Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, vi gör inte mycket lika. Norge är tydliga med att de inte rapporterar de som avlider i hemmet eller på äldreboende som dödsfall i Corona, utan har en kraftig underrapportering. Hur det är med Danmark och Finland vet jag inte.
Det jag läste i artikeln var att norska läkare ringen in dödfallen till deras FHM. De kunde *möjligen* göre en liten skilland.

Sedan lästa jag att SVERIGE inte rapporterar in dödfall från äldreboenden om man inte redan testat pat för corona.

Du får gärna visa var du hamnar i att Norge har en kraftig underrapportering. Gärna i relation till Sverige?
 
  • Älska
karlmb
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[länk]
Precis och visa mig det citat som ni drar slutasten på i artiken?
 
Norge rapporterar in dödstal även från hemmet och boenden.
Tabell över Covid-19 associerade dödsfall i Norge per dödsställe inklusive sjukhus och hem.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det jag läste i artikeln var att norska läkare ringen in dödfallen till deras FHM. De kunde *möjligen* göre en liten skilland.

Sedan lästa jag att SVERIGE inte rapporterar in dödfall från äldreboenden om man inte redan testat pat för corona.

Du får gärna visa var du hamnar i att Norge har en kraftig underrapportering. Gärna i relation till Sverige?
Någon region som inte har provtagit andra med symtom på boenden om de redan har bekräftad smitta där. De vårdas ju dock som misstänkt smittade och kommer att få rätt dödsorsak i det som registreras till Socialstyrelsen. Den statistiken släpar ju dock typ två veckor. Gäller inte generellt i landet att man gör så.

Däremot stämmer ju FHMs siffror mot överdödligheten i år. Jag tror att man kan lita på Sverige, Norge och Danmark siffror i nuläget.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men i norden gör vi mycket lika och kurvorna är relevanta att jämföra.
....relevanta att jämföra i vilket syfte då?

För att jämföra vad som händer om man får in smittan tidigt på äldreboenden. Ja.
För att jämföra lock-down strategier. Nej.
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Du menar att mängden virus man får i sig spelar ingen roll?? Visa gärna en vetenskaplig källa på det.

Mycket tyder på att mängden virus du får i dig påverkar hur sjuk man blir, det i kombination med brist på skyddsmaterial gör att riskerna ökar om man arbetar i nära kontakt med smittade jämfört med att vara hemma eller sitta på ett kontor. Självklart är det så att desto mer vi lär oss om viruset desto bättre blir vi på att hantera det, men faktum kvarstår arbetar du i miljöer med mycket virus så ökar riskerna att du smittas oavsett om du har skyddsutrustning eller inte.

Jämför med att arbeta med Asbest. River du Asbest så ökar risken att du får i dig damm jämfört med om du inte arbetar med det, detta oavsett skyddsutrustning. Mängden Asbest eller Coronavirus påverkar hur sjuk du blir. Följaktligen ökar riskerna jämfört med att sitta hemma eller arbeta på kontor.

Artikeln jag länkade till visar på hur många läkare som hade avlidit inom vården i Italien, inget annat.
Nej, det menar jag inte. Jag menar att din källa överhuvudtaget inte nämnde saken du diskuterade.
Jag bedömer risken för att utsättas för kraftig smitta i coronavården är relativt begränsad. De flesta av oss kommer att utsättas för smitta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
....relevanta att jämföra i vilket syfte då?

För att jämföra vad som händer om man får in smittan tidigt på äldreboenden. Ja.
För att jämföra lock-down strategier. Nej.
Man kan ju jämföra ett väldigt tidigt förlopp mellan Norge och Sverige. Norge har också fått in smittan tidigt på äldreboenden, med 61% av sina dödsfall där. Däremot säger det ju ingenting om hela förloppet. Norge är ju väldigt utsatta i och med att de har så lite immunitet i befolkningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Nej, det menar jag inte. Jag menar att din källa överhuvudtaget inte nämnde saken du diskuterade.
Jag bedömer risken för att utsättas för kraftig smitta i coronavården är relativt begränsad. De flesta av oss kommer att utsättas för smitta.
Det verkar som om länken föll bort när du citerade mig: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1478816?programid=406

De kommer fram till ungefär samman slutsats, att mycket tyder på mängden virus är man får i sig påverkar hur sjuk man blir. Det är väl ganska självklart att riskerna ökar att få i sig mycket virus om man arbetar med smittade personer än om man inte gör det. Även som man har skyddsutrustning så finns risken för misstag när man t.ex. är trött.
 
Nej, risken för kraftig smitta borde vara lägre om du jobbar i en smittsam miljö med skydd än om du umgås normalt med människor som är smittade. Tex familjemedlemmar.

Men det är liksom dina påståenden spekulationer. Inte något jag har fakta som styrker.

Edit: Det känns som att du angriper en detalj och missar poängen. Många kommer att smittas, oavsett om man jobbar inom vård eller ej.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Det är möjligt att de flesta av oss riskerar att smittas men du missar att om man arbetar inom vården eller på annat sätt nära smittade så är sannolikheten större att man får i sig mer virus än om man sitter på ett kontor t.ex. hos FHM.

Mängden virus som man får i sig är en faktor som avgör hur sjuk man blir och sannolikt en anledning till att relativt många inom vården avlider.

[länk]
När den där italienska siffran om dödsfall bland läkare kom ut för några veckor sen så läste jag om den på någon annan sida där det framhölls att av de avlidna läkarna så var de flesta pensionerade läkare som återgått till jobbet för att hjälpa till i krissituationen, dvs. det var sådana som var mer än 66 år gamla och där åldern var en riskfaktor i sig.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Nej, i Tyskland tex så finns det fn 150000 extra sjukhusplater pga en korrekt dimensionerad vård. I Polen är det rätt få döda, i Lettland har man 5 (fem) döda så här långt.
Vi kommer att få ta hjälp av de här länderna för alla tusentals inställda operationer så här långt bara.
Och du menar att det brukar finnas mängder med lediga sjukhusplatser i Tyskland?
Eller är det så att Tyskland räknar mer som sjukhusplats än Sverige gör, t.ex. avdelningar för dementa och somatiskt inriktade äldreboenden?
Eller är det normalt att de lägger in människor även för sånt vi inte lägger in för?
Om inte sjukhusplatserna är lediga så är de inte intressanta i sammanhanget för om man ska tömma sjukhusplatser i Tyskland så är det ju precis det man har gjort i Sverige genom att ställa in operationer som inte är akuta.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Och du menar att det brukar finnas mängder med lediga sjukhusplatser i Tyskland?
Eller är det så att Tyskland räknar mer som sjukhusplats än Sverige gör, t.ex. avdelningar för dementa och somatiskt inriktade äldreboenden?
Eller är det normalt att de lägger in människor även för sånt vi inte lägger in för?
Om inte sjukhusplatserna är lediga så är de inte intressanta i sammanhanget för om man ska tömma sjukhusplatser i Tyskland så är det ju precis det man har gjort i Sverige genom att ställa in operationer som inte är akuta.
Tyskland tar emot coronapatienter från bland annat Italien vilket jag tolkar som om att det har haft en överkapacitet.
 
Hur blev resultatet av Melodifestivalen då?
Har man nån koll på om det blev en smittspridare av rang eller gick det skapligt bra där?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Nej, risken för kraftig smitta borde vara lägre om du jobbar i en smittsam miljö med skydd än om du umgås normalt med människor som är smittade. Tex familjemedlemmar.

Men det är liksom dina påståenden spekulationer. Inte något jag har fakta som styrker.

Edit: Det känns som att du angriper en detalj och missar poängen. Många kommer att smittas, oavsett om man jobbar inom vård eller ej.
Det ursprungliga inlägget i denna sidodiskussion nämnde att det var en större risk att arbeta inom vården än att t.ex. sitta på FHM's kontor. Jag antar att det inte är så många smittade på kontoren utan att man stannar hemma om man har symtom.
Det handlade inte om hurtillvida risken är större med skydd med skydd än utan skydd i kontakt med smittade.

Det enda jag hävdar att risken ökar om man arbetar med smittade människor än om man inte gör det även om man har skydd, detta eftersom misstag kan ske när man använder skydden. Jag hävdar också att mycket tyder risken att bli allvarligt sjuk ökar med mängden virus. Detta är en riskfaktor, andra kan vara ålder, andra sjukdomar osv.
Lyssnade du på innehåller i länken så ser du att jag inte är ensam om denna åsikt. Det finns även fler rapporter om många döda inom vården från Kina, UK, Italien Spanien.

och ja jag förstår mycket väl att många kommer att smittas, det handlar om hur sjuk man blir inte om man smittas eller inte.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Men nu lägger du ihop två saker som inte relaterar till varandra. Jag vill fortfarande hävda att det inte finns fakta som säger att vårdpersonal löpet större risk att drabbas, eller drabbas hårt i dagsläget.
 
  • Haha
tompas11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.