Status
Tråden går ej att kommentera.
R
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag IRL har hört medlemmar av ”PK eliten” fälla kommentera att man bryter mot maskeringslagen om man har munskydd på sig.

Det är tydligen skillnad på mask och mask enligt ”PK eliten” ;)
Hur identifierar sig "PK-eliten"? Har de legitimation? Hur blir jag medlem?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Dom lär väl ha konstiga handslag och liknande, såg i en artikel igår att nåt liknande sällskap hade 15-års väntetid och endast på rekommendation av befintliga medlemmar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hur identifierar sig "PK-eliten"? Har de legitimation? Hur blir jag medlem?
I detta sammanhang identifieras de genom att de tycker att i stort sett allt som Sverige har gjort eller inte har gjort har varit rätt att göra eller inte göra.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
E erkka skrev:
Jag använder munskydd i de situationer det behövs, men det skulle ju vara bättre om alla gjorde det (när det behövs alltså).
Det är fritt fram, inget som hindrar.
Diskussionen om maskeringslagen kom upp då hyltran skrev att man blev attackerad av PK-maffian som påpekade att det var ett brott mot maskeringslagen. Själv har jag inte burit mask, men håller avstånd, men jag har sett rätt många med mask och aldrig hört att någon sagt något om maskeringslagen. Har du som bär mask råkat ut för det?

Kopplingen till religiösa symboler som ogillas är för att Hyltran hämtar en stor del av sin information från ställen där man inte gillar dessa symboler och ställer där det talas om PK-maffia hela tiden, så kopplingen är rätt klar tycker jag.

Det som är lite oklart för mig är om jag är medlem i PK-maffian eller inte. Jag betalar inget medlemskap iallafall. Jag har dock oftast åsikter som är tvärtemot de som innehavs av gruppen som använder ordet PK-maffia ofta, så då borde jag vara med?!
Eller egentligen har jag nog inte de åsikterna som jag tror att jag har. "Alla" tycker ju egentligen samma sak, men det finns de som vågar säga det och så finns det PK-maffian, dvs den andra gruppen...
 
E
Anna_H Anna_H skrev:
Jag gör det också. dvs aldrig, för min del. Nyttjar inte kollektivtrafik, trängs inte i butiker och på restauranger utan väntar till det är fritt fram.
då tänker vi lika för det är min strategi med så långt det går. Däremot finns det fall när det i princip är omöjligt att inte göra det, speciellt här i Stockholm där det bor för mycket folk. Ett sådant exempel var i helgen då vi var på sommarstugevisning. Helt galet med folk, så då var masken bra att ha med.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
I detta sammanhang identifieras de genom att de tycker att i stort sett allt som Sverige har gjort eller inte har gjort har varit rätt att göra eller inte göra.
Men i det här sammanhanget har Sverige ju inte alls varit PK, då vi gjort tvärt emot vad flertalet länder gjort. Är det fortfarande PK då? Eller är det olika från land till land? PK här är kritiskt där, och kritiskt här är PK där?
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
då tänker vi lika för det är min strategi med så långt det går. Däremot finns det fall när det i princip är omöjligt att inte göra det, speciellt här i Stockholm där det bor för mycket folk. Ett sådant exempel var i helgen då vi var på sommarstugevisning. Helt galet med folk, så då var masken bra att ha med.
Hur rangordnar du sommarstugevisning på en skala av livsnödvändiga aktiviteter? Före apoteket men efter mataffären?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Är det "i princip omöjligt" att inte gå på sommarstugevisning?
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
då tänker vi lika för det är min strategi med så långt det går. Däremot finns det fall när det i princip är omöjligt att inte göra det, speciellt här i Stockholm där det bor för mycket folk. Ett sådant exempel var i helgen då vi var på sommarstugevisning. Helt galet med folk, så då var masken bra att ha med.
E erkka skrev:
vet inte hur du drog den slutsatsen, du får gärna förklara.

Men nej, jag har inte varit varken sjuk el haft corona eller tänkt vara ute bland allmänheten om så sker.
Vad jag syftade på med "när det behövs alltså" var alltså när det inte går att upprätthålla social distansering tex på bussar, lägenhetsvisningar, köer osv skulle det kanske vara bra om ALLA hade munskydd och inte bara 3 av 100.
Det var en förenkling. Du behöver ju inte munskydd om du inte är sjuk. Eftersom den marginella effekten munskydd har är att undvika att smitta andra, så behöver du bara det när du är sjuk.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Är det "i princip omöjligt" att inte gå på sommarstugevisning?
Haha. Jag dör. :crysmile:

Jag hamnar på sommarstugevisningar hela tiden, trots att jag inte vill.
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Hur rangordnar du sommarstugevisning på en skala av livsnödvändiga aktiviteter? Före apoteket men efter mataffären?
Vem har pratat om "livsnödvändiga aktiviteter" ? Är det det som är kriteriet för att få bära mask?
 
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
I detta sammanhang identifieras de genom att de tycker att i stort sett allt som Sverige har gjort eller inte har gjort har varit rätt att göra eller inte göra.
Jag är lite nyfiken på den här "PK eliten" eller "PK maffian" du pratar om. Hur fungerar det, låt oss säga att en fiktiv person tycker att i stort sett allt som Sverige har gjort i den här frågan är helt rätt men samtidigt tycker att man beter sig helt barockt i, säg, klimatfrågan... Tillhör man dessa PK-organisationer då? Eller finns det olika för olika ämnen?

Eller är det bara ett tramsigt sätt att försöka förminska sina meningsmotståndare?
 
  • Gilla
tergo och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är fritt fram, inget som hindrar.
Diskussionen om maskeringslagen kom upp då hyltran skrev att man blev attackerad av PK-maffian som påpekade att det var ett brott mot maskeringslagen. Själv har jag inte burit mask, men håller avstånd, men jag har sett rätt många med mask och aldrig hört att någon sagt något om maskeringslagen. Har du som bär mask råkat ut för det?

Kopplingen till religiösa symboler som ogillas är för att Hyltran hämtar en stor del av sin information från ställen där man inte gillar dessa symboler och ställer där det talas om PK-maffia hela tiden, så kopplingen är rätt klar tycker jag.

Det som är lite oklart för mig är om jag är medlem i PK-maffian eller inte. Jag betalar inget medlemskap iallafall. Jag har dock oftast åsikter som är tvärtemot de som innehavs av gruppen som använder ordet PK-maffia ofta, så då borde jag vara med?!
Eller egentligen har jag nog inte de åsikterna som jag tror att jag har. "Alla" tycker ju egentligen samma sak, men det finns de som vågar säga det och så finns det PK-maffian, dvs den andra gruppen...
Det kostar inte medlemsavgift att vara med i "PK eliten", du uppbär lön som tex journalist eller politiker (i rätt parti, eller finns det mer än ett?). Enligt dem som svänger sig med begreppet. Och de flesta förnekar medlemskap, kanske för att de inte fattar att de är PK, inte vill vara PK, eller tycker hela begreppet är fel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men i det här sammanhanget har Sverige ju inte alls varit PK, då vi gjort tvärt emot vad flertalet länder gjort. Är det fortfarande PK då? Eller är det olika från land till land? PK här är kritiskt där, och kritiskt här är PK där?
Nu får du inte komplicera sakfrågan ;) sambanden måste vara enkla och tydliga

PK maffian i Sverige representerades av en liten tant som hävdade att Hyltran bryter mot masklagstiftningen. Av detta kan vi dra slutsatsen att PK maffian är en samling små tanter, oklart dock hur många.
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag är lite nyfiken på den här "PK eliten" eller "PK maffian" du pratar om. Hur fungerar det, låt oss säga att en fiktiv person tycker att i stort sett allt som Sverige har gjort i den här frågan är helt rätt men samtidigt tycker att man beter sig helt barockt i, säg, klimatfrågan... Tillhör man dessa PK-organisationer då? Eller finns det olika för olika ämnen?

Eller är det bara ett tramsigt sätt att försöka förminska sina meningsmotståndare?
Det är bara en typisk härskarteknik som ofta används när sakliga argument har tagit slut, vilket oftast visar sig vara ganska snabbt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.