Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst. Då håller inte det argumentet heller. Kanske dags att snegla på Belgien istället?

Staffan
Det är väl ingen som har sagt att andelen av de mest sköra i landet är den enda anledningen till att det är olika antal avlidna i olika länder.

Antalet som är smittade just när ett land stänger ner (oavsett om det är utegångsförbud som i Spanien eller mildare restriktioner som i Sverige) har stor påverkan på hur förloppet blir. Om viruset redan då är inne på äldreboenden så blir det högre antal avlidna än om det inte är så.
 
tittar man på medellivslängd i vår nordiska grannländer så skiljer det sig några år mellan länderna. Om detta har någon betydelse är utanför min kompentens.
Tabell som visar jämförelse av världens medellivslängd 2016 med flaggor och rangordning efter land.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är tvärtom, flera tusen gamla levde redan på lånad tid pga att de två senaste influensasäsongerna var så milda.
Eftersom Otto inte strök med i influensan 2018 är det OK att han inte skyddades mot corona 2020 och dog nu istället?

Nej så fungerar det inte. Det finns ingen lånad tid. Många skulle redan varit döda om vi inte haft antibiotika och vaccinationer men det betyder inte att det är ok att ta livet av dessa nu vilket du indirekt antyder.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom Otto inte strök med i influensan 2018 är det OK att han inte skyddades mot corona 2020 och dog nu istället?

Nej så fungerar det inte. Det finns ingen lånad tid. Många skulle redan varit döda om vi inte haft antibiotika och vaccinationer men det betyder inte att det är ok att ta livet av dessa nu vilket du indirekt antyder.
Du överdriver och feltolkar, det handlar inte om det är rätt att ta död på någon utan om att finna förklaringar om vad som kan vara orsaken till olika skeenden så man kan lära sig för framtiden.

Att bara säga att saker gjordes fel för att många dog lär oss inget inför framtiden. Inte heller att hålla på och gissa att om vi hade gjort likadant som Norge så hade vi haft samma antal avlidna, särskilt inte när man inte ens kan visa upp vad som är skillnaden i folks beteenden i de två länderna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom Otto inte strök med i influensan 2018 är det OK att han inte skyddades mot corona 2020 och dog nu istället?

Nej så fungerar det inte. Det finns ingen lånad tid. Många skulle redan varit döda om vi inte haft antibiotika och vaccinationer men det betyder inte att det är ok att ta livet av dessa nu vilket du indirekt antyder.
"Ta livet av" är ju att ta i, men det vet du ju.

Svara istället på frågan om hur mycket det är värt. Jag vet inte om det var till dig jag ställde den, men jag tar den igen;

Hur mycket skulle du betala rakt upp och ner, i kontanter, för att rädda en främling från att dö i covid19?
1000 spänn? 10000? 100000?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom Otto inte strök med i influensan 2018 är det OK att han inte skyddades mot corona 2020 och dog nu istället?

Nej så fungerar det inte. Det finns ingen lånad tid. Många skulle redan varit döda om vi inte haft antibiotika och vaccinationer men det betyder inte att det är ok att ta livet av dessa nu vilket du indirekt antyder.
Frågan som ställdes var hur reagerade på de som dog i säsongsinfluensan?
Var det lika jobbigt?
De borde vara lika illa. För inte gör du skillnad? Att det är inte så farligt för så många dog inte.
 
Staffans2000
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"Ta livet av" är ju att ta i, men det vet du ju.

Svara istället på frågan om hur mycket det är värt. Jag vet inte om det var till dig jag ställde den, men jag tar den igen;

Hur mycket skulle du betala rakt upp och ner, i kontanter, för att rädda en främling från att dö i covid19?
1000 spänn? 10000? 100000?
Vi betalar tydligen över en kvarts miljon styck, för att plåstra om kränkta förortgangsters offer.

Don Staffan
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom Otto inte strök med i influensan 2018 är det OK att han inte skyddades mot corona 2020 och dog nu istället?

Nej så fungerar det inte. Det finns ingen lånad tid. Många skulle redan varit döda om vi inte haft antibiotika och vaccinationer men det betyder inte att det är ok att ta livet av dessa nu vilket du indirekt antyder.
Du antyder ju istället att alla dessa borde ha räddats till varje pris. Är det så? Vi har ju redan förklarat för dig att de flesta av de som dog på äldreboendena redan hade varit döda nu även utan corona. Eftersom du gick en annan matematikkurs än oss andra är alltså de flesta mer än 50%.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du antyder ju istället att alla dessa borde ha räddats till varje pris. Är det så?
Var antyder jag det?
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Var antyder jag det?
Om du har en egen definition av att antyda att det är ok att ta död på någon när man ger en rimlig förklaring till att det för fler äldre oftare på äldreboenden så måste ju samma definition gälla åt andra hållet. Men om så icke är fallet är det bra att veta att du alltså ser ett takpris. Då är jag nöjd. Då har vi rett ut det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om du har en egen definition av att antyda att det är ok att ta död på någon när man ger en rimlig förklaring till att det för fler äldre oftare på äldreboenden så måste ju samma definition gälla åt andra hållet. Men om så icke är fallet är det bra att veta att du alltså ser ett takpris. Då är jag nöjd. Då har vi rett ut det.
Du hade fel med andra ord.

"Dom lever på lånad tid och skulle ändå ha dött av influensan förra året"

Kunde bli veckans citat på byggahus.se men då inte för att det är vare sig genomtänkt eller humanistiskt.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du hade fel med andra ord.

"Dom lever på lånad tid och skulle ändå ha dött av influensan förra året"

Kunde bli veckans citat på byggahus.se men då inte för att det är vare sig genomtänkt eller humanistiskt.
Så det är med en sån mening du vill bli ihågkommen här, för du är ju den enda som har skrivit så.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Du hade fel med andra ord.

"Dom lever på lånad tid och skulle ändå ha dött av influensan förra året"

Kunde bli veckans citat på byggahus.se men då inte för att det är vare sig genomtänkt eller humanistiskt.
Ulltand Ulltand skrev:
Du hade fel med andra ord.

"Dom lever på lånad tid och skulle ändå ha dött av influensan förra året"

Kunde bli veckans citat på byggahus.se men då inte för att det är vare sig genomtänkt eller humanistiskt.
Jag har aldrig skrivit så och har gett upp att få dig att förstå. Denna tråden får bli som en runsten för framtiden att se vilka som hade rätt. Hur tycker du det går för din sida? Rätt ner i avloppet tillsammans med sköljmedlet i tvättstugan kanske? Allt jag förutspått hittills i tråden har visat sig rätt. Enligt mina egna studier.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
- - -de flesta av de som dog på äldreboendena redan hade varit döda nu även utan corona.
Nåja, det vet vi ju faktiskt inte. Visserligen hade vi en "dödlighetsskuld" eftersom färre än vanligt dog 2019 så att lite fler än vanligt statistiskt sett borde dö under 2020 - men samtidigt så var överdödligheten i mars-maj såpass stor att den lilla underdödlighet vi sett nu sedan juli inte väger upp den.
Men om vi inte haft alla åtgärder mot Corona kanske det varit mycket fler döda i "vanlig" influensa i år.

Vi kan faktiskt inte veta säkert.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
B b8q skrev:
Nåja, det vet vi ju faktiskt inte. Visserligen hade vi en "dödlighetsskuld" eftersom färre än vanligt dog 2019 så att lite fler än vanligt statistiskt sett borde dö under 2020 - men samtidigt så var överdödligheten i mars-maj såpass stor att den lilla underdödlighet vi sett nu sedan juli inte väger upp den.
Men om vi inte haft alla åtgärder mot Corona kanske det varit mycket fler döda i "vanlig" influensa i år.

Vi kan faktiskt inte veta säkert.
Fast i Stockholm som har haft de flesta dödsfallen har återstående medellivslängden på äldreboenden varit en månad för en femtedel, och upp till strax under året för hälften av de boende i hela Sverige de senaste åren. Oberoende av corona.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.