Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
R RoAd skrev:
Hur identifierar sig "PK-eliten"? Har de legitimation? Hur blir jag medlem?
Sätt in 3000kr. På konto 98-1324-6497-32

Staffan

• Gilla
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Vem har pratat om "livsnödvändiga aktiviteter" ? Är det det som är kriteriet för att få bära mask?
Enligt gällande regler ska man hålla avstånd. Om det inte går att hålla avstånd ska man avstå från aktiviteten, såvida den inte är mycket viktig. Mycket viktigt kan t ex vara att hämta ut en medicin akut på apoteket, eller att ta bussen till sjukhuset om man jobbar som IVA-sköterska. Ser inte riktigt att gå på sommarstugevisning kvalar in där.

• Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sätt in 3000kr. På konto 98-1324-6497-32

Staffan
Nu på en gång eller efter den 15-åriga kötiden?

E
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var en förenkling. Du behöver ju inte munskydd om du inte är sjuk. Eftersom den marginella effekten munskydd har är att undvika att smitta andra, så behöver du bara det när du är sjuk.
Med rätt mask minskar du risken för att exponeras för viruset.

Dessutom, om majoriteten skulle bära mask, skulle smittorisken minska.
Blir du smittad av corona, riskerar du att sprida vidare till andra flera dagar innan dina egna symptom kommer... Kanske bäst att illustrera för dig...

Instruktiv illustration som jämför användning av ansiktsmasker med att bära byxor för att skydda mot vätskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
E
F f91jsw skrev:
Enligt gällande regler ska man hålla avstånd. Om det inte går att hålla avstånd ska man avstå från aktiviteten, såvida den inte är mycket viktig. Mycket viktigt kan t ex vara att hämta ut en medicin akut på apoteket, eller att ta bussen till sjukhuset om man jobbar som IVA-sköterska. Ser inte riktigt att gå på sommarstugevisning kvalar in där.
Men då hade det väl varit förbjudet antar jag.

Likaså att sitta på en fullsmockad buss. Eller delta i BLM demonstrationer. Osv osv.

E erkka skrev:

Likaså att sitta på en fullsmockad buss. Eller delta i BLM demonstrationer. Osv osv.
Sveriges strategi bygger på eget ansvar för individen och vissa tvingande regler för verksamheter. Om du gick på sommarstugevisning och det var trångt så gjorde du något förbjudet, men det finns för närvarande inget straff för individer. Däremot är det fullt möjligt att fastighetsmäklaren skulle kunna klandras för att inte ha följt gällande regler.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
R
E erkka skrev:

Att du, nästan 25000 inlägg in i tråden inte förstått att det är väldigt lite som FHM kan förbjuda (om ens något) och att allt bygger på rekommendationer, är skrämmande men inte helt förvånande. Vissa här inne är på riktigt faktaresistenta.

Att ett gäng idioter går ut och demonstrerar för BLM eller knör in sig på en full buss ger inte dig frikort att gå på sommarstugevisning utan att själv bli en.

• Gilla
bakterie och 5 till
  • Laddar…
R
E erkka skrev:

Blir du smittad av corona, riskerar du att sprida vidare till andra flera dagar innan dina egna symptom kommer... Kanske bäst att illustrera för dig...

[bild]
Det känns ändå som om den bästa lösningen är att sluta kissa på folk.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
JanneJanne123 och 10 till
  • Laddar…
E erkka skrev:

[bild]
Fin jämförelse. Om man vill understryka min poäng. Håll dig hemma när du är sjuk. Är du så sjuk så du springer runt utan byxor och kissar på folk, ta taxi till psykakuten.

• Haha
  • Gilla
Disktrasan och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag är lite nyfiken på den här "PK eliten" eller "PK maffian" du pratar om. Hur fungerar det, låt oss säga att en fiktiv person tycker att i stort sett allt som Sverige har gjort i den här frågan är helt rätt men samtidigt tycker att man beter sig helt barockt i, säg, klimatfrågan... Tillhör man dessa PK-organisationer då? Eller finns det olika för olika ämnen?

Eller är det bara ett tramsigt sätt att försöka förminska sina meningsmotståndare?

Då är man PK elit i detta sammanhang och inte PK elit i klimatfrågan.

Ja tror att du också tycker att det är lite kul att prata om en tungt ämne på ett ”tramsigt” eller lättsamt sätt ;)

E
R RoAd skrev:
Att du, nästan 25000 inlägg in i tråden inte förstått att det är väldigt lite som FHM kan förbjuda (om ens något) och att allt bygger på rekommendationer, är skrämmande men inte helt förvånande. Vissa här inne är på riktigt faktaresistenta.

Att ett gäng idioter går ut och demonstrerar för BLM eller knör in sig på en full buss ger inte dig frikort att gå på sommarstugevisning utan att själv bli en.
Att du nästan 25000 inlägg in i tråden tror att det är FHM som bestämmer är helt förvånande. Har du hört talas om att vi har en regering?

Fast skillnaden är att jag höll avstånd och det var inte 50 pers inne samtidigt osv, så jag har inte brutit mot några regler eller rekommendationer. Poängen är att med munskydd så blir det som att använda hängslen tillsammans med livremmen (social distansering).

E
R RoAd skrev:
Det känns ändå som om den bästa lösningen är att sluta kissa på folk.
Men vissa kissar ju på sig i sömnen....

E
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fin jämförelse. Om man vill understryka min poäng. Håll dig hemma när du är sjuk. Är du så sjuk så du springer runt utan byxor och kissar på folk, ta taxi till psykakuten.
Fast du har inte förstått.

Du kan ju vara sjuk utan att du vet om det.

Tillhör du då de som använder mask, så är risken mindre att du sprider det vidare.

Staffans2000
useless useless skrev:
Nu på en gång eller efter den 15-åriga kötiden?
Avgiften är en så kallad interimgåva. Vilken inte bara bekostar de administrativa utgifterna för att driva PK:brödraskapets kösystem, utan den ger även möjlighet till PK:brödraskapets hangaroundverksamhet samt PK:ungdomarnas sommarläger.
Dessutom skickar vi ut en hemlig gåva samt en PK-pin att bära på kavajslaget.

Per Karlsson

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag IRL har hört medlemmar av ”PK eliten” fälla kommentera att man bryter mot maskeringslagen om man har munskydd på sig.

Det är tydligen skillnad på mask och mask enligt ”PK eliten” ;)
Ja svenskan är lurig, ibland är det enkelt, som med hjul och jul, då vet man men mask, där vet man aldrig. En del gör nytta i trädgården, en del är besvärliga i tarmarna och en del har man på munnen och de gör kanske ingen nytta, klurigt är det iaf!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.