Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
BirgitS BirgitS skrev:
När den där italienska siffran om dödsfall bland läkare kom ut för några veckor sen så läste jag om den på någon annan sida där det framhölls att av de avlidna läkarna så var de flesta pensionerade läkare som återgått till jobbet för att hjälpa till i krissituationen, dvs. det var sådana som var mer än 66 år gamla och där åldern var en riskfaktor i sig.
Men om de stannat hemma så hade de kanske levt idag?

Det är många inom vården som avlidit i Kina, UK, Spanien och Italien. Det vara samma sak när t.ex. Ebola härjade runt i Afrika, många inom vården i Afrika avled. Mitt påstående är att du tar än större risk att smittas och bli allvarligt sjuk om du möter många smittade i ditt yrke jämfört med att inte möta många smittade samt att mängden virus man får i sig sannolikt är en riskfaktor för hur allvarligt sjuk man blir.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Violina och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Tyskland tar emot coronapatienter från bland annat Italien vilket jag tolkar som om att det har haft en överkapacitet.
Jovisst, de har ju haft tur med sin utveckling och bör ha planerat för att få fler sjuka. Men det är ju skillnad på att göra plats för patienter, och ha 150 000 extra (oanvända) sjukhusplatser som karlmb skrev. Här i Stockholm har det också gått att få fram drygt 1500 vårdplatser (använda 216 + 837 och oanvända 80 + 400 igår) för Covid-sjuka.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst, de har ju haft tur med sin utveckling och bör ha planerat för att få fler sjuka
Jag tror dock inte att det är tur utan har med att göra med att de testar och smittspårar i en större utsträckning än Sverige samt att de har hårdare restriktioner. Jag hade gärna sett den kombinationen i Sverige, god vårdkapacitet tillsammans med hög testning och smittspårning. Lite som Stenmark sa" Desto mer jag tränar, desto mer tur får jag" ;)
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
Hur blev resultatet av Melodifestivalen då?
Har man nån koll på om det blev en smittspridare av rang eller gick det skapligt bra där?
Man har inte gjort någon smittspårning efter att Melodifestivalen ägde rum så det är ingen som vet.

T TAR12 skrev:
Men om de stannat hemma så hade de kanske levt idag?

Det är många inom vården som avlidit i Kina, UK, Spanien och Italien. Det vara samma sak när t.ex. Ebola härjade runt i Afrika, många inom vården i Afrika avled. Mitt påstående är att du tar än större risk att smittas och bli allvarligt sjuk om du möter många smittade i ditt yrke jämfört med att inte möta många smittade samt att mängden virus man får i sig sannolikt är en riskfaktor för hur allvarligt sjuk man blir.
För att veta om det avled oproportionerligt många inom vården så måste man veta hur stor del av befolkningen som jobbar inom vården och hur åldersfördelningen är så att det går att se hur stor överdödligheten är.

Sen har det väl varit ganska klart att det inte alltid har funnits tillräckligt med skyddsutrustning i åtminstone Italien och Spanien så att personalen har utsatts för onödiga risker.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Men nu lägger du ihop två saker som inte relaterar till varandra. Jag vill fortfarande hävda att det inte finns fakta som säger att vårdpersonal löpet större risk att drabbas, eller drabbas hårt i dagsläget.
Vad är det som inte relaterar till varandra?
 
BirgitS
T TAR12 skrev:
Jag tror dock inte att det är tur utan har med att göra med att de testar och smittspårar i en större utsträckning än Sverige samt att de har hårdare restriktioner. Jag hade gärna sett den kombinationen i Sverige, god vårdkapacitet tillsammans med hög testning och smittspårning. Lite som Stenmark sa" Desto mer jag tränar, desto mer tur får jag" ;)
Turen var väl att inte få så många smittade samtidigt i början så att personalen som höll på med testning och smittspårning måste börja jobba med att ta hand om sjuka i stället.

Naturligtvis så håller hårda restriktioner nere R-värdet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
....relevanta att jämföra i vilket syfte då?

För att jämföra vad som händer om man får in smittan tidigt på äldreboenden. Ja.
För att jämföra lock-down strategier. Nej.

Hur vi har lyckats med att hantera smittspridningen totalt sett. Eftersom provtagning tidigt kom att skilja mellan länderna så blir dödsfallen ett bra indirekt mått på hur många som smittas. FHM hade som målsättning titigare att vi inte skulle få någon samhälssmitta övht. Säker har våra nordiska grannar tänkt lika.

Länder i norden har ju ilkande ekonomierm kvalite på sjukvård, låga befolkningstal, liknande geografiska läge. Sedan har vi valt helt olika strateriger. Jämförlsen säger ju inte exat vilken åtgärd som resulterar i vad men att Sverge ligger 300 % över Danmark och 800% över Finland kan knappast bero på något annat än skilnader i stratergi.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
R rindler skrev:
Någon region som inte har provtagit andra med symtom på boenden om de redan har bekräftad smitta där. De vårdas ju dock som misstänkt smittade och kommer att få rätt dödsorsak i det som registreras till Socialstyrelsen. Den statistiken släpar ju dock typ två veckor. Gäller inte generellt i landet att man gör så.

Däremot stämmer ju FHMs siffror mot överdödligheten i år. Jag tror att man kan lita på Sverige, Norge och Danmark siffror i nuläget.
Säker små fel i marginalen finns nog men skillnadef i dödfall i resp länder ligger i spannet 100-800%
 
nino nino skrev:
Hur blev resultatet av Melodifestivalen då?
Har man nån koll på om det blev en smittspridare av rang eller gick det skapligt bra där?
Det var The Mamas som vann, men huruvida de är några större smittspridare är inte känt. :cool:
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
""
I går rapporterade Folkhälsomyndigheten att för varje bekräftad smittad person i Stockholm går 1 000 oupptäckta fall. Det här skulle dock ge helt orimliga resultat.

Om det här hade stämt hade närmare sex miljoner personer, bara i Stockholm, ovetandes varit smittade. Detta rapporterade Aftonbladet om under gårdagen.""

Det roliga var att under presskonferensen hade en vaken reporter uppmärksammat detta och fråga FHM hur det gick ihop rent matematiskt. :) Svaret blev dock att det gjorde det. Någon följdfråga hanns inte med.
 
  • Haha
  • Gilla
Skruvebulten och 3 till
  • Laddar…
Intressant diskussion om Corona(des)information på SVT2 Forum just nu...
 
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom provtagning tidigt kom att skilja mellan länderna så blir dödsfallen ett bra indirekt mått på hur många som smittas.
Det är det bästa mått dom finns i dagsläget. Men bra är det inte. Det blir helt olika resultat beroende på åldersfördelning.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hur vi har lyckats med att hantera smittspridningen totalt sett. Eftersom provtagning tidigt kom att skilja mellan länderna så blir dödsfallen ett bra indirekt mått på hur många som smittas. FHM hade som målsättning titigare att vi inte skulle få någon samhälssmitta övht. Säker har våra nordiska grannar tänkt lika.

Länder i norden har ju ilkande ekonomierm kvalite på sjukvård, låga befolkningstal, liknande geografiska läge. Sedan har vi valt helt olika strateriger. Jämförlsen säger ju inte exat vilken åtgärd som resulterar i vad men att Sverge ligger 300 % över Danmark och 800% över Finland kan knappast bero på något annat än skilnader i stratergi.
Hur respektive strategi har hanterat smittspridningen totalt sett, får du vänta med att dra slutsatser kring när smittspridningen slutat, nu är vi knappt halvvägs (?) i stockholm och givet att det möjligen kommer flera vågor av spridning så tror jag man gör klokt i att vänta med att uttala sig säkert om hur bra saker varit.

Dessutom tycker jag att detta handlar om mycket mer än smittspridning. Smittspridning till icke riskgrupper är inte superprioriterat gissar jag, det finns också ekonomiska konsekvenser att beakta med den strategi varje land valt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-drar-tillbaka-rapport

Folkhälsomyndighetens modellering av antalet covidsmittade i Stockholm innehåller så pass allvarliga fel att den nu dras tillbaka. Författarna av rapporten går nu igenom materialet på nytt.

”Vi publicerar rapporten igen så fort det här är klart”, skriver myndigheten på Twitter.

...

TT har sökt Folkhälsomyndigheten för att få klarlagt vad det är som gått fel, hur det kunnat ske och hur felet kan förväntas påverka förtroendet för de data, råd och uppgifter som myndigheten gått ut med under coronapandemin.

Men enligt Folkhälsomyndighetens presstjänst finns ingen på myndigheten som kan besvara detta nu. Analyschefen Lisa Brouwers kan först under torsdagen uttala sig, enligt presstjänsten, och varken generaldirektören Johan Carlson eller statsepidemiolog Anders Tegnell kan ge några kommentarer.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Folkhälsomyndighetens modellering av antalet covidsmittade i Stockholm innehåller så pass allvarliga fel att den nu dras tillbaka. Författarna av rapporten går nu igenom materialet på nytt.

”Vi publicerar rapporten igen så fort det här är klart”, skriver myndigheten på Twitter.

...

TT har sökt Folkhälsomyndigheten för att få klarlagt vad det är som gått fel, hur det kunnat ske och hur felet kan förväntas påverka förtroendet för de data, råd och uppgifter som myndigheten gått ut med under coronapandemin.

Men enligt Folkhälsomyndighetens presstjänst finns ingen på myndigheten som kan besvara detta nu. Analyschefen Lisa Brouwers kan först under torsdagen uttala sig, enligt presstjänsten, och varken generaldirektören Johan Carlson eller statsepidemiolog Anders Tegnell kan ge några kommentarer.
Detta behandlas lite annorlunda av pressen än när 22 forskare ifrågasatte FHM. De hade faktiskt inte fel men ertappades med att välja dagar som gynnade deras sakfråga (lite klantigt då deras argumentation var korrekt även utan att man gjorde detta). I detta fallet har man gjort en riktig tabbe i sin modellering och ingen pressar FHM särskilt hårt...
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.