Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
En annan intressant sak är att hon smittats av sin son (mellanstadiet), som i sin tur smittades av sin lärare (som inte själv hade symtom när flera elever smittades).
Men det där är väl ändå bara hypoteser?

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det där är väl ändå bara hypoteser?
Den enda i närheten som har fått Covid-19 är sonens lärare och flera barn i klassen blev sjuka. Så nära fakta man kan komma utan gen-sekvensiering av RNA:t.

Skruvebulten
pacman42 pacman42 skrev:
En lärarkollega till min fru ligger och kippar efter luft för tredje veckan nu, hon får inte komma till sjukvården då hon inte är tillräckligt sjuk.

En annan intressant sak är att hon smittats av sin son (mellanstadiet), som i sin tur smittades av sin lärare (som inte själv hade symtom när flera elever smittades).

Denna sjukdomen smittar och slår så väldigt olika från fall till fall. Skolelever smittar uppenbarligen, men kanske inte varandra...
Allt du skriver är ju väldigt tragiskt och jag kan bara beklaga:sweat:
Men känner att jag ändå måste ställa frågan..
Hur kan ni känna till den exakta ordningen på hur Smittan har spridits?
Frågar inte för att vara dryg utan undrar verkligen.

Skruvebulten
Såg nu att du redan beskrivit händelseförloppet:)

Gammelnörden
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du har en klar poäng, coronaviruset blir en form av aktiv dödshjälp. Det är många som önskar att vi tillät det i Sverige.
Det var inte min mening att förespråka covid19 som någon slags acceptabel modern ättestupa. :cry: Hoppas min replik till Lars48 ger ett förtydligande om vad avsikten var med inlägget. Jag vill absolut inte att någon ska förvägras vård som kan och ska få vård enligt läkare, praxis och lag.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag reagerade känslomässigt nu. Min mamma är 83 år och pigg som en lök och jobbar varje dag. Om hon blev sjuk i corona skulle jag inte ge sjukvården en lugn stund förrän de gjort allt för att hålla henne vid liv.
Pigg som en lök?

• Haha
optimum
  • Laddar…
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Allt du skriver är ju väldigt tragiskt och jag kan bara beklaga:sweat:
Men känner att jag ändå måste ställa frågan..
Hur kan ni känna till den exakta ordningen på hur Smittan har spridits?
Frågar inte för att vara dryg utan undrar verkligen.
Lärarkollegan vet ingen annan än sonens lärare som var sjuk innan hon blev sjuk. Visserligen skulle smittan kunnat studsa runt i sonens klass, men barn skall ju inte smitta varandra enligt Tegnell.

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Denna sjukdomen smittar och slår så väldigt olika från fall till fall. Skolelever smittar uppenbarligen, men kanske inte varandra...
Det är verkligen en orättvis sjukdom.

Fick just höra om den första i min närhet som råkat riktigt illa ut. Palliativ vård nu, till åldern stigen med en massa allvarlig sjukdomshistoria. Blev smittat vid sjukhusvistelse. Elände.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lärarkollegan vet ingen annan än sonens lärare som var sjuk innan hon blev sjuk. Visserligen skulle smittan kunnat studsa runt i sonens klass, men barn skall ju inte smitta varandra enligt Tegnell.
Källa? Det tror jag han aldrig har sagt. Vad jag hört är att barn inte är jätteaktiva som smittospridare. Det är klart de kan smitta, det är väl inget konstigt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
Nu tar jag risken och blir lite personlig, men jag tänkte ge en liten vink för de av er som menar att alla ska läggas i respirator,
om hur livet faktiskt kan te sig!
Jag är 53 år, har alltså en relativt lång tid kvar att leva kan tyckas. Men om jag skulle bli sjuk i corona och då menar jag riktigt dålig så skulle jag inte läggas i respirator. Jag har helt enkelt för dåliga grundförutsättningar att klara en sådan insats. Förmodligen skulle jag inte överleva. Och om jag trots allt skulle det så tror jag att jag skulle ha en extremt mycket sämre hälsa än jag har i dag.
PÅ GRUND Av-skador uppkomna av respiratorvården. Däremot och det hoppas jag verkligen kommer jag få smärtlindring under tiden mina vårdare gör allt för att rädda mitt liv på en infektionsavdelning där personer med min hälsostatus hör hemma.

Nu frågar jag er! Ni som anser att läkarna gör fel prioriteringar när inte alla läggs i respirator. Ni vet själva vilka ni är.
A. Tycker ni, att för rättvisans skull, eller vad vet jag. Att de ska lägga mig i respirator och trycksätta sönder det som finns kvar av mina lungor och med all säkerhet skicka mig till kyrkogården?
Eller
B. Tycker ni att de bör chansa på att jag överlever på en infektionsavdelning och får en någorlunda god chans till återhämtning.

Svarar ni A på frågan ja då vet jag faktiskt inte vad det är för fel på er.
Svarar ni B, ja då kan vi väl vara överens om att det är ingen komplott för att utrota alla 80+ eller om det var 70+ minns inte men det spelar ju heller ingen roll eftersom jag bara är 50+ så bör ni ju i och med det fatta vari prioriteringarna ligger så vi kan slippa tjafsa om denna frågan åtminstone...

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Violina och 12 till
  • Laddar…
Nu tar jag risken och blir lite personlig, men jag tänkte ge en liten vink för de av er som menar att alla ska läggas i respirator,
om hur livet faktiskt kan te sig!
Jag är 53 år, har alltså en relativt lång tid kvar att leva kan tyckas. Men om jag skulle bli sjuk i corona och då menar jag riktigt dålig så skulle jag inte läggas i respirator. Jag har helt enkelt för dåliga grundförutsättningar att klara en sådan insats. Förmodligen skulle jag inte överleva. Och om jag trots allt skulle det så tror jag att jag skulle ha en extremt mycket sämre hälsa än jag har i dag.
PÅ GRUND Av-skador uppkomna av respiratorvården. Däremot och det hoppas jag verkligen kommer jag få smärtlindring under tiden mina vårdare gör allt för att rädda mitt liv på en infektionsavdelning där personer med min hälsostatus hör hemma.

Nu frågar jag er! Ni som anser att läkarna gör fel prioriteringar när inte alla läggs i respirator. Ni vet själva vilka ni är.
A. Tycker ni, att för rättvisans skull, eller vad vet jag. Att de ska lägga mig i respirator och trycksätta sönder det som finns kvar av mina lungor och med all säkerhet skicka mig till kyrkogården?
Eller
B. Tycker ni att de bör chansa på att jag överlever på en infektionsavdelning och får en någorlunda god chans till återhämtning.

Svarar ni A på frågan ja då vet jag faktiskt inte vad det är för fel på er.
Svarar ni B, ja då kan vi väl vara överens om att det är ingen komplott för att utrota alla 80+ eller om det var 70+ minns inte men det spelar ju heller ingen roll eftersom jag bara är 50+ så bör ni ju i och med det fatta vari prioriteringarna ligger så vi kan slippa tjafsa om denna frågan åtminstone...
Tryckte gilla men kändes fel. Gilla på inlägget, inte på din prognos. Alternativ B

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
En lärarkollega till min fru ligger och kippar efter luft för tredje veckan nu, hon får inte komma till sjukvården då hon inte är tillräckligt sjuk.

Om hon är så dålig att hon känner sig osäker hemma så är det bara att åka in till akuten så kommer de att ta emot henne och göra en undersökning som visar om hon behöver vårdas på sjukhuset eller inte. Jag har själv provtryckt systemet nyligen och det fungerade utmärkt med hela vårdapparaten.

• Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Det går ändå inte att utrota viruset. Så det är vettigt att rekommendationerna ger bra effekt införhållande till konsekvensen.

tompax
Eller
Man får ju innerligt hoppas att vi har såpass kunniga läkare så att de inte "trycksätter sönder det som finns kvar av dina lungor", som du menar.

Självklart skall inte någon som inte klarar av det, sättas på respirator. Men menar du inte ventilator nu egentligen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.