Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Vet inte om det är ngn ide men vill i alla fall påpeka för dig, Lars: det står inte en massa tomma iva-platser och skräpar i Sverige medan åldringar dör i onödan på vårdhemmen. De ”lediga” iva-platser som presenteras av socialstyrelsen finns egentligen inte på riktigt i egentlig bemärkelse då de inte är bemannade. Skulle alla dessa utnyttjas innebär det i praktiken att man skulle få rycka alla sjuksköterskor utan vidareutbildning och säga till dem att stå vid patientplatsen och önska dem lycka till. I detta läge måsta alla arbeta tredubbla skift och göra saker långt utanför sin comfort zone
Det hjälper inte.
En patient som behöver IV ska gå den. Man kan inte sätta alla 80+ i morfinplan så fort de blir drabbad av Cov-2.
Det är fel.

L Lars48 skrev:
Det hjälper inte.
En patient som behöver IV ska gå den. Man kan inte sätta alla 80+ i morfinplan så fort de blir drabbad av Cov-2.
Det är fel.
Alla under 65 får inte heller IVA om de blir sjuka. Det beror på vilket skick man är i. En svårt cancersjuk 50-åring kommer exempelvis inte alltid att få IVA om denna får Covid-19.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Som jag förstår det så är det inte en dödsdom om man inte får respiratorvård för att läkarna bedömer att man inte klarar av det.
Det verkar troligt när man tittar på FHM:s siffror där ung. 3800 mellan 80 och 89 år har laboratoriebekräftad Covid-19 och av dem är det bara ung. 1200 som avlidit, visserligen kommer väl ytterligare några av dem att göra det men långt ifrån alla.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Det finns ju de över 80 som överlever IVA också: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det hjälper inte.
Det är fel.
Men det är INTE fel att stoppa in någon på IVA om man bedömer att de bara har 1% chans att överleva den, mot 2% chans att överleva utan IVA?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det hjälper inte.
Det är fel.
Och man gör inte det heller, se ovanstående inlägg 11956.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men det är INTE fel att stoppa in någon på IVA om man bedömer att de bara har 1% chans att överleva den, mot 2% chans att överleva utan IVA?
Intensivvård minskar inte chansen att överleva. Det är många 80+ som tillfrisknar efter IV.
En sak måste jag göra klart för de som inte vet det. När man ger morfin till gamla människor som har hög feber och är väldigt sjuka, om de inte dör direkt av första dosen då dör de säkert av andra dosen.
Det är ingen palliativ vård det är aktiv dödshjälp. Hoppas det är nån inom vård som kan bekräfta det jag skriver.

Hör att man nu börjar återställa tillfälliga IVA-avdelningar på vissa håll i Stockholm till sina ordinarie funktioner.

Det, om något, känns ju som fantastiska nyheter.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Intensivvård minskar inte chansen att överleva. Det är många 80+ som tillfrisknar efter IV.
En sak måste jag göra klart för de som inte vet det. När man ger morfin till gamla människor som har hög feber och är väldigt sjuka, om de inte dör direkt av första dosen då dör de säkert av andra dosen.
Det är ingen palliativ vård det är aktiv dödshjälp. Hoppas det är nån inom vård som kan bekräfta det jag skriver.
Jo, om man sätter in respiratorbehandling på en som har för sköra lungor så minskar det chansen att överleva till 0.

Har en släkting som fick morfin i veckor för att stå ut med smärtan från cancern och ångesten innan döden kom. Man är rätt bra på att ställa in en dos som tar bort ångest och smärta utan att förkorta livet i onödan.

• Gilla
Dr.E och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Intensivvård minskar inte chansen att överleva. Det är många 80+ som tillfrisknar efter IV. - - -
Jo, för somliga gör det det. Lars, du måste förstå att Intensivvård i den form vi talar om här är väldigt krävande för kroppen, till och med för friska personer. Ja, du kanske lyckas rå på coronavirusinfektionen, men patienten dör av den påfrestande behandlingen. Vad har du vunnit på det?

De som tillfrisknar efter intensivvård är givetvis de som varit starka nog att få intensivvårdsbehandling till att börja med.

Kan du snälla låta läkarna göra sitt jobb och bedöma vilken behandling som är bäst i varje enskilt fall??? Varken du eller jag ska behöva lägga oss i det. Lägg av med att beskylla läkarna för att låta bli att rädda liv, jag är övertygad om att de gör allt som står i deras makt. Lita på dem istället för att försöka så oro och splittring. Återigen beter du dig som en rysk trollfabrik, alternativt en "nyttig idiot".

• Gilla
Violina och 16 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/april/manga-dor-i-onodan-av-vardskador/

Sjukvården i sig själv verkar nästan lika farlig som pandemin.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Sannolikheten för att samma mutation ska ske på två ställen inom en kort tidsrymd är nog astronomiskt liten.
Du måpste väga in hur många Covid 19 virus det produceras per tidsenhet i världen.

Det blir ett mycket stort tal.

Så det är inte direkt jämförbart med mutationer bland däggdjur.

L Lars48 skrev:
Finns det något som tyder på att överlevnaden för gruppen är bättre i England? Det är ju ingen behandling som man vill utsätta någon för om det inte ger en tydlig vinst.

Man ger inte morfin till äldre för att de har feber eller i palliativ vård. Det är något man ger till patienter med svår smärta. Något som patienter med långt gången cancer ofta har.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
L Lars48 skrev:
Lars, har du någon gång suttit vid någons dödsbädd som har svår cancer? Morfinet hjälper patienten mot smärtan, men att det skulle förkorta förloppet gör det tyvärr inte. Jag har suttit bredvid när en svag människa dör i cancer och det önskar jag ingen. Varesig att vara med, eller att dö på det viset. Hade möjligheten till aktiv dödshjälp funnits i det läget hade vi som familj valt det direkt. Det finns inget värdigt i att dö en utdragen morfindöd. Samma sak med behandlingar som som en gammal sjuk kropp egentligen inte orkar med, det skapar bara lidande.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Violina och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
alla kommer att få covd19 (alltså gör sverige rätt) osv.
Det är synnerligt bra att många länder har olika strategier, så vi kan jämföra efteråt. :)

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så korkat det "offentliga välfärdssamhället" är organiserat ibland!
Hur svårt hade det varit med en regel, att kommunen där fritidsstugan ligger, bara hade kunnat skicka en faktura till hemortskommunen för utlagda kostnader för att serva sommargästerna.
För det är ju oftast pengarna det är fråga om trots allt.
Har du hört talas om personalbrist.
Ny personal kanske man inte trollar fram på någon vecka oavsett om man har pengar.

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.