2 154 442 läst · 32 467 svar
2154k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Professorn: ”Munskydd är effektiva”
Lötvall menar att det finns en stor mängd forskning som stöder munskyddets effektivitet.
– Vi vet att länder som rekommenderat munskydd för allmänheten på allmänna platser och inom kollektivtrafik sett en markant minskning av smittan. Men effektiviteten bygger mycket på att de flesta följer rekommendationerna och är lojala mot varandra, när det gäller att bära munskydd. Det finns långt över 100 vetenskapliga artiklar som tydliggör att munskydd är effektiva. Man minskar smittan från människor med covid-19 väldigt effektivt, men de skyddar också till viss del friska människor från att få i sig viruset.
I flera länder har användande av munskydd på bred front setts som ett hjälpmedel för att minska spridningen av viruset. Enligt en studie från Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada från i början av augusti, kan munskyddet anses vara ett effektivt sätt att minska spridningen av corona.
– Vi har inte direkta bevis på att munskydd minskar överföringen av sars-cov-2 eftersom det skulle kräva en randomiserad klinisk prövning som vore oetisk att genomföra. Men den litteratur som vi funnit visar tydligt att munskydd kan minska spridningen av virus och skydda bärarna, några av dem mycket effektivt, säger Juan Jesus Carrero, professor i epidemiologi vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet, i ett pressmeddelande
– Dessa bevis bör vara mer än tillräckliga för att rekommendera användningen av munskydd, särskilt med tanke på svårigheten att kontrollera den pågående pandemin.
Lötvall menar att det finns en stor mängd forskning som stöder munskyddets effektivitet.
– Vi vet att länder som rekommenderat munskydd för allmänheten på allmänna platser och inom kollektivtrafik sett en markant minskning av smittan. Men effektiviteten bygger mycket på att de flesta följer rekommendationerna och är lojala mot varandra, när det gäller att bära munskydd. Det finns långt över 100 vetenskapliga artiklar som tydliggör att munskydd är effektiva. Man minskar smittan från människor med covid-19 väldigt effektivt, men de skyddar också till viss del friska människor från att få i sig viruset.
I flera länder har användande av munskydd på bred front setts som ett hjälpmedel för att minska spridningen av viruset. Enligt en studie från Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada från i början av augusti, kan munskyddet anses vara ett effektivt sätt att minska spridningen av corona.
– Vi har inte direkta bevis på att munskydd minskar överföringen av sars-cov-2 eftersom det skulle kräva en randomiserad klinisk prövning som vore oetisk att genomföra. Men den litteratur som vi funnit visar tydligt att munskydd kan minska spridningen av virus och skydda bärarna, några av dem mycket effektivt, säger Juan Jesus Carrero, professor i epidemiologi vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet, i ett pressmeddelande
– Dessa bevis bör vara mer än tillräckliga för att rekommendera användningen av munskydd, särskilt med tanke på svårigheten att kontrollera den pågående pandemin.
200 000 gällde Norge, men för Sveriges motsvarade siffror på smittspridningen var det 50 000 när jag kollade sist.Ulltand skrev:Den är ju fullständigt irrelevant då det knappast finns några smittade i Norge. Men jag läste 200.000 på en dag och en smittad.
Lite mer i ämnet.
Professor förordar munskydd i t-banan
Han har svängt något i sin syn på munskydd – och tror att det kan vara värt att testa i t-banan eller annan kollektivtrafik.
– De skulle kunna göra nytta i vissa begränsade situationer, säger professor Jonas F Ludvigsson, som också lyfter vetenskapliga rön som pekar på att munskydd kan vara effektiva i egna hemmet
"
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
Tack, det jag läste var nog ett uttalande som baserade sig på den rapporten.tusenett skrev:
Det låter som att just 40 % är en ungefärlig sammanvägning av det som står lite innan ditt citat:
"En meta-analyse utført av Brainard og medarbeidere(4)angir 6% risikoreduksjon, mens Chu og medarbeidere(5)fant 46% og Mills og medarbeidere(6)fant 51%."
Där siffrorna inom parentes är referenser till varsin studie.
Ja vi kar ju inte heller så stor smitta i nuläget och vaför skall tro just på den studien? Här får man nog läsa på ordentligt i alla nya studier. Alla lär inte visa samma resultattusenett skrev:
De skriver också "Bruk av munnbind i befolkningen er dermed et tiltak uten godt dokumentert effekt"BirgitS skrev:Tack, det jag läste var nog ett uttalande som baserade sig på den rapporten.
Det låter som att just 40 % är en ungefärlig sammanvägning av det som står lite innan ditt citat:
"En meta-analyse utført av Brainard og medarbeidere(4)angir 6% risikoreduksjon, mens Chu og medarbeidere(5)fant 46% og Mills og medarbeidere(6)fant 51%."
Där siffrorna inom parentes är referenser till varsin studie.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg
Observera att han alltså skriver att det kan vara värt att _testa_, inte att han verkligen tror, och ändå mindre vet, att det skulle ha någon betydelse.Ulltand skrev:Lite mer i ämnet.
Professor förordar munskydd i t-banan
Han har svängt något i sin syn på munskydd – och tror att det kan vara värt att testa i t-banan eller annan kollektivtrafik.
– De skulle kunna göra nytta i vissa begränsade situationer, säger professor Jonas F Ludvigsson, som också lyfter vetenskapliga rön som pekar på att munskydd kan vara effektiva i egna hemmet
"
[länk]
Det var inte en studie utan en beräkning baserat på andel utan symptom, hur bra munskydd skyddar och smittspridningen i samhället. Resultatet redovisas i en tabell. Beroende på värden man sätter in i beräkningen får man olika resultat.Ulltand skrev:
Redigerat:
Nej jag själv undviker platser som kan vara så det blir trängsel.B Byggdjuret skrev:Men hur ska polisen kunna ge böter om de ska hålla distans?
Men det är valfritt att trängas. Du kan gå därifrån.
Men om nu corona är så pass smittsamt och farligt så borde med tanke på den trängsel som varit så borde alltså antal smittade och vård på iva dra iväg brutalt. Efter den här sommaren. Ska bli intressant. Om du har rätt så får vi total kaos inom sjukvården....
Coronan är vad jag sett rätt så smittsam. Vi får hoppas det inte blir kraftig ökning. Däremot är all smittspridning helt fel och riskerar då att vissa kommer avlida.
Dock har vi nu på företaget flera fall där man är sjuk med covid-19. Före semestern var det knappast någon och tidigare i våras endast några få fall.
Hoppas folk tar sig i kragen nu och inser att det inte är över ännu.
Å katten, tänkte inte på det.P Pin skrev:
Jag har en kollega från vårt bolag i Spanien på besök denna veckan hos oss på företaget.
Han hämtas från hotellet med bil och tar på sig munskydd före han lämnar hotellrummet och har det även hela dagen på företaget. Äter för sig själv på kontor han lånat under veckan. Visst ser det lite ovant ut men han kör samma regel här som de har infört i Spanien.
Nej han tar inte helt sedan dit han kommer.
Fantastiskt att det finns människor som gör vad myndigheterna säger åt dem.
Till och med tar med sig det när de reser utomlands.
Tyvärr så måste vi nog tillåta viss smittspridning för annars måste vi göra som Nya Zeeland. Samt börja jaga folk med drönare och bötfälla folk och ha munskydd överallt.optimum skrev:
Det har väl gått väldigt bra för Nya Zeeland jämfört med Sverige.tusenett skrev:
Jag tycker absolut det är rimligt att bötfälla folk om det räddar liv,
Och på vaccinfronten ser det ju väldigt just ut!
Ja troligen blir det viss smittspridning men jag tycker den inte kan accepteras rakt av.tusenett skrev:
Om alla anstränger sig så kan vi hålla ned den rätt så lågt.
Mataffären. En i familjen går in och handlar. Eller handlar via nätet.
Åk inte buss om man kan cykla istället.
Träffar man personer utanför familjen så är det för katten social distans som gäller och gärna lite extra. De grannar jag pratat med i sommar har det varit 3*4 meter distans. Funkar kanonbra.
Om alla verkligen bryr sig så går det hålla tillbaka smittspridningen och inte några jävla drönare som ska jaga folk.
Nja jag håller nog med de senaste forskarinläggen i media att det är djupt oetiskt att ge folk utanför riskgrupperna vaccin. (Se länkar tidigare i tråden). Nya Zeeland har ett stort problem framför sig.Ulltand skrev:
https://www.dn.se/debatt/vaccination-utanfor-riskgrupperna-oetiskt-i-flera-ar-till/
Redigerat: