Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är precis så man ska tänka. Så vad tänkte de sista passagerarna som klev på bussen?
Det är viktigare att jag kommer smittad till jobbet än kommer en halvtimme för sent?

Ung. som en del fortkörare, det är viktigare att jag med 90 % sannolikhet kommer fram i tid än att jag med 10 % sannolikhet hamnar på sjukhus?
Jag är faktiskt fascinerad att det är så många som har ett arbete som innebär en fysisk plats så det fortfarande genererar trängsel. Jag menar att ALLT arbete som genomförs med dator och INTE under arbetsdagen kräver att man ska vara fysiskt vid en maskin, kassadisk, serviceyrke, sjukvård mm kan göras hemifrån.

Jag ser tydliga tendenser i Stockholm att många nu är tillbaka till hur man agerade innan sportlovet och åker slentrianmässigt till arbetsplatsen trots att man mycket väl kan göra sina sysslor hemifrån. Man har blivit blasé och uttråkad att sitta i sin skrubb hemma. Det var många som hade just det senare som argument redan i april och maj.

Så frågan är nog, hur många på den där bussen skulle kunnat jobba hemifrån istället? Eller planerat sin vecka så man bara behöver åka in en dag?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Den stora bristen är att den skulle kommit från FHM som man lovat.
Nu kom den från en branschorganisation till sina medlemmar. Endast till sina medlemmar.

Du får en sak till. En riskanalys värd namnet.
Troligen är du bekant med riskanalyser.

Och en sak till. Vilka har tagit del och ens läst det du länkade till?

Har du varit ute på någon camping i sommar och tagit del av de åtgärdsplaner en riktig riskanalys hade gett?
Vad får dig att tro att framtagningen av riktlinjerna inte föregåtts av en riskanalys? Jag tycker att det är rätt tydligt att det är precis det som skett. Svårt att skriva riktlinjer utan att bedöma riskerna först.
Sen har det ju skett i samarbete med FHM. Mindre viktigt vem som förmedlar infon kan jag tycka.
När det gäller vem som tagit del så förutsätts det - får vi anta - att berörda näringsidkare har ett intresse av att läsa och följa de riktlinjer som finns.
Gemene besökare behöver inte göra det svårare för sig själv än att hålla avstånd, tvätta händerna, stanna hemma om du är sjuk etc. Dessa uppmaningar fanns ju sedan tidigare.

Det är ju flera i tråden som frågat vad det är du tycker dig sakna i riktlinjerna. Har du svarat på det? (och nej, att du är besviken på att det inte var FHM som förmedlade riktlinjerna gills inte som svar den här gången heller)

Jag tror nog aldrig att jag varit på en camping (bortsett från ett antal midsomrar i ungdomen) men om campingarna väljer att inte följa riktlinjer så är det väl inte FHM som ska lastas för det.
Nån form av tillsyn sker väl antar jag, precis som att restauranger kontrolleras.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Och sedan lagt in den på Folkhälsomyndighetens hemsida och inte som nu enbart för Visitas medlemmar.
Du verkar ju gilla att räkna på saker, har du räknat på vilken skillnad det skulle gjort om de lagt in informationen på sin egna sida istället för att länka till den? Att du inte lyckades hitta den och trodde det var någon slags mörkläggning på gång är nog ett personligt problem och inte ett allmänt.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det är precis så man ska tänka. Så vad tänkte de sista passagerarna som klev på bussen?
Det är viktigare att jag kommer smittad till jobbet än kommer en halvtimme för sent?

Ung. som en del fortkörare, det är viktigare att jag med 90 % sannolikhet kommer fram i tid än att jag med 10 % sannolikhet hamnar på sjukhus?
Jag tror det är rätt många som inte har råd att ha den inställningen, arbetsplatser är inte så tolleranta, man kan gå på timmar osv. Precis som med andra risker får man göra en avvägning och acceptera vissa. Om man ska generalisera, så åker de som har råd att avstå inte buss.

Tyvärr tror jag detta tankesätt är en klassfråga och ska man lösa detta får nog myndigheterna sätta in tillräckligt med buss/tåg osv för att klara kapaciteten och samtidigt hålla avstånd.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
D
mikethebik mikethebik skrev:
Oj, generalisering de luxe!
Själv avskyr jag PK-eliten, tycker att antivaxxers borde läsa på lite och inte tro att sanningen finns på Youtube samt att flatearth- anhängare troligen rymt från psyket hela bunten.
Ändå är jag rätt övertygad om att mask för allmänheten enbart är ett symbolikargument.
Avskyr inte PK-eliten, är kanske del av den :) dvs jag tycker inte man ska prata innan man tänker, inte generaliserande peka ut individer i en minoritetsgrupp och skuldbelägga dessa för vad andra har gjort, osv.

Nä, jag tycker det är rätt fint att behålla värdighet, substans, sanningshalt och respekt för andra när man uttrycker sig.

Ser också masker i detta sammanhang som ett inslag av propaganda.
 
  • Gilla
Rappala och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är kärlekstemat applicerbart även här? Eller vad pysslar ni med?

Steffo
Microsoft Teams är en programvara för att hålla interaktiva möten över internet... Som Skype. Väldigt vanligt för oss som jobbar hemifrån i pandemin.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Microsoft Teams är en programvara för att hålla interaktiva möten över internet... Som Skype. Väldigt vanligt för oss som jobbar hemifrån i pandemin.
Sedär! Då var det meningsfullt att gå upp idag också.


Staffan
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Okej, så din spaning är att hela Sveriges grå massa tillhör dessa tre grupper du hittat på dina right-wing-sidor i amerikatt och andra mörka skrymslen du hänger på? Varför ser man inga människor på stan med mask annars?
För att folk är rädda för ”PK-maffian” ;) och bara för att man inte alltid har mask på sig så innebär det inte att man är helt övertygad om att den inte gör någon nytta.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Jag tror det är rätt många som inte har råd att ha den inställningen, arbetsplatser är inte så tolleranta, man kan gå på timmar osv. Precis som med andra risker får man göra en avvägning och acceptera vissa. Om man ska generalisera, så åker de som har råd att avstå inte buss.

Tyvärr tror jag detta tankesätt är en klassfråga och ska man lösa detta får nog myndigheterna sätta in tillräckligt med buss/tåg osv för att klara kapaciteten och samtidigt hålla avstånd.
Mitt inlägg var förstås hårdraget. Är det mycket trängsel så uppstår den förstås inte med den sista passageraren utan påstigande borde ha börjat tänka långt innan dess. Om trängseln bara berott på den arbetskraft som måste jobba fysiskt på arbetsplatsen så hade det ju varit trängsel redan förra veckan. Så var ju tydligen inte fallet så det har tillkommit folk, bland annat skolbarn och de brukar ju inte ha så stora problem med att komma försent, särskilt inte om de har en bra anledning.

Jag länkade tidigare idag till en artikel som beskrev hur man i Stockholm har jobbat för att minska risken för trängsel, t.ex. för att det skulle kunna ge idéer för vad folk kan lobba för lokalt om trängsel är ett problem där de bor.
 
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
För att folk är rädda för ”PK-maffian” ;) och bara för att man inte alltid har mask på sig så innebär det inte att man är helt övertygad om att den inte gör någon nytta.
Låter orimligt, vad tänker du att PK-maffian skulle göra med maskbärare och har du sett detta hända? Om man är vädigt rädd för Corona och tror att en mask har effekt så bär man såklart en sådan, annars är man ju skvatt galen, en självplågare!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]
85% av de granskade fallen var mer eller mindre döende redan och covid19 hade liten eller ingen påverkan på utfallet. Känns vansinnigt att alla fall där man konstateras ha covid19 rapporteras in i dödsstatistiken för covid när det inte är det som i huvudsak orsakar dödsfallet.
 
  • Gilla
Disktrasan och 7 till
  • Laddar…
T
Möbius skrev:
85% av de granskade fallen var mer eller mindre döende redan och covid19 hade liten eller ingen påverkan på utfallet. Känns vansinnigt att alla fall där man konstateras ha covid19 rapporteras in i dödsstatistiken för covid när det inte är det som i huvudsak orsakar dödsfallet.
Är det det som är det där "folkmordet" som en del här refererar till?
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Möbius skrev:
85% av de granskade fallen var mer eller mindre döende redan och covid19 hade liten eller ingen påverkan på utfallet. Känns vansinnigt att alla fall där man konstateras ha covid19 rapporteras in i dödsstatistiken för covid när det inte är det som i huvudsak orsakar dödsfallet.
Nu har det funnits en poäng med att rapportera som man gjort.
Dvs dödsfall med covid-19.

Socialstyrelsen kommer allteftersom de hinner med (de ligger några veckor efter alltid, inte bara under corona) gå igenom läkarnas dödsfallsintyg och gruppera om bland dödsorsakerna.

Men för FHM och andra aktörer som varit beroende av snabbt uppdaterad information om hur läget förändras så skulle det varit hur dåligt som helst att behöva vänta 2-3 månader på siffror, så därför har man helt enkelt rapporterat dödsfall med covid-19 i samma klump som dödsfall av covid-19.

Vi får se om dessa siffror ändras i någon större utsträckning sen, hoppas inte alltför mycket på det, det beror nämligen på vad läkarna har skrivit i intygen.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
sunnis
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har det funnits en poäng med att rapportera som man gjort.
Dvs dödsfall med covid-19.

Socialstyrelsen kommer allteftersom de hinner med (de ligger några veckor efter alltid, inte bara under corona) gå igenom läkarnas dödsfallsintyg och gruppera om bland dödsorsakerna.

Men för FHM och andra aktörer som varit beroende av snabbt uppdaterad information om hur läget förändras så skulle det varit hur dåligt som helst att behöva vänta 2-3 månader på siffror, så därför har man helt enkelt rapporterat dödsfall med covid-19 i samma klump som dödsfall av covid-19.

Vi får se om dessa siffror ändras i någon större utsträckning sen, hoppas inte alltför mycket på det, det beror nämligen på vad läkarna har skrivit i intygen.
Det här sättet är snarare den metoden som används i Sverige och flera länder för att mäta influensaliknade virus, tror inte man kommer justera om siffrorna, finns ingen anledning och då är inte heller datan kvalitetssäkrad längre för andra virussjukdomar man mäter.

Men det är ju klart, skulle Sverige mäta som många andra länder så hade det rent statistiskt sett bättre ut. UK trollade förra veckan bort 5000 döda från sin statistik... Spanien som mäter lite olika beroende på region tror man har missat 60% av fallen...
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.