Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M MEE-84 skrev:
Läste någon artikel att forskare i Indonesien eller liknande nu fått ett virus som var så muterat att det smittade 10 gånger värre än nuvarande och att detta skulle göra alla vaccin meningslösa.

Hittar inte artikeln nu, har jag bara drömt mar eller?
Nej, det har stått att läsa på flera ställen sedan juni, att den Corona-mutation som är vanligast i Europa och USA, är tio gånger smittsammare än originalviruset från Kina:
https://www.expressen.se/nyheter/muterad-virusstam-oroar-malaysia/
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, det har stått att läsa på flera ställen sedan juni, att den Corona-mutation som är vanligast i Europa och USA, är tio gånger smittsammare än originalviruset från Kina:
[länk]
Jaha.. Ändå märkligt ifall ett tio gånger svagare virus vållade Kina så mycket huvudbry, Peking har väl varit delvis nedstängt i månadsvis?

Men det kunde ju givetvis gått mycket värre där, tur att det inte var 10 gånger mer smittsamt än den som finn i amerika och Europa.
 
M MEE-84 skrev:
Jaha.. Ändå märkligt ifall ett tio gånger svagare virus vållade Kina så mycket huvudbry, Peking har väl varit delvis nedstängt i månadsvis?

Men det kunde ju givetvis gått mycket värre där, tur att det inte var 10 gånger mer smittsamt än den som finn i amerika och Europa.
Nå, ”vår” mutation kan säkert ta ett varv till runt Jorden och komma till Kina igen.
 
optimum optimum skrev:
Vissa tror på flockimmunitet, vissa tror att smittan minskat tack vare immunitet.
Jag tror minskningen beror på att folk en period var bra på social distans. När man släpper på sådant ökar smittspridningen igen. Nej inte vetenskapligt förankrat, bara sunt förnuft.

[bild]

"En ny lägesrapport från region Stockholm, visar att antalet personer som vårdas med anledning av covid-19 har ökat.

Enligt rapporten är 58 personer i regionen i behov av vård på sjukhus, vilket är 12 fler än lägesrapporten från 13 augusti.
Ökningen innebär att Region Stockholm har flest antal vårdande covid-19-patienter i Sverige.
På andra plats ligger Västra Götaland som under måndagen rapporterade att 46 personer vårdas för covid-19 i regionen.
Region Stockholm rapporterar den aktuella lägesbilden två gånger i veckan.
I lägesrapporterna presenteras antal konstaterat smittade, antal inneliggande patienter, antal patienter som intensivvårdas, utskrivna, antal avlidna, antal provtagna samt särredovisning av särskilda boende (SÄBO)."

[länk]

Att inläggningar ökar något, den varmaste helgen på hela året, kanske man inte ska dra allt för höga växlar av.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Z zada11 skrev:
Att inläggningar ökar något, den varmaste helgen på hela året, kanske man inte ska dra allt för höga växlar av.
Det känns rätt självklart att antal smittade ökar igen, med tanke på hur många puckon som packat ihop sig i Smögen, Visby, Tylösand och andra sommarnöjes-orter.
 
Redigerat av moderator:
J
B b8q skrev:
Det känns rätt självklart att antal smittade ökar igen, med tanke på hur många puckon som packat ihop sig i Smögen, Visby, Tylösand och andra sommarnöjes-orter.
Det kan ju vara så att dom genom att bli smittade, men unga och friska i övrigt ser till att de gamla slipper bli smittade till hösten eftersom de själva då är immuna. Förutsatt att de gamla håller isoleringen. Detta är ju folk som är uppe i smöret och skapar kluster genom sina kontakter runt Stureplan och div turistorter. Jag har varit där själv fast tidigare i sommar och det är rätt mycket brats. Inga gamlingar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
Z zada11 skrev:
Att inläggningar ökar något, den varmaste helgen på hela året, kanske man inte ska dra allt för alarmistiska växlar av.
Om vi har en varm helg så bör det ta lite längre innan vi ser inläggningar.

Det jag skrev var bara ett konstaterande att smittan ökar när folk inte håller social distans.
Finns inget som pekar på att viruset SARS-CoV2 muterat till "snällare" variant utan det smittar lika effektivt som i våras.
Håller folk inte sig till FHM:s råd så ökar smittan.

Det är inte över ännu.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
M MEE-84 skrev:
Jaha.. Ändå märkligt ifall ett tio gånger svagare virus vållade Kina så mycket huvudbry, Peking har väl varit delvis nedstängt i månadsvis?

Men det kunde ju givetvis gått mycket värre där, tur att det inte var 10 gånger mer smittsamt än den som finn i amerika och Europa.
Troligen för deras erfarenheter av SARS från början 2000 talet och resultatet för deras ekonomi.
Kommer säkert påverka deras framtid som stor exportnation.
Dessutom visste de troligen om att man smittar före symptom precis som SARS gjorde.

Jag är inte så orolig för smittsamheten som hur dödligt det är.
Jämför med Spanska sjukan som tog livet av yngre vuxna i betydligt högre grad än covid-19
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det kan ju vara så att dom genom att bli smittade, men unga och friska i övrigt ser till att de gamla slipper bli smittade till hösten eftersom de själva då är immuna. Förutsatt att de gamla håller isoleringen. Detta är ju folk som är uppe i smöret och skapar kluster genom sina kontakter runt Stureplan och div turistorter. Jag har varit där själv fast tidigare i sommar och det är rätt mycket brats. Inga gamlingar.
Bratsen får gärna bli smittade för min del, men då ska de isolera sig själva i några veckor sen och inte vara ute och sprida det vidare till riskgrupper. Tyvärr har jag inte så mycket förtroende för att brats, stekare och annat partyfolk har förmågan att sätta sig i karantän självmant...
 
optimum
B b8q skrev:
Bratsen får gärna bli smittade för min del, men då ska de isolera sig själva i några veckor sen och inte vara ute och sprida det vidare till riskgrupper. Tyvärr har jag inte så mycket förtroende för att brats, stekare och annat partyfolk har förmågan att sätta sig i karantän självmant...
Det är väl sådant som är problemet att de anser att de själva bara kommer bli lite sjuka och missar helt att de då sprider smittan vidare till andra.
Detta är troligen en av orsakerna till att många ungdomar inte sköter social distans så bra.
Party är för dem viktigare.
Ordet hänsyn är något de bara läst om.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Bratsen får gärna bli smittade för min del, men då ska de isolera sig själva i några veckor sen och inte vara ute och sprida det vidare till riskgrupper. Tyvärr har jag inte så mycket förtroende för att brats, stekare och annat partyfolk har förmågan att sätta sig i karantän självmant...
Kanske lite cyniskt lagd men som redan nämnt ska vi kanske vara lite tacksamma för om människor som exklusivt umgås med unga friska lägger manken till och ser till att få sin milda variant av Corona så att vi har ett bättre grundskydd till hösten? Om sen vi i "mittengruppen" kan uppvisa lite av den klokskap som många här tillskriver sig (vi är ju inte de unga dumma) så kanske vi kan utgöra en liten DMZ för de i riskgrupperna.

Jag tror folk i allmänhet känner att det här med Corona inte var så farligt, viruset tillskrevs ju monsterkrafter inledningsvis, men nu vet man lite bättre, vi lever ju med många andra sjukdomsrisker och även denna börjar kanske "få sin plats".
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Z zada11 skrev:
Det är absolut inte mitt första inlägg i tråden, min bäste herre(?). Jag har varit med från start, men har till skillnad från många andra(vad det verkar) andra saker att göra på dagarna än att skriva hundratals inlägg här.

@optimum, att det sker fler inläggningar en varm helg är inget konstigt och det behöver inte vara pandemi för att det ska ske. Kämpar du innan blir det ännu kämpigare när temperaturen stiger. Sen kommer vi iofs säkert se en pandemieffekt av den varma perioden vi har nu med start av vecka 35. Samtidigt kommer säkert effekten av återgång till arbete efter semester och åter till skolan och fritids börja märkas av.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Om vi har en varm helg så bör det ta lite längre innan vi ser inläggningar.
Det är väl snarare tvärtom? Värmen drabbar de svagare direkt, men med Covid tar det en vecka innan man behöver läggas in.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
galento
Norges stängning av gränsen diskuteras
en del i Värmland. Detta kommer från Värmlands Folkblad idag 18 augusti.

Bild från tidningsartikel som visar en gränsövergång med vägskyltar och tomma vägar, kopplat till diskussion om Norges gränsstängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.