Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Byggdjuret skrev:
Vi har facit fram tills nu. Och det roliga är att många börjar applådera "vår" taktik.
Jo, en delfacit som jag hoppas kommer att stå sig även när denna Coronacirkus lagt sig, och jag hoppas också att 2021 kommer att återgå till ett mera normalt läge, men vi får se...

BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Jo, en delfacit som jag hoppas kommer att stå sig även när denna Coronacirkus lagt sig, och jag hoppas också att 2021 kommer att återgå till ett mera normalt läge, men vi får se...
Räkna inte med det förrän efter nästa sommar, det tar tid innan tillräckligt många har blivit vaccinerade.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Vi har facit fram tills nu. Och det roliga är att många börjar applådera "vår" taktik.
Jag är dock inte säker på att det heller kommer hålla i sig.

Det är absolut långt ifrån över än. Jag är inte förvånad ifall vi också får en andra våg senare i höst, eller vinter. Det är viktigt att vi försöker vara uthålliga i vår mildare strategi.
Försök att inte glömma av dig, försök att komma ihåg att påminna andra.
Fördelen är att det vi måste försöka upprätthålla inte är så extremt jobbigt, så vi kan kanske vara lite uthålliga.

De som lider värst är de som är isolerade på ett eller annat vis, jag har personliga vittnesmål i flertal runt om mig, över hur jobbigt de har det, att det känns värre än fängelsestraff :cry: (hur dom nu skulle kunna veta något om det, som aldrig suttit i fängelse ;))

Men sista raden i denna historia är inte skriven än.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
BirgitS BirgitS skrev:
Det var också svenskar som reste till England, USA, Frankrike och Belgien i den vevan som kom hem smittade så det är inte bara fråga om skidresor till Italien för de som kom därifrån fångades upp på ett bra sätt.
Många reser på sportlovet, men alla åker ju inte skidor på sportlovet :D, många reser till värme eller städer och gissningsvis har även dessa resor bidragit till den stora importen av covid-19 under perioden.
Hade varit intressant att veta hur många svenskar som åkte utomlands under sportlovet. Å andra sidan är det inte osannolikt att det förekom inhemsk spridning i tex svenska fjällen redan runt sportlovet och att detta också kan ha bidragit.

BirgitS
KristinaRT KristinaRT skrev:
Många reser på sportlovet, men alla åker ju inte skidor på sportlovet :D, många reser till värme eller städer och gissningsvis har även dessa resor bidragit till den stora importen av covid-19 under perioden.
Man gjorde en del sekvensiering av virusets RNA hos olika personer under våren och det verkade vara ovanligt med Italien-virus jämfört med virus från Storbritannien, Belgien, Frankrike och USA (har för mig att de var de länderna som nämndes på försommaren (?). Slutsatsen var att smittade människor från Italien lyckades man fånga upp bra med de insatser som gjordes under början av mars.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KristinaRT
BirgitS BirgitS skrev:
Man gjorde en del sekvensiering av virusets RNA hos olika personer under våren och det verkade vara ovanligt med Italien-virus jämfört med virus från Storbritannien, Belgien, Frankrike och USA (har för mig att de var de länderna som nämndes på försommaren (?). Slutsatsen var att smittade människor från Italien lyckades man fånga upp bra med de insatser som gjordes under början av mars.
Vilket är logiskt eftersom man då visste att Norditalien var ett drabbat område. Lätt att vara efterklok men det var ganska enfaldigt att förutsätta att endast folk med symtom som varit i Norditalien, Iran eller Kina kunde vara smittade....
En bekant åkte skidor i Schweiz på gränsen till Italien, blev sjuk efter hemkomst (covid-symptom) och fick höra att han inte behövde testas för att han ej varit i Italien. Nej svarade han, men 2 mil därifrån och virus bryr sig inte om nationsgränser.

Det är som sagt lätt att vara efterklok, men om man vet att det pågår ett utbrott i ett land bör man inse att det kan spridas i närområdet oavsett om det är samma eller ett annat land.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Och förstås också att merparten av dessa 6000 döda inte har dött i första hand av covid19 utan covid19 är den sista knuffen över kanten. Det tål att upprepas för dem som tror att det dött 6000 i Sverige av Corona.
Faktum kvarstår att vi har 5 gånger fler döda än de andra nordiska länderna tillsammans. Rimligen har dom ungefär lika stor andel gamla och sköra i sin befolkning.

• Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Läs #25941. Finns massor av anledningar..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är dock inte säker på att det heller kommer hålla i sig.

Det är absolut långt ifrån över än. Jag är inte förvånad ifall vi också får en andra våg senare i höst, eller vinter. Det är viktigt att vi försöker vara uthålliga i vår mildare strategi.
Försök att inte glömma av dig, försök att komma ihåg att påminna andra.
Fördelen är att det vi måste försöka upprätthålla inte är så extremt jobbigt, så vi kan kanske vara lite uthålliga.

De som lider värst är de som är isolerade på ett eller annat vis, jag har personliga vittnesmål i flertal runt om mig, över hur jobbigt de har det, att det känns värre än fängelsestraff :cry: (hur dom nu skulle kunna veta något om det, som aldrig suttit i fängelse ;))

Men sista raden i denna historia är inte skriven än.
Nej, så är det självklart. Ingen vet vad som händer i framtiden. Men jag håller mig i dåtiden :)

Problemet kommer nog vara att få folk att fortsätta tänka hygien och närhet. Jag är "rädd" för att folk ska börja slappna av och glömma det Pappa tegnell lärt oss, tvätta händerna och håll minst 1,5m avstånd.
Att folk står ut och ligga på en strand där folk nästan ligger på varandra förstår jag mig inte på. oavsett corona eller inte.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag o arbetskamrat har en teori att starten drevs av den välavlönade medelklassen, konsulter, chefer, som måste till varje pris, åka skidor i alperna, nöjesresa till London, till något ställe med värme o sol. Tycker i mitt sinne att det är just dessa personer som i många fall skrikit högst om lock down, hårdare tag, men ändå många av dem röstat på nedskärningar o optimeringar. Kanske lite raljant!

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag o arbetskamrat har en teori att starten drevs av den välavlönade medelklassen, konsulter, chefer, som måste till varje pris, åka skidor i alperna, nöjesresa till London, till något ställe med värme o sol. Tycker i mitt sinne att det är just dessa personer som i många fall skrikit högst om lock down, hårdare tag, men ändå många av dem röstat på nedskärningar o optimeringar. Kanske lite raljant!
Även om jag kanske inte håller med dig i smittostarten:)
Så är det ganska typiskt, den som skriker mest är den som själv stör mest....

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Ja så såg det ut för några månader sen. Men när jag nu kollar idag så är Italien-bidraget större, dvs vi har sen dess hittat fler smittade som har sekvensierats och befunnit sig ha Italien-mutationen. Fler skillnader sedan jag kollade sist är att det faktiskt verkar som Finland är det enskilda land som smittat oss värst. Fy för finnarna, de kunde väl hållit sig hemma.
https://nextstrain.org/ncov/europe?f_country=Sweden

Karta som visar transmissioner av virusmutationer i Europa med betoning på Finland som största källa till Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men när jag nu kollar idag så är Italien-bidraget större, dvs vi har sen dess hittat fler smittade som har sekvensierats och befunnit sig ha Italien-mutationen.
Man ska också vara lite försiktig här med slutsatser och inte förhasta sig.

Italien-strängen som ökat kan ju vara Italien-virus som först tagit sig till Bryssel, Tyskland, GB, Finland eller andra länder, och sen kommit in till Sverige. Dvs att det inte har med sportlovsresenärerna att göra.
Diagrammen här visar ju bara var en viss mutation först hittades och lägger sen all förekomst av denna mutation som kommande från det landet.
På just det viset så behöver ju inte heller Finland vara just värst i klassen, utan kanske bara oturen att just den mutationen upptäcktes just där först.

Det där tror jag virusforskarna kommer klara av att reda ut, genom att följa alla förgreningar av en viss virussträng.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja så såg det ut för några månader sen. Men när jag nu kollar idag så är Italien-bidraget större, dvs vi har sen dess hittat fler smittade som har sekvensierats och befunnit sig ha Italien-mutationen. Fler skillnader sedan jag kollade sist är att det faktiskt verkar som Finland är det enskilda land som smittat oss värst. Fy för finnarna, de kunde väl hållit sig hemma.
[länk]

[bild]
Nu är ju 209 personer lite väl lite för någon exakt vetenskap ;)
T.ex. det finska inflödet kan ju bero på att man har sekvenserat 20 personer i Haparanda där någon eller ett par blev smittade av en finländare och resten är följdfall under 4 månader.
Jag menar bara att det inte är lätt att dra några säkra slutsatser på det underlaget. Mest tydligt är väl att det har kommit in många virusvarianter, eftersom prickarna i grafen till vänster om kartan är väl utspridda på många streck.

Edit:
Såg inte att du hade skrivit ett inlägg till under tiden jag skrev mitt.

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju 209 personer lite väl lite för någon exakt vetenskap ;)
På nextstrains sida står det såhär under diagrammet, något stycke ner:
"There are thousands of complete genomes available now and this number increases by hundreds of every day. This visualization can only handle ~3000 genomes in a single view for performance and legibility reasons. Because of this we have to subsample available genome data for these analysis views. Our primary global analysis subsamples to 120 genomes per admin division per month. "

Jag är lite osäker på hur jag ska tolka det, dvs ifall det är 120*209 samples, eller om det fortfarande ska tolkas som 209 samples.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.