2 158 239 läst · 32 467 svar
2158k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Var i Järfälla och handla matvaror. Alla frysvaruhyllor var tomma. Klorin går inte att få tag i och det ont om tvål och diskmedel.
Pasta och konserver var slut oxå. Handlaren påstod att det kommer att fyllas på snart. Så sa de om handspriten oxå. Men det går fortfarande inte att få tag på.
Rekommendationen blir att handla så att man klarar sig i ett par månader. Ifall det skiter sig ordentligt.
Pasta och konserver var slut oxå. Handlaren påstod att det kommer att fyllas på snart. Så sa de om handspriten oxå. Men det går fortfarande inte att få tag på.
Rekommendationen blir att handla så att man klarar sig i ett par månader. Ifall det skiter sig ordentligt.
Åk ett par km över kommungränsen. Jag handlade där igår kväll Det enda som var helt slut var köttfärs och jäst Allt annat du beskriver fanns det gott om.L Lars48 skrev:Var i Järfälla och handla matvaror. Alla frysvaruhyllor var tomma. Klorin går inte att få tag i och det ont om tvål och diskmedel.
"Och vad vi ska vara väldigt glada för här är att politikerna inte lägger sig i det här!"Claes Sörmland skrev:
Johan von Schreeb - P1 morgonstudion.
Någon minut in i klippet:
Och fungerar inte mp4-clipet så finns det här, men dock 1:18:15 in i programmet
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1460050?programid=1650
Redigerat:
OK, populationsstorlek först menar du alltså, det låter väldigt rimligt, ett större urval s a s. Betyder det att tiden viruset är under spridning inte har betydelse? Jag tänker mig att en utdragen pandemi lämnar mer utrymme för framgångsrika mutationer än en kortare mer explosiv och snabbare övergående pandemi.Claes Sörmland skrev:Det korta svaret är att det först är populationsstorleken som avgör sannolikheten för att en ny mutation etablerar sig. Ju fler infekterade människor desto större population virus ur vilken mer anpassade former kan selekteras.
Nu när vi har en pandemi blir snart populationsstorleken knappast begränsande för antalet genetiska varianter som finns tillgängliga för selektion. Viruset är ett RNA-virus så det har potential att mutera mycket fort. Det som då avgör om det gör det är selektionstrycket, först om det finns en variant som sprider sig effektivare mellan människor och i ett senare skede virusvarianter som kan ge sig på den redan infekterade immuna populationen.
Folk inom branschen säger tvärtom, de hinner bara inte få ut varorna eftersom folk agerar som om de hade lyssnat på dig. Omsättningen på varor jämförs med julhandeln, vilket ingen var riktigt beredd på. Den ICA jag handlade på igår var välfylld, även på de klassiska hamstringsvarorna.L Lars48 skrev:Var i Järfälla och handla matvaror. Alla frysvaruhyllor var tomma. Klorin går inte att få tag i och det ont om tvål och diskmedel.
Jag förstår att du är orolig, men du borde försöka lugna ner dig lite.
I ditt inlägg #1867, så ifrågasätter du dödligheten och inte risken att bli smittad. Svaren gav dig exempel på populationer där antalet smittade är bättre bestämd och därigenom blir dödligheten (för dessa stickprov) bättre uppskattad.M Markarbetaren skrev:Promillesiffran var tagen ur luften, hypotetisk, det var nog bara nån promille som inte förstod det!
Att jämföra verkligheten med 3000 pers på en båt där alla ätit mat från samma kök, umgåtts i samma utrymme osv. är höjden av naivitet. Risken att klara sig från smittan är nog lika stor som att klara sig undan om nån i det egna hushållet smittats!
Jonatan79 skrev:
Jag märker att du är klentrogen till detta.Jonatan79 skrev:
Men där, något mellan 28 och 160 tusen som dör av covid-19 och framförallt av kombination av denna och underliggande sjukdomar är faktiskt högst troliga tal.
Men vanlig säsongsinfluensa tar kanske 3-10 tusen varje år i Sverige, andra sjukdomar framförallt på ålderns höst tar ytterligare kanske 20 tusen (nu gissar jag bara rätt friskt, men av de 90.000 som dör varje år borde det vara något i denna härad) och då kommer corona-19 alltså "ersätta" många av dessa som dödsorsak.
covid-19 verkar av allt att döma rejält smittsam, det finns säkert redan nu beräkningar på dess smittsamhet som börjar blir lite halvt pålitliga. Men jag hör antaganden om att ca 70% av befolkningen kommer insjukna. Sen har vi siffror på dödligheten, som varierar mellan 0,7% och runt 5%. De höga procenttalen beror troligen på ett betydande mörkertal avseende hur många som är smittade, medan antalet döda är rätt säkra uppgifter på.
Jag själv misstänker att vi kommer sluta med en dödlighetssiffra på något mellan 1% och 2%. Men det är ju även det bara min killgissning.
Om man vill så kan man ju fundera lite på de mer dödliga coronavirusen som svept över mänskligheten, SARS, som hade en dödlighet på ca 10%, men hade låg smittsamhet och därmed endast skördade mindre än 1000 dödsfall bland de runt 8000 bekräftat smittade.
Och sen MERS som var ännu värre med en dödlighet på över 30%, men ännu lägre smittsamhet, inga av dessa var tillräckligt smittsamma för att skapa en pandemi, jag tror inte ens att de kategoriseras som epidemi.
SARS anses vara borta, inga fall har upptäckts på en massa år, säkert över 15 år ialla fall.
MERS bekymrar dock lite då det lite då och då dyker upp nya fall, och man har inte lyckats reda ut smittkällan, troligen något djur, kamel är en aspirant.
Men om ett virus skulle ha MERS dödlighet och covid-19's smittsamhet så skulle det bli lite jobbigt, då skulle vi kunna räkna in ca 2 miljoner döda i Sverige och ca 1,5 miljarder människor runt hela världen.
Det är inte för inte som global pandemi brukas listas som nr1 eller ibland nr2 "Hot mot mänskligheten" !
Egentligen borde alla länder i världen sätta press på Kina och andra asiatiska länder att de ska styra upp sin djurhålling, ty alla dessa riktigt elaka saker är virus som muterat sig sin väg mellan olika djurarter och människa, och mycket pga hur de håller sina djur, och blandar olika slags djur och människor i en hiskelig blandning och tveksam hygien.
Egentligen borde alla länder i världen sätta press på Kina och andra asiatiska länder att de ska styra upp sin djurhålling, ty alla dessa riktigt elaka saker är virus som muterat sig sin väg mellan olika djurarter och människa, och mycket pga hur de håller sina djur, och blandar olika slags djur och människor i en hiskelig blandning och tveksam hygien.
Var det mig du menade?Jonatan79 skrev:
Ja det är lite gissningar, inga kan prestera så mycket mer än välgrundade gissningar.
Och det finns en massa epidemiologer och annat löst folk som är oerhört mer kunniga än mig, Men det jag skriver baserar jag i stort på deras gissningar.
Men glöm inte att även om 30.000 döda låter grymt mycket, så dör det ändock 90.000 personer varje år i Sverige, så det kommer alltså inte märkas så mycket. Särskilt som att kanske hälften av de som dör av covid-19 är personer som kanske ändå skulle dött under de närmaste 12 månaderna, men av de sjukdomar de redan har eller allmän skröplighet.
Detta skriver jag inte för att bagatellisera något, men för att inte heller agera domedagsprofet så vill jag också alltså påpeka att 30-40.000 döda är ingen jättehemsk ökning av vara "naturliga" dödstal, särskilt som covid kommer ta många av de som redan är nära gränsen.
Det jobbiga just nu är att av alla dessa 90.000 om året som dör, så brukar det spridas ut till kanske 8000 i månaden då (lite fler trillar av pinn under vinterhalvåret dock), men om vi får ett riktigt massivt coronautbrott kanske det kommer bli ytterligare 20.000 tusen under en enda jobbig månad, dvs hård belastning på vården, äldreboenden och begravningsbyråer.