Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Byggdjuret skrev:
Fhm har tittat maskar. De har väl tittat på de mesta. I den här intervjun som jag läste på SVT så var tydligt att fhm
Inte hade varit med och bestämt. Sen undrar jag hur genomtänkt deras förslag om karantän. Hade tegnell sagt samma sak så hade det varit mer genomtänkt. Nu istället är det en stressad stjärna som tydligt blandar ihop känslor med fakta. När han berättar att han är livrädd för en andra våg. Sen undrar jag om hur stor nytta det gör i praktiken. Den osmittade kommer springa runt. Sen undrar jag hur det kommer fungera praktiskt.
Ska företaget betala sjukersättning för en anställd som är sjuk för karantän?
Eftersom det här en lokal regel hur fungerar det om man jobbar i en annan kommun? Tex Södertälje
Var framstod han som stressad och var säger han sig vara livrädd för en andra våg? Jag tittade på en halvtimmes lång presskonferens med honom (och region Sthlm) igår. Det var verkligen inte det intrycket jag fick.

Södertälje är ju en del av region Stockholm så det lär ju knappast var ett bekymmer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hörde en intervju med en finsk minister (?) på radio i måndags tror jag.
Enligt honom hade studier kommit fram till att det finländare som varit utomlands som tog med mesta smittan hem snarare än svenskar på semester i Finland..... Intressant mtp har rabiata Finland har varit gentemot Sverige/svenskar under vår/sommar...

Gissningsvis är detta inte en unik situation i Finland utan något som förekommit på många platser.
Det är ju bara att tänka på hur det hela började i våras. De kineser som kom på affärsresor till Europa var inte de som orsakade stor spridning här utan det var de som återvände hem från resor.

Det har väl med hur man umgås gissar jag, när man är på semester är man mycket med familjen och när man träffar de som bor där så är det mest kortvarigt som personal i affärer och restauranger eller ett fåtal som i affärsmöten. Men när man har varit utomlands och kommer hem så träffar man sina vänner, kollegor etc. och umgås med dem , dvs. man träffar både fler och under längre tid.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
N Noell skrev:
Var framstod han som stressad och var säger han sig vara livrädd för en andra våg? Jag tittade på en halvtimmes lång presskonferens med honom (och region Sthlm) igår. Det var verkligen inte det intrycket jag fick.

Södertälje är ju en del av region Stockholm så det lär ju knappast var ett bekymmer.
De har du rätt i... Fel tänkt av mig tack för rättningen.
Vi får ta Uppsala istället:D
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
FHM pratade för några veckor sen om hemkarantän av familjemedlemmar som en möjlig åtgärd vid ökad smittspridning.
[länk]
Jag undrar hur det kommer gå.

En familj på 4 där vissa då i värsta fall ska vara borta från skola och jobb i upp till 8 veckor eller vad det kan röra sig om, hur kommer det gå? I Stockholm hör jag att det är iaf en veckas väntetid på provsvar ibland så vi pratar om en del tid i hemkarantän.

Jag misstänker att ett krav på hemkarantän tillsammans med att de smittade ska sköta smittspårningen själva leder till färre som testar sig (man vill inte veta svaret eftersom det blir sådana konsekvenser för familjen och andra man varit nära). Vilket leder till fler som går omkring och sprider smitta.

Å andra sidan kompenseras det kanske av de som ser chansen att skaffa sig lite ”extra semester och skollov”
 
BirgitS
tusenett skrev:
Jag undrar hur det kommer gå.

En familj på 4 där vissa då i värsta fall ska vara borta från skola och jobb i upp till 8 veckor eller vad det kan röra sig om, hur kommer det gå? I Stockholm hör jag att det är iaf en veckas väntetid på provsvar ibland så vi pratar om en del tid i hemkarantän.

Jag misstänker att ett krav på hemkarantän tillsammans med att de smittade ska sköta smittspårningen själva leder till färre som testar sig (man vill inte veta svaret eftersom det blir sådana konsekvenser för familjen och andra man varit nära). Vilket leder till fler som går omkring och sprider smitta.

Å andra sidan kompenseras det kanske av de som ser chansen att skaffa sig lite ”extra semester och skollov”
Eftersom en läkare inte är inblandad, och därmed inte kan ge förhållningsinstruktioner, och smittbärarpeng inte kan ges innan Covid-19 är bekräftad så gissar jag att kravet på andra i hushållet inte kan komma innan ett positivt provresultat finns.

Idag går det att få en tid på en teststation på två dagar (sambon vaknade med ont i halsen) men jag vet inte hur länge svaret dröjer för närvarande.

Sen är det väl ytterst ovanligt att inkubationstiden är 2 veckor, det är väl t.o.m. så att Finland eller Norge sätter folk i karantän i 10 dagar.

Tror du att folk i allmänhet tycker att det är jobbigt att ringa de vänner och kollegor som de har träffat nyligen för att berätta att de har Covid-19?
Men om man tycker det så har jag uppfattat det som att man kan få hjälp med det.
Erfarenhet från andra anmälningspliktiga sjukdomar har väl visat att folk som blir uppringda av sina sjuka vänner etc. tar det mer på allvar än om en sköterska ringer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
jag vet inte hur länge svaret dröjer för närvarande.
1-2 dagar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
1-2 dagar.
Tack, då är det max 4 vardagar sammanlagt för närvarande.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom Otto inte strök med i influensan 2018 är det OK att han inte skyddades mot corona 2020 och dog nu istället?

Nej så fungerar det inte. Det finns ingen lånad tid. Många skulle redan varit döda om vi inte haft antibiotika och vaccinationer men det betyder inte att det är ok att ta livet av dessa nu vilket du indirekt antyder.
Har jag sagt att det är okej? Nej. Men det är en förklaring. Du kan inte helt och hållet ta bort vissa dödsorsaker.
Den totala dödligheten är och förblir 100%. Du MÅSTE välja minst en dödsorsak som du vill höja om alla de andra ska bort.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Frågan som ställdes var hur reagerade på de som dog i säsongsinfluensan?
Var det lika jobbigt?
De borde vara lika illa. För inte gör du skillnad? Att det är inte så farligt för så många dog inte.
Min bästa vän dog i influensa förra våren. Det var skitjobbigt. 48 år blev hon, missade dotterns 20-årsdag, student och sin silverbröllopsdag.
 
  • Ledsen
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Har jag sagt att det är okej? Nej. Men det är en förklaring. Du kan inte helt och hållet ta bort vissa dödsorsaker.
Den totala dödligheten är och förblir 100%. Du MÅSTE välja minst en dödsorsak som du vill höja om alla de andra ska bort.

Det vi diskuterar här är väl om FHM har skyddat befolkningen tillräckligt väl genom sina rekommendationer. Nu har vi 5-10 ggr fler döda än våra grannländer och det är onödigt många.

I grunden en ovilja att erkänna asymtomatisk och presymtomatisk smittspridning och konsekvenserna. Otillräcklig testande. Grundlös ovilja mot munskydd. Övertro på vår smittspårningskapacitet. Övertro på att barn inte smittar så mycket (vilket de gör över 10 år) Sent infört besöksförbud på äldreboenden osv..
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det vi diskuterar här är väl om FHM har skyddat befolkningen tillräckligt väl genom sina rekommendationer.
Vi och vi, det verkar väl mest vara du som vill diskutera det.

Ulltand Ulltand skrev:
I grunden en ovilja att erkänna asymtomatisk och presymtomatisk smittspridning och konsekvenserna. Otillräcklig testande. Grundlös ovilja mot munskydd.
Ingen skillnad mot vad som sas resp. gällde i grannländerna i våras.

Ulltand Ulltand skrev:
Sent infört besöksförbud på äldreboenden osv..
Glöm inte att det i mars var i huvudsak i Stockholm som det var mycket smittspridning och här infördes besöksförbud i mitten av mars.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Jag undrar hur det kommer gå.

En familj på 4 där vissa då i värsta fall ska vara borta från skola och jobb i upp till 8 veckor eller vad det kan röra sig om, hur kommer det gå? I Stockholm hör jag att det är iaf en veckas väntetid på provsvar ibland så vi pratar om en del tid i hemkarantän.
Det diskuteras nu och förväntas bli klart om några dagar.
Anders Tegnell säger att det inte kommer att bli frågan om någon formell karantän.
– Ja, egentligen hade vi inte tänkt lyfta den frågan förrän vi hade ett koncept helt och hållet klart. Nu måste vi reda ut hur vi löser de rent praktiska möjligheterna till att göra detta och hur.
– Just nu är allting öppet, vi har aldrig stängt några dörrar. I varje situation gäller det att hitta en så bra lösning som möjligt. Om det är rådande rekommendationer eller lagstiftning får varje situation avgöra, säger Anders Tegnell.
https://www.dn.se/sthlm/detaljer-kring-eventuell-familjekarantan-under-diskussion/
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom en läkare inte är inblandad, och därmed inte kan ge förhållningsinstruktioner, och smittbärarpeng inte kan ges innan Covid-19 är bekräftad så gissar jag att kravet på andra i hushållet inte kan komma innan ett positivt provresultat finns.

Idag går det att få en tid på en teststation på två dagar (sambon vaknade med ont i halsen) men jag vet inte hur länge svaret dröjer för närvarande.

Sen är det väl ytterst ovanligt att inkubationstiden är 2 veckor, det är väl t.o.m. så att Finland eller Norge sätter folk i karantän i 10 dagar.

Tror du att folk i allmänhet tycker att det är jobbigt att ringa de vänner och kollegor som de har träffat nyligen för att berätta att de har Covid-19?
Men om man tycker det så har jag uppfattat det som att man kan få hjälp med det.
Erfarenhet från andra anmälningspliktiga sjukdomar har väl visat att folk som blir uppringda av sina sjuka vänner etc. tar det mer på allvar än om en sköterska ringer.
Den enda jag känner till som provtagit sig (förra veckan) fick vänta 2 dagar för att få en provtagningstid. Sen kom resultatet några dagar senare pga helg så det tog nästan en vecka att få svar.

När provsvaret kommit positivt så ska resten av hushållet vara i hemkarantän hur länge då? Tills den smittade inte längre är smittsam och ett antal dagars inkubationstid efter det, hur lång tid kan det röra det sig om? I de skolor som inte ordnat med distansundervisning för hemmavarande elever finns det nog viss risk för att en del elever gärna mörkar sina symptom för att de inte vill missa undervisningen.

"I allmänhet" vet jag inte, men jag kan tänka mig att vissa kan känna motstånd mot att berätta för sina bekanta att om de får symtom och måste hålla hela sitt hushåll hemma så vet de var det troligen kom ifrån. Förhoppningsvis har jag fel.
 
BirgitS
Det diskuteras även andra typer av lokala åtgärder med samverkan mellan FHM, regionernas smittskyddsansvariga och andra aktörer på regional eller lokal nivå.
– Åtgärderna kan vara väldigt lokala, det kan handla om en arbetsplats eller en stadsdel. Överallt där man ser en spridning och där man tror att det finns åtgärder som kan stoppa den, säger Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Vi har tänkt oss ganska korta insatser, för att bryta smittspridningen behövs kanske ett par till tre veckor på sin höjd. Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet så att säga, men något sådant, säger Anders Tegnell.
Man måste skilja på utbrott som i Dalarnas idrottslag och mer allmän spridning som i t.ex. Stockholm. I det första fallet hanterar man just den gruppen medan man i det andra fallet behöver andra åtgärder.
Anders Tegnell säger på tisdagen att några möjliga åtgärder är stängning av skolor och arbetsplatser, begränsning av folksamlingar, munskydd och ökad testning och smittspårning.
Tror du att motivationen kan minska i en grupp om den vet att de är de enda som tvingas in i nya restriktioner, likt den situation som uppstått i Madrid?
– Ja det är en klar risk, man har haft liknande problem i Holland. Att det är vissa grupper som blir särskilt utsatta av åtgärdernas konsekvenser.
https://www.dn.se/sverige/tegnell-sa-kan-lokala-atgarder-mot-smittan-fungera/

DN har även en artikel där andra experter uttalar sig men den är låst: https://www.dn.se/sverige/experter-lokala-restriktioner-effektiva-men-kan-ge-konsekvenser-pa-sikt/
När restriktioner gäller färre och en kort period kan det vara mer drastiska åtgärder än för hela samhället samt anpassa dem så att social, ekonomisk och hälsomässig kostnad hålls nere framför A M Ekström, professor i global infektionsepidemiologi på KI.

Chefen på Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, C. Magnusson, menar att man måste tänka på att restriktioner i områden med låg socioekonomisk nivå kan förvärra situationen och ge väldigt olyckliga konsekvenser på sikt med t.ex. sämre folkhälsa därför att barn missar skolan, ökad segregation och utanförskap. Det kan leda till situationer som i Madrid.
 
BirgitS
tusenett skrev:
När provsvaret kommit positivt så ska resten av hushållet vara i hemkarantän hur länge då? Tills den smittade inte längre är smittsam och ett antal dagars inkubationstid efter det, hur lång tid kan det röra det sig om? I de skolor som inte ordnat med distansundervisning för hemmavarande elever finns det nog viss risk för att en del elever gärna mörkar sina symptom för att de inte vill missa undervisningen.
Det är väl just sånt som håller på och diskuteras.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.