

Hm, nä, jag kommer inte på något sätt att återföra det här till trådens ämne.

Staffans2000
P pmd skrev:
Ja, det har förekommit falsklarm om fiendeanfall med kärnvapen inte bara USA utan även i Sovjetunionen. Hur många de har varit vet vi inte, men förmodligen är siffror från USA de mest trovärdiga.

Andra kärnvapenmakter är antingen mycket mer slutna samhällen eller mer hemlighetsfulla när det gäller sina egna kärnvapen (även om de är liberala och och öppna demokratier).

Här är en lista (med källor) på incidenter med kärnvapen som skulle ha kunnat leda till mycket elände. Den inkluderar olyckor med kärnvapenbärare. Jag lämnar åt läsaren att räkna efter hur många incidenter som de olika kärnvapenmakterna har stått för.
[länk]

Hm, nä, jag kommer inte på något sätt att återföra det här till trådens ämne.
Gissningsvis har USA bara publicerat de uppenbara, de inte kunnat mörka.
Likadant gällande de andra länderna. Så mörkertalet är troligtvis mycket större.

Anknytningen till ämnet, är väl att majoritetens beslut, ibland kan leda till mänsklighetens undergång. OM det inte vore för att några få män (eller kvinnor) vågade ifrågasätta majoritetens beslut.

Staffans

Redigerat:
P
Gissningsvis var ordet, sa Bull.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
Nu skjuter du dig själv i foten. Tips till nästa gång. Skall man mopsa upp sig, gäller det att ha bra på fötterna.
Det hörde jag på sr. Det var ett helt program där det gicks igenom vilka misstag som begåtts.
Googla lite, så hittar du det nog, eller skriv till sr och fråga.

Staffans
Oj det var tydligen en öm tå. Vem sköt där.?
"Hörde på SR"...som fakta.
Den källan - (inte helt okänd förvsina vänstersympatier) är ju inte så upphetsande eller förtroendeinjagande som fakta.
Oavsett detta har precis som pmd m.fl. skrivit, sk. incidenter inträffat flera gånger även på andra sidan. Falsklarm är ju inte helt ovanliga vid många övervakningssysyem.
Det har t.om. gjorts spelfilmer om detta som gjort anspelning på att vara "dokumentär".
T.ex. en sovjetisk militär som trotsade order att avfyra och därmed räddade världen.
(Låter det bekant som tema?)

Staffans2000
P pmd skrev:
Gissningsvis var ordet, sa Bull.
Just det. Gissningsvis. 24 tillfällen räcker dock gott till, som det är. Eller tycker du inte det?

Staffans

P
Just det. Gissningsvis. 24 tillfällen räcker dock gott till, som det är. Eller tycker du inte det?
Njae, jag tycker inte att det är meningsfullt att gissa om hur många gånger världen har varit nära att gå under när det finns ett visst faktaunderlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.