2 168 247 läst · 32 467 svar
2168k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu är jag ingen expert men det skulle vara intressant att se om virusets levnadstid i en population påverkar hur mycket det kan mutera. Rent spontant tänker jag att en kort snabb epidemi minskar risken gentemot en längre eftersom mutation normalt är slumpmässiga variationer som behöver tid för att hitta rätt s a s. I så fall kan avtoppningen av rishatten bli ett potentiellt problem.
Självtester vore ju alldeles utmärkt! Menar du/channel4 att man även skulle kunna detektera om man redan haft viruset? (dvs inte bara pågående)T tobiast skrev:Har du haft corona och tillfrisknat så får du inte samma igen utan blir immun, det är grundregeln. Bara om viruset muterar tillräckligt kan man få det igen men då är det ett annat corona s a s. I England kommer man nu ut med självtester, enligt channel 4 igår.
Ska också säga det att en svensk forskare som jobbade med ett 150 000-tal coronastammar för en vecka sen i alla fall inte såg tecken på större mutationer, bara mindre.
Själv skulle jag kunna tänka mig att hjälpa till där behov finns och min enkla kompetens räcker till (i händelse av insjuknad och friskförklarad).
Måste skriva av mig. Var och handlade. Skulle köpa toapapper som min sjuka sambo hade bett om. Nu har några idioter bunkrar upp allt toapapper. Slut.
Hoppas er sista torra rulle, som ni börjar använda om typ 2 år, river sönder era hemorojder.
Hoppas er sista torra rulle, som ni börjar använda om typ 2 år, river sönder era hemorojder.
Det vet jag faktiskt inte, kan inte minnas att man tog upp det. Jag fattade det som att det gällde om man var smittad. Det är ett enklare självtest som ett engelskt företag tagit fram och som man lovar ska ge besked inom tio minuter.sysmali skrev:
Det är nog en väldigt bra idé att rotera in immuna i vården som du föreslår, särskilt om det blir personalbrist p g a viruset.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Promillesiffran var tagen ur luften, hypotetisk, det var nog bara nån promille som inte förstod det!M mrf skrev:Det finns dock populationer där man testat samtliga. På kryssningsfartyget Diamond Princess, med ca 3000 personer insjuknade 696 personer. Hittills har 7 av dessa avlidit, och 32 är fortfarande allvarligt sjuka, så antagligen blir det ytterligare några dödsfall. Antalet multisjuka 80+ torde vara mindre ombord på båten än i den allmänna populationen, så en mortalitet kring 2% verkar rimlig. Att hoppas på ”0,0001 promille” är oerhört naivt.
Att jämföra verkligheten med 3000 pers på en båt där alla ätit mat från samma kök, umgåtts i samma utrymme osv. är höjden av naivitet. Risken att klara sig från smittan är nog lika stor som att klara sig undan om nån i det egna hushållet smittats!
Ett virus som sprider sig långsamt muterar mer än ett som sprider sig snabbt då det behöver gå igenom fler värdar för att smitta lika många.T tobiast skrev:Nu är jag ingen expert men det skulle vara intressant att se om virusets levnadstid i en population påverkar hur mycket det kan mutera. Rent spontant tänker jag att en kort snabb epidemi minskar risken gentemot en längre eftersom mutation normalt är slumpmässiga variationer som behöver tid för att hitta rätt s a s. I så fall kan avtoppningen av rishatten bli ett potentiellt problem.
Det är detta som gör att vi tappar immunitet en mot förkylningar och influensor efter ett tag.
Detta virus sprider sig snabbt och har därför relativt liten förändring. Dessutom är det relativt stabilt i sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 640 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 640 inlägg
Just nu inte orolig. Jobbar i ett bolag som har noll i lån och äger allting med riktigt stor kassa som skulle hålla i flera år om allting skulle slockna. Men givetvis slocknar ju inte allt i flera år. Men vad det kändes som skulle ingen fast anställd behöva vara orolig.Silver78 skrev:[länk]
Håller inte med Kina i mycket men här har dom rätt. Mitt företag har satt allting "on hold". Inga kundbesök får göras. I pågående projekt är det videolänk som gäller. Detta gäller tom v 15. Vi har därmed väldigt lite att göra men får "ledigt" med 80 procent av lönen. Hur det kommer att bli efter vecka 15 har jag ingen aning om. Men risken är stor att hela byggsektorn kommer gå ner sig ordentligt och då kommer mitt jobb vara i fara då jag endast har tio år i bagaget.
Att vara proaktivt som våra nordiska grannländer är förmodligen det bästa man kan göra för att undvika en djup ekonomisk kris framöver. Man kan inte göra för lite för att stoppa spridningen. Hela städer i karantän och stängd gräns vid ett sent skede kommer ge väldigt avgörande ringar på vattnet.
Jag vet inte hur det med är med er andra men jag är mer orolig för de ekonomiska aspekterna framöver än att bli sjuk.
Men de som kan jobba hemma är hemma. Vi som är kvar har stoppat all ickeanställd personal helt från att komma in, när lastbilar kommer får de ringa oss och antingen gå upp på flaket för att hjälpa till att dra fram eller sätta sig i hytten. Vid vår utlastning ringer de på klockan och de får gå och sätta sig i hytten, vi lastar på med våra egna truckar.
För min del är jag glad att jag i princip kan alla fysiska arbetsuppgifter som finns i huset inkl verktygstillverkning. Värre med de som bara gjort samma sak hela tiden. Men de är inte oroliga heller.
Men visst jag är orolig för att någon ohygienisk skitstövel som ska smitta mig så de skickar hem mig för lite vanlig snuva.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 592 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 592 inlägg
Det korta svaret är att det först är populationsstorleken som avgör sannolikheten för att en ny mutation etablerar sig. Ju fler infekterade människor desto större population virus ur vilken mer anpassade former kan selekteras.T tobiast skrev:Nu är jag ingen expert men det skulle vara intressant att se om virusets levnadstid i en population påverkar hur mycket det kan mutera. Rent spontant tänker jag att en kort snabb epidemi minskar risken gentemot en längre eftersom mutation normalt är slumpmässiga variationer som behöver tid för att hitta rätt s a s. I så fall kan avtoppningen av rishatten bli ett potentiellt problem.
Nu när vi har en pandemi blir snart populationsstorleken knappast begränsande för antalet genetiska varianter som finns tillgängliga för selektion. Viruset är ett RNA-virus så det har potential att mutera mycket fort. Det som då avgör om det gör det är selektionstrycket, först om det finns en variant som sprider sig effektivare mellan människor och i ett senare skede virusvarianter som kan ge sig på den redan infekterade immuna populationen.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
"Inom Mellersta Österbottens vårdsamkommun Soite har man nu fått ett första bekräftat fall av coronasmitta.
Smittan härstammar från Sverige."
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...ersta-osterbotten-patienten-isolerad-i-hemmet
Ska bli intressant att se hur länge färjorna tuffar på? Jag gissar att det kan bli stopp för persontrafiken nån gång nästa vecka?
Smittan härstammar från Sverige."
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...ersta-osterbotten-patienten-isolerad-i-hemmet
Ska bli intressant att se hur länge färjorna tuffar på? Jag gissar att det kan bli stopp för persontrafiken nån gång nästa vecka?
Det är väl lite motsägelsefullt? Gör man allt för att stoppa spridningen nu kommer man garanterat att få spridning i ett senare skede istället. Vad är fördelen med det?Silver78 skrev:
Nu gör tydligen Spanien som Italien och stänger allt. Man måste vara hemma. Undantag ges bara när man måste köpa mat, medicin, ta sig till jobbet eller åka till sjukhus.
Allt enligt Omni.se.
Allt enligt Omni.se.
Danmarks beslut att stänga gränserna var politiskt och inte grundat i några risker som vården uppfattar meddelar danska folkhälsomyndigheten just.....hört på radio/P3.
Det kanske inte är så dumt att vända på myntet ett par gånger innan man "tar till kraftfulla åtgärder som alla andra nordiska länder".......
Det kanske inte är så dumt att vända på myntet ett par gånger innan man "tar till kraftfulla åtgärder som alla andra nordiska länder".......