892 106 läst · 19 362 svar
892k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Inget problem för mig eller min familj. Vi hade gott om 65% handsprit som vi köpte före vi åkte till Thailand.P pmd skrev:
Eller så tar man koncentrerad spolarvätska som är på ca 75%
65% var ok enligt de råd som var aktuella då.
Jag hade en flaska med 45% men den fick bli oanvänd då den var för svag.
Vatten fungerar bra i kombination med tvål.
Tvål och vatten är bäst, och enklast att använda (min åsikt).P pmd skrev:
* Både tvätt med tvål och vatten och handsprit har god effekt mot coronavirus.
* Handsprit har sämre effekt om händerna är synligt eller kännbart smutsiga.
* Det finns olika sorters handsprit. När det gäller att angripa coronaviruset har allla som finns ute i den svenska handeln effekt.
* Det är viktigt att ta tillräcklig mängd handsprit. hela händerna ska täckas, även handrygg, mellan fingrarna och alla fingertoppar. Handspriten ska gnidas in tills händerna har torkat.
Källa: Folkhälsomyndigheten
Alla handspritsorter som jag köpte under pandemin var testade enligt en standard för att avgöra effekt mot bakterier (EN1500), men det finns en annan standard för att testa effekt mot virus. Tyvärr minns jag inte vad den standarden heter.
Har du en referens till var Folkhälsomyndigheten skriver att alla handpritsorter som går att köpa har effekt mot virus? Hänvisar Folkhälsomyndigheten till tester enligt en standard?
Har du en referens till var Folkhälsomyndigheten skriver att alla handpritsorter som går att köpa har effekt mot virus? Hänvisar Folkhälsomyndigheten till tester enligt en standard?
Det var SVT som hade dom som källa.P pmd skrev:Alla handspritsorter som jag köpte under pandemin var testade enligt en standard för att avgöra effekt mot bakterier (EN1500), men det finns en annan standard för att testa effekt mot virus. Tyvärr minns jag inte vad den standarden heter.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tval-eller-handsprit-h
EN14476 är standarden för höljeförsedda virus (som covid).
Enligt vetenskapen smittas man inte vid kontakt, det var när man får in det i luftvägarna man blev sjuk… men Aftonbladet kanske hade en egen teori? 😂optimum skrev:Inget problem för mig eller min familj. Vi hade gott om 65% handsprit som vi köpte före vi åkte till Thailand.
Eller så tar man koncentrerad spolarvätska som är på ca 75%
65% var ok enligt de råd som var aktuella då.
Jag hade en flaska med 45% men den fick bli oanvänd då den var för svag.
Vatten fungerar bra i kombination med tvål.
Det är från Folkhälsomyndigheten så var katten fick du Aftonbladet ifrån?Nissens skrev:
Men du har väl som vanligt kört dit race och därför blev du smittad med covid rätt så tidigt under pandemin.
Så som du gjorde, att hålla kortare avstånd för att du tyckte man var skyddad av masken går emot både Folkhälsomyndigheten och forskningen. Att Covid inte smittar lätt genom kontakt, utan smittar via luftvägarna är alla överens om, möjligen var det inte fastställt för några år sedan, men du får ju uppdatera dig lite.optimum skrev:
Jag blev smittad i mitt hem ja, men du var väl duktig och höll avstånd även hemma. Nej just det, du var ju skyddad av masken…
Jag blev nästan inte sjuk alls av Covid, och fattade inte ens att jag haft det först, egentligen är jag fortfarande inte 100% säker på det, men det är mest sannolikt.
Du vet inte heller om du varit smittad eftersom man kan vara helt symtomfri. Du behöver inte skämmas för det, numera lär väl 100% haft någon av varianterna en eller fler gånger.
Jo man är en dålig människa om man har haft C19…
Var inte jag som tog de besluten. Det var företagsledningen. Du hittar på en del skit som du borde sluta med.Nissens skrev:Så som du gjorde, att hålla kortare avstånd för att du tyckte man var skyddad av masken går emot både Folkhälsomyndigheten och forskningen. Att Covid inte smittar lätt genom kontakt, utan smittar via luftvägarna är alla överens om, möjligen var det inte fastställt för några år sedan, men du får ju uppdatera dig lite.
Jag blev smittad i mitt hem ja, men du var väl duktig och höll avstånd även hemma. Nej just det, du var ju skyddad av masken…
Jag blev nästan inte sjuk alls av Covid, och fattade inte ens att jag haft det först, egentligen är jag fortfarande inte 100% säker på det, men det är mest sannolikt.
Du vet inte heller om du varit smittad eftersom man kan vara helt symtomfri. Du behöver inte skämmas för det, numera lär väl 100% haft någon av varianterna en eller fler gånger.
Tack vare att företaget tog beslut om olika saker för att minska antalet samtidigt sjuka så klarade vi av att leverera det kunderna ville ha under hela pandemin. Det har fått till resultat att vi har fler nya stora kunder med mångmiljons affärer.
Har även fått till det positiva att vi kunnat anställa mer folk och just nu ligger det ute att vi behöver ännu fler.
SÅ när du kritiserar det företag jag jobbar på och som bryr sig om sina anställda så blir jag enbart förbannad på sådan skit du kommer med.
Under pandemin avled ingen på grund av covid på företaget. Ingen blev allvarligt sjuk.
Företaget kunde knappast tvinga någon att vaccinera sig men rekommenderade det upprepade gånger just precis som de rekommendationer som kom från Folkhälsomyndigheten.
Både förra året och i år fick alla anställa en mycket välkommen bonus för att företaget går väldigt bra med stor vinst trots att vi gjort en för företaget historiskt stor investering i nya byggnader och större logistiksatsningar.
Jag förstår att du hatar sådant, att det går bra för folk och att de anställda på företaget får vara med och dela på vinsten.
Företaget precis som jag gjorde allt vad folkhälsomyndigheten satte upp och en del mer. Mycket smart och framgångsrikt.
Redigerat:
Jag hatar ingenting. Om du läser på lite så innebär personalansvar att du hade ett ansvar för hur du hanterar personalen. Är du chef så är du en representant för förrtaget liksom.optimum skrev:Var inte jag som tog de besluten. Det var företagsledningen. Du hittar på en del skit som du borde sluta med.
Tack vare att företaget tog beslut om olika saker för att minska antalet samtidigt sjuka så klarade vi av att leverera det kunderna ville ha under hela pandemin. Det har fått till resultat att vi har fler nya stora kunder med mångmiljons affärer.
Har även fått till det positiva att vi kunnat anställa mer folk och just nu ligger det ute att vi behöver ännu fler.
SÅ när du kritiserar det företag jag jobbar på och som bryr sig om sina anställda så blir jag enbart förbannad på sådan skit du kommer med.
Under pandemin avled ingen på grund av covid på företaget. Ingen blev allvarligt sjuk.
Företaget kunde knappast tvinga någon att vaccinera sig men rekommenderade det upprepade gånger just precis som de rekommendationer som kom från Folkhälsomyndigheten.
Både förra året och i år fick alla anställa en mycket välkommen bonus för att företaget går väldigt bra med stor vinst trots att vi gjort en för företaget historiskt stor investering i nya byggnader och större logistiksatsningar.
Jag förstår att du hatar sådant, att det går bra för folk och att de anställda på företaget får vara med och dela på vinsten.
Företaget precis som jag gjorde allt vad folkhälsomyndigheten satte upp och en del mer. Mycket smart och framgångsrikt.
Nej, ni följde inte restriktionerna om ni trodde att man kunde vara närmare varann för att ni hade mask på, den instruktionen har aldrig funnits.
Att ett företag går bra delvis för att man brutit mot restriktionerna är kanske inte så mycket att vara stolt över.
Mitt företag följde däremot restriktionerna och går fantastiskt bra.
☺️
Du kommer inte ens ihåg vad rekommendationerna var i början av pandemin under den tiden vi hade krav på munskydd för en del av personalen. Du bara gissar och svamlar och du blev själv smittad då du inte kunde hålla dig till rekommendationerna från FHM vilket du fått kritik för tidigare av andra medlemmar här på forumet. Du vet inte ens under vilken tid vi hade våra krav på munskydd.Nissens skrev:Jag hatar ingenting. Om du läser på lite så innebär personalansvar att du hade ett ansvar för hur du hanterar personalen. Är du chef så är du en representant för förrtaget liksom.
Nej, ni följde inte restriktionerna om ni trodde att man kunde vara närmare varann för att ni hade mask på, den instruktionen har aldrig funnits.
Att ett företag går bra delvis för att man brutit mot restriktionerna är kanske inte så mycket att vara stolt över.
Mitt företag följde däremot restriktionerna och går fantastiskt bra.
☺️
Inse att du vet väldigt lite om det du skriver om.
Jag kan det där med arbetsmiljöansvar mm som jag som chef hade men också att man följer till 100% företagets beslut vilka var helt rätt och för allas bästa.
Vi har utvärderat våra förstärkta krav under pandemin och kommit fram till att vi klarat riktigt bra med få smittade fram till vaccin fanns tillgängligt. Sedan dök Omikron upp och den varianten funkade vaccinet sämre emot och troligen har alla haft covid under senare delen.
Genom en effektiv smittspårning lyckades vi hålla nere smittspridningen till ett minimum. Företaget anskaffade en hel del snabbtester vilka företagets anställda hade fri tillgång till om de ville testa sig. Företaget var snabba med att utbilda och flytta över fysiska möten till digitalt med Skype till början vilket rätt snabbt byttes uit mot Teams för bättre funktionalitet.
Allt detta bidrog till att vi lyckade hålla igång företaget mycket bra och med hyffsad ekonomi under 2020 för att under 2021 osv göra rejäl vinst och kunnat anställa en hel del nya medarbetare.
Stolt över att jobba på ett fint företag med en hel del internationell verksamhet som även satsar på framtiden.