2 154 442 läst · 32 467 svar
2154k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fast då verkar ju både skribenten och du ha missat vad som är Folkhälsomyndighetens uppdrag.Hyltran från Veglemyren skrev:En till som tror att Tegnell är politiskt styrd eller vad ni nu vill kalla det
Nedanstående text är ett citat ur länken.
”Stefan Löfven får gärna, dagligen, ha åsikter om hur olika åtgärder kring corona påverkar ekonomin, jämställdheten och rättvisan i samhället.
Det är nämligen det som är hans jobb.
Ur Anders Tegnells mun vill jag inte höra fler sådana resonemang.
Jag vill ha siffror, data och kyliga analyser.
Fortsätter detta riskerar man till slut en situation där man efter varje regeringsskifte ersätter en lång rad tjänstemän och experter då deras agerande har visat på så mycket politiska ställningstaganden att den nya politiska makten inte längre ”har förtroende för dem”.
En sådan ordning tjänar ingen på.”
[länk]
Självklart måste FHM ha hänsyn till bl.a. jämställdhet, rättvisan och andra faktorer i samhället i stort när de gör sina analyser och ger sina rekommendationer. Att Anders Tegnell är den som förmedlar budskapet innebär ju inte att det är han i sin roll som statsepidemiolog som har har gjort den analysen. Även om skrämmande många verkar tro att Tegnell är myndighetens enda anställda.
För min del får Stefan Löven också ha åsikter om hur Corona påverkar jämställdheten, ekonomin och rättvisan i samhället och det är ju just det som är hans jobb. Men bedömningarna och analyserna som han skaffar sig en åsikt utifrån vill jag ska vara gjord av någon annan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Här blir man påhoppad hej vilt. Jag försökte vara lite bussig.optimum skrev:Nja det är rätt så många som varje år tar influensavaccin. Även utanför riskgrupper.
Dessutom nu vet man inte säkert vilka som åker dit av covid-19
Jag hoppas vi är många som följer FHM:s råd.
Vägen till immunitet mot denna smitta är enligt min åsikt genom att tillräckligt många tar vaccin.
Dessutom om det inte blir så långt immunitet för de som haft covid-19 så kanske även de behöver vaccin både en och flera gånger.
Jag är betydligt mindre orolig för biverkningar av vaccin än för de saker som händer med folk vid covid-19.
OBS givetvis varken ryskt eller kinesiskt vaccin jag syftar på då utan framtaget mer seriöst.
Du tar troligen aldrig något vaccin överhuvudtaget då? Inte heller någon form av medicin eftersom de flesta har någon form av biverkningar.
Det är många som tagit TBE vaccin mot smitta från fästingar
Här är några av biverkningarna
Du avråder troligen alla från att ta TBE vaccin.
- Smärta i ryggen
- Inflammation av nerver
- Ansiktsförlamning
- Stickningar, domningar och andra neurologiska symptom
- Smärta och stelhet i nacken
- Symptomliknande tecken på hjärninflammation har också blivit inrapporterade
Liten risk för att bli sjuk av TBE men resultatet kan bli jäkligt tråkigt.
TBE drabbar oavsett riskgrupp.
Nej jag fick ingen biverkning av TBE vaccinerna mer än hål i plånboken. 4 hål.
Men du kanske har blivit inspirerad utav pratet om anti vaxxers. Därmed drar du alla som du vet inte tycker som du när det gäller vaccin som anti vaxxers. Det måste bero på att du inte vet vad uttrycket innebär.
Läs nu allt nedan ordentligt
Men för att förklara igen allting. Anti vaxxers är negativa till vaccination oavsett vad. För typ. Se. Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaccinationsmotstånd
De som är i den här tråden har jag inte hittat någon som är anti vaxxers.
Min åsikt som säkert de flesta här i tråden delar är att vaccinering är självklar både influensa och TBE. Dock är många lite skeptiska till ett vaccin som tagits fram så pass fort. Mycket med tanke på vaccinet mot svininfluensan som hade narkolepsi som biverkning. Det var framtaget under stor stress. Det är även det mot corona. Många är skeptiska till vaccin som är framtaget under stor stress. Alltså vaccin som corona.
Nej jag är inte negativ mot TBE eller säsong influensan även om jag inte vaccinerar mig. Mitt barn har fått alla vacciner samt TBE. Själv ser jag till att hålla stelkrampen uppdaterad.
Men att vara skeptisk till ett vaccin som tagits fram under stor stress är inte konstigt. Det är snarare normalt.
Framför allt inte efter svininfluensa vaccinet.
Det är sunt, samt att det har inget med motstånd mot vaccin i sig att göra.
Sen känns det farligt att hänga upp sig så mycket på ett vaccin. Det kommer dröja innan vanliga dödliga vaccineras.
Jag hoppas att kommer upp från de som pratar anti vaxxers gänget. Att du inte sjunker så lågt. Ta dig upp innan det är försent!
En ganska bra text, rätt balanserad. Jag hoppas du själv läste och tog till dig allt, inte bara det som passar dig bäst.Hyltran från Veglemyren skrev:En till som tror att Tegnell är politiskt styrd eller vad ni nu vill kalla det
”Stefan Löfven får gärna, dagligen, ha åsikter om hur olika åtgärder kring corona påverkar ekonomin, jämställdheten och rättvisan i samhället.
Fortsätter detta riskerar man till slut en situation där man efter varje regeringsskifte ersätter en lång rad tjänstemän och experter då deras agerande har visat på så mycket politiska ställningstaganden att den nya politiska makten inte längre ”har förtroende för dem”.
[länk]
Jag kan nog hålla med om att Tegnell väver in lite politisk färgat lull. En del av det han säger som låter politiskt ingår nog faktiskt i FHM's uppdrag, men knappast allt.
Personligen har jag nog inte reagerat speciellt mycket på Tegnell i just denna fråga, men mer kan jag fråga mig var statsministern håller hus. Skulle Löven vara lite mer i ljuset skulle han kunna ta upp lite mer av det politiskt färgade delarna, avlasta Tegnell där - tycker jag.
Jag kan dock förstå att man sänder fram representanten för expertkunskapen att redogöra direkt. Det finns redan då ett led av överföringsmisstag och problem, ty hela myndigheten (eller åtminstone delar av den) har arbetat gemensamt med frågan och vad man ska rekommendera, sen ska allt överföras till en talesperson, som inte alls kommer berätta hela bilden (självklart, då det blir för mycket information), och därmed åtminstone lite omedvetet lägger sitt filter på.
Skulle all denna information först överföras till statsminister/regering för att dessa (som dessutom är lekmän i frågan) ska sprida budskapet så blir det ännu mer förvanskning och fler fel.
Så i grunden tycker jag det är sunt att man väljer att ha en insatt talesperson som redogör för myndighetens åsikter, inte att det ska överföras till politiker först, som sen ska försöka redogöra.
I stort tycker jag det har varit hyggligt fungerande som det varit.
Men ändå, så saknar jag lite synlighet av statsminister och regering. Och de kunde gott få prata om de politiska och övriga samhälleliga aspekterna i frågan, så kan Tegnell få backa lite på den delen.
Öh, varför? Om riskgrupperna vaccinerar sig, när det väl dyker upp ett vaccin, då har man ju uppnått tillräckligt skydd för just riskgrupperna, om vi för enkelhetens skull koncentrerar oss till Sverige. Till årsskiftet lär ju väldigt många ur den övriga massan ha fått vantingen immunitet naturligt eller via T-celler. Vad är då problemet med de som återstår? de som vill och vågar vaccinera sig har ju då gjort det. Immunitet i sig är ju inget självändamål. Eller tänker du dig en allmän utrotning på sikt? Det kan vi nog glömma. Viruset kommer cirkulera i all framtid och troligen mutera också. En vaccination utanför riskgrupperna är och förblir djupt oetisk. Jag är dock för ett vaccin mot hysteri.optimum skrev:
De studier som visar att man fått en minskning i samband med krav på munskydd är ganska samstämmiga: de påpekar att de inte kan visa att det är en specifik åtgärd som haft effekt. Vi ser samtidigt på statistik att flera länder som infört munskyddskrav haft fortsatt ökning betydligt mer än 10-14 dagar efter införandet. Samtliga är eniga om att barn och skola inte är drivande som smittkälla. Flera påpekar att hemmet är största smittkällan, samtidigt som man påpekar det orimliga i att ha mask och avstånd inom familjen. Kollektivtrafiken som smittkälla säger man landar på runt 1% av fallen.tusenett skrev:
Det står ju faktiskt i FoHM:s reglemente att det SKA ta hänsyn till ekonomin, jämställdheten och rättvisan i samhället. Det är också därför man inte stängt ner från början, de måste nämligen ta hänsyn til lhelheten och inte bara hur många som dör av Corona.Hyltran från Veglemyren skrev:En till som tror att Tegnell är politiskt styrd eller vad ni nu vill kalla det
[länk]
Nu är vi illa ute! Jag ska bli alarmist, det verkar roligare! Saxat ur dagens Aftonblaska. Både fuktig och Torr luft gynnar virusets spridning. Undrar vad normal luft gör?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=376793
Klimatet spelar roll för coronavirusets spridning, slår flera studier fast, enligt Svenska Dagbladet.
– Torr luft verkar gynna spridningen av covid-19, vilket betyder att platser och tidpunkter är viktiga. Alltmer forskning visar att klimatet spelar roll och att det kan komma att handla om säsongsutbrott, säger epidemiologen Michael Ward som lett en studie i Australien vid universitetet i Sidney i samarbete med Fudan University School of Public Health i Shanghai, till SvD.
Men forskare vid University of Missouri i USA har kommit fram till att luftfuktighet påverkar spridningen av coronaviruset på omvänt vis: att viruset sprids mer i högre luftfuktighet och mindre på platser med torrare luft, skriver tidningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=376793
Klimatet spelar roll för coronavirusets spridning, slår flera studier fast, enligt Svenska Dagbladet.
– Torr luft verkar gynna spridningen av covid-19, vilket betyder att platser och tidpunkter är viktiga. Alltmer forskning visar att klimatet spelar roll och att det kan komma att handla om säsongsutbrott, säger epidemiologen Michael Ward som lett en studie i Australien vid universitetet i Sidney i samarbete med Fudan University School of Public Health i Shanghai, till SvD.
Men forskare vid University of Missouri i USA har kommit fram till att luftfuktighet påverkar spridningen av coronaviruset på omvänt vis: att viruset sprids mer i högre luftfuktighet och mindre på platser med torrare luft, skriver tidningen.
Tja, det skulle inte förvåna mig om det finns en gymnasieutbildning för att bli alarmist. Det finns ju en för att bli influencer eller youtuber...J Jocke Best skrev:
https://metromode.se/karriar/framtiden-ar-har-nu-kan-du-plugga-till-influenser-eller-youtuber/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
Jag vet inte vad du menar med rätt så många men jag såg en uppgift att det var ungefär hälften av dem som tillhör en riskgrupp eller är över 65 år som vaccinerar sig mot influensan och ung. 2 % av den övriga befolkningen.optimum skrev:
Finns det utbildningar för att bli foliehatt också, eller kommer det automatiskt när man sätter större tilltro till influencers, obskyra självutnämnda experter, konspirationsteoretiker och övriga IQ-reserver på Youtube?B b8q skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jodå, det finns många utbildningar.mikethebik skrev:
Har för att den viktigaste delen var val av aluminiumffolie.
..
På mitt jobb (flera tusen anställda) betalar firman för såväl TBE som influensavaxin. Det gäller alla åldrar.BirgitS skrev:
Själv är jag skeptisk till vaxinering mot vanlig influensa för fullt friska personer, då immunförsvaret brehöver öva lite då och då, istället för att tillbringa sitt liv på en "all inclusive" semesteranläggning.
Steffo
Renoveringsnovis
· 283 inlägg
Men bara mot marionetter.C crappyusrname skrev:
Mot den här killen skulle kriget bli mer på allvar.
https://images.app.goo.gl/8XmotzdQ9hKMikZB7
Staffan Highway