878 863 läst · 19 362 svar
879k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det finns hotell i området som kunde tagit emot de 29 som kom in från fel land.BirgitS skrev:
Du blandar rätt lätt ihop sakerna för att det ska passa din version.
Det var 29 som kom med flyg från London. Enkelt?
Men nu är det problem med att vi inte lagligen kan göra så eftersom vi inte har några pandemilagar i Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Nu är ju detta en nyhetstråd och inte en tråd som ska behandla det som är gammalt eller strategier (vilket har sin egen tråd).Snailman skrev:Andra länder kan ju lösa dessa problem, våra politiker brukade ju tidigare vara pigga på att studera hur man gör utomlands, men det var väl roligare när man kunde ta semester samtidigt.. Man skyller ju på att det inte fanns lagar etc, bra då att man fixat till lagarna under det halvår som gått (ironi)
Jag önskar att en del personer kunde sluta upp med att alltid höja svenska politiker och myndigheter till skyarna, oavsett hur grav inkompetens man visat och fortfarande visar upp.
Jag har aldrig någonsin höjt politiker eller myndigheter till skyarna.
Jag kan inte se att man har löst problemet med covid i något land mer än möjligen Nya Zeeland. Men Sverige är inte en isolerad ö utan beroende av många transporter till/från andra länder varje dag.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
I en del länder så har ju svenskar som rest dit satts på hotell där man får tillbringa karantänen, på egen bekostnad, det kan ju inte vara helt omöjligt att göra i Sverige, det fanns en massa hotell här sist jag kollade, och en del har ju gnällt över att de inte har några gäster, så man kunde ha dubbel nytta av det.B b8q skrev:Finns det ens lokaler på Arlanda, Skavsta, Landvetter m.fl. flygplatser, avsedda för att sätta en massa inresande i karantän?
(Ja, det är enkelt för vissa att hänvisa till ”hemkarantän”, men dels ska man ta sig till hemmet på ett smittsäkert sätt, men framförallt är det långt ifrån alla inresande som har ett hem i Sverige! Vissa är på genomresa (som de fyra finländarna), och andra är turister eller affärsresenärer.)
Med det vill jag bara säga att det är inte så konstigt att Arlanda släpper in dem - vad ska de annars göra, liksom?
Därför att vi i vanlig ordning har en handlingsförlamad regering som pga sina dåliga beslut (eller brist på beslut) redan kört landet i skiten och förvandlat Sverige till ett Skandinaviskt u-land. Coronakrisen tydliggör ju bara detta ännu mer. Ta äldrevården t ex, den har fått stå tillbaka i många år nu medan våra äldre behandlats som skräp på en soptipp och nu dör i masstal.P Pin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Hur skulle man kunna ta reda på det innan flyget hade landat?P Pin skrev:
Innan dess får man väl anta att BA respekterar de regler som gäller. Annars skulle det ju behöva anställas en massa personer som upprepade samma frågor till alla tilltänkta ankommande plan för det ju inte så att detta flygstopp är den enda regel som gäller ankommande plan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Javisst finns det hotell. Men varför särbehandla just dessa 29?optimum skrev:Det finns hotell i området som kunde tagit emot de 29 som kom in från fel land.
Du blandar rätt lätt ihop sakerna för att det ska passa din version.
Det var 29 som kom med flyg från London. Enkelt?
Men nu är det problem med att vi inte lagligen kan göra så eftersom vi inte har några pandemilagar i Sverige.
Inser du inte att de 1000 personer eller så som kom från Storbritannien i helgen också kan ha varit smittförande?
För att inte tala om alla andra mängder med personer som ankommit därifrån sen i september. Det är rätt meningslöst att jaga rätt på en viss droppe i havet.
Detta har inget med pandemilagen att göra. Även i t.ex. Norge eller Finland (som Mikael_L skrev nyss) så gäller att ankommande resenärer tar sig själva till hemmet och håller sig där under karantäntiden, och de övervakas inte heller dygnet runt. Så ingen skillnad.
Dessa 29 inkluderas i det förbud vi har nu. Direktflyg från Storbritannien till Sverige.BirgitS skrev:Javisst finns det hotell. Men varför särbehandla just dessa 29?
Inser du inte att de 1000 personer eller så som kom från Storbritannien i helgen också kan ha varit smittförande?
För att inte tala om alla andra mängder med personer som ankommit därifrån sen i september. Det är rätt meningslöst att jaga rätt på en viss droppe i havet.
Detta har inget med pandemilagen att göra. Även i t.ex. Norge eller Finland (som Mikael_L skrev nyss) så gäller att ankommande resenärer tar sig själva till hemmet och håller sig där under karantäntiden, och de övervakas inte heller dygnet runt. Så ingen skillnad.
Har du missat det?
Du ser alltså inget problem med denna nya variant av viruset och tycker uppenbarligen vi hanterar pandemin på bästa sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Ja precis som i Troja alltså, öppna lucka och ut hoppar överraskningen!BirgitS skrev:Hur skulle man kunna ta reda på det innan flyget hade landat?
Innan dess får man väl anta att BA respekterar de regler som gäller. Annars skulle det ju behöva anställas en massa personer som upprepade samma frågor till alla tilltänkta ankommande plan för det ju inte så att detta flygstopp är den enda regel som gäller ankommande plan.
Jag är övertygad om att det finns passagerarlistor. Även när det inte är pandemi brukar det åligga flygbolaget att ta hen passagerare med vändande flyg om de inte har sina papper i ordning. Det är därför de är så noga att kolla passen, även om det egentligen behövs eftersom både du och jag är medborgare.
Många anställda som ställer en massa frågor? Flygtrafiken har ju minskat med 90% och personal är sysslolös så det finns nog kapacitet. När jag flyger till USA står det en speciellt anställd person som frågar mig om jag packat väskan själv, om jag haft den under uppsikt, om jag fått föremål av någon,.... Att ställa frågan om några flygplan om dagen har passagerare ombord kan inte vara en alltför betungande arbetsuppgift. Det hade tom tagit mindre tid än att förklara för pressen och hur det blev så här och sedan peka på andra aktörer som man anser har ansvaret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Naturligtvis inte, är svaret på din fråga.optimum skrev:
Naturligtvis ser jag ett problem med den brittiska varianten men jag inser också att den kan ha kommit till Sverige för flera månader sen och att det är mycket mindre sannolikhet att någon av just de 29 är smittade än att någon av alla andra som kommit tidigare från Storbritannien är det. Alltså du håller på med en storm i ett vattenglas. Var bekymrad över vad den virusvarianten redan har ställt till med i Sverige och andra länder i stället för att haka upp dig på en enskild händelse som inte är särskilt relevant i det stora hela. Ha lite helikopterperspektiv i stället för att grotta ner sig i någon detalj.
Det kan ju faktiskt vara så att orsaken till den stora smittspridningen i Skåne är att just den varianten går runt där. Det vet vi inget om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Men det är väl just något som upptäcks efter landning.P Pin skrev:Jag är övertygad om att det finns passagerarlistor. Även när det inte är pandemi brukar det åligga flygbolaget att ta hen passagerare med vändande flyg om de inte har sina papper i ordning. Det är därför de är så noga att kolla passen, även om det egentligen behövs eftersom både du och jag är medborgare.
Precis det är flygbolaget som ska se till att deras passagerare får komma till landet.
Varför särbehandla denna regel och inte hantera den som alla andra tusen regler (eller vad det nu är) som alla flyg ska följa jämnt?P Pin skrev:Många anställda som ställer en massa frågor? Flygtrafiken har ju minskat med 90% och personal är sysslolös så det finns nog kapacitet. När jag flyger till USA står det en speciellt anställd person som frågar mig om jag packat väskan själv, om jag haft den under uppsikt, om jag fått föremål av någon,.... Att ställa frågan om några flygplan om dagen har passagerare ombord kan inte vara en alltför betungande arbetsuppgift. Det hade tom tagit mindre tid än att förklara för pressen och hur det blev så här och sedan peka på andra aktörer som man anser har ansvaret.
Sen är det ju lite larvigt att man endast har flygstopp, men det är helt OK att passera igenom en massa europeiska länder mellan Storbritannien och Sverige landvägen, om man skulle vilja ta buss eller tåg...
Du igen med ditt maniska tramsande i varenda Covid-tråd. Menar du att ingen myndighet i Sverige har ett ansvar? Och vem ska vi kunna lita på att ta beslut som också tillämpas än våra av folket tillsatta ledare. Du är så löjlig. Du verkar vara för total anarki. Det blir som det blir, man kan inte göra nåt, ingen har agerat fel trots det demokratiska ansvar som vilar på dom. Patetiskt.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 821 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 821 inlägg
Det var du som ansåg att det var regeringens fel att British Airways inte följde reglerna. Jag anser att det var British Airways fel.danniee skrev:Du igen med ditt maniska tramsande i varenda Covid-tråd. Menar du att ingen myndighet i Sverige har ett ansvar? Och vem ska vi kunna lita på att ta beslut som också tillämpas än våra av folket tillsatta ledare. Du är så löjlig. Du verkar vara för total anarki. Det blir som det blir, man kan inte göra nåt, ingen har agerat fel trots det demokratiska ansvar som vilar på dom. Patetiskt.
Det är såda
Så vi har ingen ansvar då att agera när någon bryter mot våra regleringar och lagar, speciellt då i en tid av den värsta epidemin sedan spanska sjukan? LOL.BirgitS skrev: